www.tebe-trazim.com

Pusti samosažaljenje kameno, Duh Sveti će nastanit...srce tvoje ranjeno
Sada je 16 svi 2025 00:01

Vrijeme na UTC [LJV]




Započni novu temu Odgovori  [ 705 post(ov)a ]  Idi na stranu Prethodni  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 71  Sljedeće
Autor Poruka
 Naslov: Re: Ateizam
PostPostano: 28 ožu 2012 23:17 
Odsutan
Registrirani korisnik
Registrirani korisnik

Pridružen: 21 ožu 2012 23:56
Postovi: 96
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 0 zahvala
Ma cekajte, a kaj je s ovim kaj sam reko da ak popricas s drugacijim ljudima i vidis da su ok i dosta suvisli ih pocnes manje vidit ko frikove a vise ko normalne ljude s drugim misljenjem? To je po meni sve samo ne bezvrijedno :D

Al da, zakljucak je kranji cilj, al svako izvodi svoji. Cilj rasprave po meni nije slozit se, nego testirat svoj stav i eventualno skuzit neke stvari oko kojih si bio u krivu ili nisi znao dovoljno. Npr. siguran sam da je bar netko od vas nesto malo naucio o izvorima ovim tu :P To ne znaci da ce sad mijenjat svoju sliku svijeta cijelu, ali nesto malo je naucio, mozda do te mjere da bi sad malo drugacije opiso cijelu situaciju oko tih izvora. Ili ne, al tak nesto je skroz realno. Npr. da mi sluga navede onaj rimski izvor koji spominje, ja bi definitivno naucio nesto novo i uvelike promijenio nacin na koji pricam o tom pitanju izvora. Zakaj je tak nest besmisleno? Nitko se nikad nije preobratio u toku jedne rasprave, ali stvarni pomaci u znanju i razumijevanju svog i tudjeg stava su skroz moguci bez dramaticnog predomisljanja!

A osim toga po meni dvoje ljudi koji se slazu si najcesce samo medjusobno dizu ego u raspravi. Kad raspravljas s nekim ko zna dosta o temi a ne slaze se s tobom, tad mozes najvise naucit - a da se pritom ne moras predomislit. Ako ama bas nista drugo naucis bolje i jasnije izrazit svoje stavove.


Osim toga, kakva rasprava! Znatizelja je u pitanju. Vas zanima sta ja mislim (pretpostavljam, posto pitate pitanja), mene zanima kako vi dozivljavate neke stvari (mogu i ja vama postavljat pitanja ak ocete, bit ce teska :P) a i kak cete reagirat na moje odgovore.

Kaj, pa to je super! :D


Zadnja izmjena: musavi; 28 ožu 2012 23:22; ukupno mijenjano 2 put/a.

Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov: Re: Ateizam
PostPostano: 28 ožu 2012 23:18 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 09 tra 2009 20:57
Postovi: 2401
Podijelio: 5 zahvala
Zahvaljeno je: 68 zahvala
Tko ima svog vremena kojeg nema, i nikad mu se neće vratiiti, neka vodi rasprave.
Meni se baš i neda, jedino se nekad mogu ubaciti, lai tražiti citate, dokaze , argumente, pobijanje argumenata.
Ne kužim uistinu zašto.
Evo slušao sam Pavunu neki dan, i baš mbi me zanimalo kad bi on postavio pitanje da netko kaže na nema kreacije.


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov: Re: Ateizam
PostPostano: 28 ožu 2012 23:27 
Odsutan
Korisnik s više od 100 postova
Korisnik s više od 100 postova

Pridružen: 29 vel 2012 11:31
Postovi: 763
Podijelio: 22 zahvala
Zahvaljeno je: 19 zahvala
@ musavi: ima smisla sto govoris, al da je neka druga tema u pitanju. Ovako...dokazivat da Boga ima tj. Nema...nisam sigurna da ce itko uspjeti. Priznaj, koliko god ti mozes 'dokazati' da Boga nema, toliko vjernik moze 'dokazati' da Ga ima...a onda vec pomalo ulazimo u sferu fanatizma (kad ste vec zagrizli za filozofiju, Zizek ovu zadnju recenicu lijepo objasnjava)


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov: Re: Ateizam
PostPostano: 28 ožu 2012 23:42 
Odsutan
Registrirani korisnik
Registrirani korisnik

Pridružen: 21 ožu 2012 23:56
Postovi: 96
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 0 zahvala
Pia, po meni se nist nemre dokazat :P
Moze se kriticki raspravljat, a kaj ces vjerovat je na kraju samo tvoja odluka. Kako kod ove teme tako i kod svake druge.
A slazem se dakle skroz s Discipulom Domini da se moze puno naucit cak i kad se na kraju ne slozis, i o svom i o tudjem stavu


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov: Re: Ateizam
PostPostano: 29 ožu 2012 11:22 
Odsutan
Korisnik s više od 100 postova
Korisnik s više od 100 postova

Pridružen: 16 vel 2011 19:03
Postovi: 484
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 5 zahvala
musavi napisao:
Sasvim se slazem da su opcenito sve hipoteze o povijesnim osobama jako upitne, ali za razliku od Isusa kod vise-manje neupitno stvarnih ( :P ) povijesnih osoba imamo izvore o njima pisana za vrijeme razdoblja njihovog zivota ili neposredno nakon, neovisne izvore od kojih im bar neki nisu naklonjeni, i ne pridaju im nikakve mitoloske karakteristike i u kojima se ne prica o cudima itd. A o dokumentima i fizickim ostatcima da i ne govorimo. Eto, izaberi neku povijesnu osobu pa mozemo usporediti snagu tragova koje imamo za nju s onima za Isusa.


Posto nevjerujes u Isusa kao Boga.
Nemoj ga gledati u povjesti kao takvog.Uzmi da je bio veliki covjek i da je radio velike stvari.
Zar ne bi onda vrijedilo da 3 desetljeca poslije njegove smrti,da je nadjen spis gdje se on spominje kao vjerodostojan.
Zasto?
Pa sto je osoba bila veca licnost,vise ga je ljudi upamtilo,vise je se pricalo o njemu.
Da je nadjen spis i 100,200 godina poslije smrti zar se nebi smatrao kao vjerodostojnim bas zbog njegove velicine.
Vise ga je ljudi zapamtilo,da i nije ni napisano nista prije toga,zar se nebi trebalo vjerovati da je takva osoba postojala.


musavi napisao:
Aj se sjeti ovog rimskog izvora kojeg spominjes, ja za tako nesto nisam cuo :)


To mi je rekla ta prijateljica,Agnostik,posto sam ja vec vjerovao da je Isus stvarna osoba nije me to previse zanimalo.
Samo sam se iznenadio kako ona vjeruje da je.Pa mi je rekla za taj spis i jos neke koje je pronasla.
Taj mi je najvise ostao u pamcenju.Prije sam se sjecao vise sto je pisalo ali dugo nisam ni razmisljao o tome.
Ali znam da to nije samo o Isusu nego se Isus tu spominje,ta osoba izvjestava Rim o ne sjecam se sve cemu
i izmedju ostaloga pise o Isusu,znam da ga opisuje,njegov rad i da nije prijetnja ili tako nesto.Znaci da ga
je vidjeo.
Mogu pitati nju kada je vidim.
A mozes mozda i ti potraziti pa mozda nadjes nesto novo sto ni ona nije nasla,tko zna.

sluga napisao:
Rekao si da si nam dosao reci kako je biti Ateista ne?

Nemoj me krivo shvatiti,samo ti pisi,bio sam i ja Ateista pa znam po nesto kako je.Pa cu i napisati.Nadam se da smijem?ma svatko smije svoje misljenje iznjeti ne?


musavi napisao:
Dabome, samo ti daj! :D Ak imas jos samo pisi :)


Znaci slazues se sa mnom da ima tri vrste Ateist-Agnostika?.

musavi napisao:
Ocete da se uhvatimo neke teme koju jos nismo ozbiljno dotakli? (dosta vise o ovim izvorima :P) Il ocete mozda da ja postavim vama neka pitanja?


Pitaj.


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov: Re: Ateizam
PostPostano: 29 ožu 2012 15:21 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 10 lip 2008 20:55
Postovi: 3439
Lokacija: Santa Fe (New Mexico)
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 72 zahvala
musavi napisao:
Malo me mami tvoj izazov a tvoja oholost mi i ne smeta, vise mi je zabavna.

Oholost kao oholost, jednog će dana doći na naplatu. Izr 16,18 Pred slomom ide oholost i pred padom uznositost.

musavi napisao:
mislim da bi rasprava fakat bila glupa, posto si spreman bez daljenjega odbacit komplicirane teme koje ti se ne svidjaju...

Komplicirane teme? Ne znan baš, s obzirom kako shvaćaš vječnost, te smatraš da pitanje o zlu nije filozofski problem za ateiste. Ne znan, ne znan. :l30:

musavi napisao:
vaznije ti je tko je sta napisao nego sta je napisano..

Virovatno san već spomenuo, nije mi problem ponovit: privatne mudrolije mi nisu baš privlačne. Naravno da mi je važnije šta spomene Stjepan Zimmermann ili Severin Boetije, nego npr. ti. Lol. Slika

musavi napisao:
Drugim rijecima ne znas lijepo raspravit, nego samo pokusavas ispast pametan. Sve to skupa nije bas obecavajuce.

Za sada: dva linka na wikipediju vs. Platon, Aristotel, Bajsić, Brajičić, Rahner, Toma Akvinski, Anselmo, Boetije, itd. Lol. :)

musavi napisao:
Mozda da se fokusiramo na jednu uzu temu, da se ne raspline sve?

Može, samo nešto ti je promaklo. Nisi odgovorio na pitanje;

Fran26 napisao:
Teško da mi tako možeš odgovorit. Znaš zake? Zato jer triba mnogo truda da pronađeš filozofa koji shvaća vječnost kao ti. To san ti već spomenuo. Dok meni nije problem pronaći čitav niz filozofa koji se ne slažu sa Spinozom. Da probamo?

Nisi odgovorio, hoćemo li probat ovo? Ti pronađi 3 filozofa koji shvaćaju vječnost kao ti, a ja ću pronaći 25 filozofa koji ne misle kao Spinoza. Vidi kakav hendikep imam, ti moraš pronaći 3 a ja 25 filozofa. Da probamo? :lol:

musavi napisao:
Npr. zanimalo bi me ovo kaj si naveo kao najvecu glupost koju sam napiso, da postojanje zla i patnje nije filozofski problem za ateiste. Sta mislis?

Pitanje o zlu je prvo filozofsko pitanje, a tek onda religiozno pitanje. Dakle, zlo nije samo pitanje i problem koji se pojavljuje u religijama. Zake je tome tako? Zato jer je pitanje zla pitanje za svakog čovika. Pitanje koje si svaki normalan čovik barem jednom u životu postavi: odakle zlo i šta je zlo? Prema tome, filozofsko pitanje. Ako su ataisti odgonetnuli to pitanje, onda doista nije filozofski problem za ateiste. Budući da se to nije dogodilo, pitanje zla ostaje filozoski problem za ateiste i sve druge ljude.

Da ne ispadne kako samo ja odgovaram, imam jedno pitanje; Leibniz i Heidegger se pitaju;

Zašto je nešto a ne ništa? (Leibniz )
Zašto je uopće biće, a ne radije ništa? (Heidegger)


Kako ti zamišljaš ništa, kako zamišljaš ništavilo?


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov: Re: Ateizam
PostPostano: 31 ožu 2012 18:33 
Odsutan
Registrirani korisnik
Registrirani korisnik

Pridružen: 21 ožu 2012 23:56
Postovi: 96
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 0 zahvala
sluga napisao:
Posto nevjerujes u Isusa kao Boga.
Nemoj ga gledati u povjesti kao takvog.Uzmi da je bio veliki covjek i da je radio velike stvari.
Zar ne bi onda vrijedilo da 3 desetljeca poslije njegove smrti,da je nadjen spis gdje se on spominje kao vjerodostojan.
Zasto?
Pa sto je osoba bila veca licnost,vise ga je ljudi upamtilo,vise je se pricalo o njemu.
Da je nadjen spis i 100,200 godina poslije smrti zar se nebi smatrao kao vjerodostojnim bas zbog njegove velicine.
Vise ga je ljudi zapamtilo,da i nije ni napisano nista prije toga,zar se nebi trebalo vjerovati da je takva osoba postojala.


Pa ne znam, ne bih se slozio. Mozes li nac neku slicnu situaciju s nekom drugom povijesnom osobom? Iskreno, ako je prvi glas o nekoj osobi pisan 30 godina poslije njegove navodne smrti, a ima mnogo podataka o drugim, manje popularnim a slicnim osobama koje su zivjele u njegovo vrijeme, bio bih vrlo skeptican prema postojanju te osobe.
Tim vise sto taj "prvi glas" prikazuje Isusa kao natprirodnog, s (ocigledno neistinitim) tvrdnjama o raznim cudesnim događajima kao sto su Matejevi zivi mrtvaci koji izlaze iz grobova itd., i jasnim povijesnim netocnostima i međusobnim proturječnostima. Novi zavjet kao izvor ima izrazito mitoloski karakter, po mom misljenju eto :)

A za ovaj rimski izvor, aj doznaj mi :) Kazem ti, ja za takvo nesto nisam cuo.


Sto se tice tvog opisa triju vrsti ateista, svi podrazumijevaju postojanje boga koje ateisti zapravo osjecaju. Posto se sa tom postavkom ne slazem, ne slazem se ni s opisom :P
Al mi je zanimljivo tvoje misljenje!

A slazem se da je razmisljanje o dubljim zivotnim pitanjima, ukljucujuci i "onostrano" i neizrecivo, nesto sta svima padne na pamet i kaj je ful zanimljivo.

Fran26 napisao:
Nisi odgovorio, hoćemo li probat ovo? Ti pronađi 3 filozofa koji shvaćaju vječnost kao ti, a ja ću pronaći 25 filozofa koji ne misle kao Spinoza. Vidi kakav hendikep imam, ti moraš pronaći 3 a ja 25 filozofa. Da probamo? :lol:


Mora da se salis. Istinu ne odredjuje popularnost.

Ali u obje teme si promasio bit rasprave. Nisam ja rekao da se slazem sa Spinozom, nego da je on najdosljednije izveo posljedice one tvoje postavke o apsolutu.
A za vjecnost mi nije bila poanta tvrdit da u raju provedes 12 milijuna godina (to sam i reko odma), nego rec da ni vjecni zivot nije nuzno smislen ako ga takvim ne dozivimo.

Nema "ispravnog" shvacanja vjecnosti, to sto teolozi "vjecnost" najcesce shvacaju kao "bezvremenost" (izrazeno u prirodnom jeziku) nije moj problem, a o terminologiji mi se ne da raspravljat. Al evo ti jedan citat (i to od krcanskog apologete!) koji govori o tome da je takvo bezvremeno shvacanje vjecnosti problematicno:

Imagine God existing changelessly alone without creation, with a changeless and eternal determination to create a temporal world. Since God is omnipotent, his will is done, and a temporal world begins to exist…. Once time begins at the moment of creation, God either becomes temporal in virtue of his real, causal relation to time and the world or else he exists as timelessly with creation as he does sans creation. But this second alternative seems quite impossible. At the first moment of time, God stands in a new relation in which he did not stand before…this is a real, causal relation which is at that moment new to God and which he does not have in the state of existing sans creation. (William Lane Craig, 1998, ‘The Tensed vs. Tenseless Theory of Time: A Watershed for the Conception of Divine Eternity’, 222. str.)


Fran26 napisao:
musavi napisao:
Npr. zanimalo bi me ovo kaj si naveo kao najvecu glupost koju sam napiso, da postojanje zla i patnje nije filozofski problem za ateiste. Sta mislis?

Pitanje o zlu je prvo filozofsko pitanje, a tek onda religiozno pitanje. Dakle, zlo nije samo pitanje i problem koji se pojavljuje u religijama. Zake je tome tako? Zato jer je pitanje zla pitanje za svakog čovika. Pitanje koje si svaki normalan čovik barem jednom u životu postavi: odakle zlo i šta je zlo? Prema tome, filozofsko pitanje. Ako su ataisti odgonetnuli to pitanje, onda doista nije filozofski problem za ateiste. Budući da se to nije dogodilo, pitanje zla ostaje filozoski problem za ateiste i sve druge ljude.


Nisam ni tvrdio da ateisti to pitanje ne mogu pitat. Ali za razliku od vjernika za koje je postojanje zla i patnje problem, posto se (bar naizgled) kosi sa njihovom koncepcijom svemoguceg i dobrog boga, postojanje zla i patnje se ne moze uzeti kao protuargument ateizmu.
A kao pitanje to nije tesko odgonetnuti, za ateiste: zlo i patnja postoje jer smo nesavrsena i ranjiva bica u svemiru kojeg nije briga za nas.



Sto se tice toga zasto postoji nesto a ne nista, odgovor mi je slijedeci:

Nemam pojma :P
Ali prema nekim znanstvenicima ništavilo je "nestabilno stanje stvari", u kojem se spontano pojavljuju parovi quarkova i anti-quarkova. Ko zna sta se tu desava i sta cemo jos sve otkrit :)

A ako hoces da na pitanje "zasto postoji nesto a ne nista" odgovor bude "jer je bog stvorio", samo ces se prebacit na pitanje "zasto postoji bog a ne nista".




sluga napisao:
musavi napisao:
Ocete da se uhvatimo neke teme koju jos nismo ozbiljno dotakli? (dosta vise o ovim izvorima :P) Il ocete mozda da ja postavim vama neka pitanja?


Pitaj.




Ok, eto onda jedno pitanje za sve:

Sta mislite o paklu? Ko ide u njega, cime su to zasluzili, zasto svemoguci bog to nije mogao izbjeci, za danog pojedinica ili kad je stvaro ljude.


Mozemo o tome pricat tak da vam ja kazem svoje misljenje pa da mi kazete s cim se ne slazete, ili da date svoje odgovore pa postavljam podpitanja za stvari koje me smetaju.

Da bi dobio odgovor vjerojatno cu morat pojasnit zasto ideju pakla smatram ruznom, i necim s cim se ne bi mogao nosit i da zelim bit katolik. Al reko bi unaprijed da mi nije namjera napadat tu nista, nego me iskreno zanima kako se katolici nose s ovim pitanjem :D


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov: Re: Ateizam
PostPostano: 31 ožu 2012 19:21 
Odsutan
Korisnik s više od 100 postova
Korisnik s više od 100 postova

Pridružen: 04 svi 2007 11:45
Postovi: 379
Podijelio: 64 zahvala
Zahvaljeno je: 40 zahvala
musavi napisao:
Sta mislite o paklu? Ko ide u njega, cime su to zasluzili, zasto svemoguci bog to nije mogao izbjeci, za danog pojedinica ili kad je stvaro ljude.

Svemogući Bog nam je prije svega dao slobodu, slobodnu volju. I spreman je učiniti čuda u našim životima, ali samo ako dopustimo, ako ga zovemo, ako predamo svoje živote u Njegove ruke. U protivnom, poštuje našu volju.
Mislim da u pakao idu oni koji su činili smrtne grijehe, koji su usprkos Božjim pozivima ostali pri svome, koji su se predali "krivoj strani", koji su se svjesno odrekli Boga. Mislim da je ovo boldano ključno, jer, ukoliko nisu svjesni što čine, ni težina grijeha nije tolika...

Što ti misliš?


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov: Re: Ateizam
PostPostano: 31 ožu 2012 20:08 
Odsutan
Korisnik s više od 100 postova
Korisnik s više od 100 postova

Pridružen: 16 vel 2011 19:03
Postovi: 484
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 5 zahvala
musavi napisao:

A za ovaj rimski izvor, aj doznaj mi :) Kazem ti, ja za takvo nesto nisam cuo.


Ak te zanima potrazi,ak je mogla ona mozes i ti ako hoces naravno.I ako te zanima istina.
Meni se iskreno ne da.Da i nadjem tebi bi bio ne vjerodostojan.Npr.Jer se nije Isus potpisao da ga je ovaj vidjeo il nes slicno.



musavi napisao:
Nisam ni tvrdio da ateisti to pitanje ne mogu pitat.Ali za razliku od vjernika za koje je postojanje zla i patnje problem, posto se (bar naizgled) kosi sa njihovom koncepcijom svemoguceg i dobrog boga, postojanje zla i patnje se ne moze uzeti kao protuargument ateizmu.


Ja cu odgovorit ko Isus.

Sta da ti sve sad ispocetka zborim?.
To znaci da bi ti trebao objasnjavat sve od pocetka po pitanju vjere,a ne mog pisanja ovdje na forumu.
Kao kad bi ti sad objasnio cijelu matematiku u jednom postu.Ne moguce jel tako?

musavi napisao:
A kao pitanje to nije tesko odgonetnuti, za ateiste: zlo i patnja postoje jer smo nesavrsena i ranjiva bica u svemiru kojeg nije briga za nas.

Jednosatvan odgovor nema sta.Bez uvrede ali kad sam imao 4 godine mozda bi ga progutao. :P

Sad bi te pitao ovo.

Zasto smo nesavrseni?
Zasto smo ranjivi?
Zato ne mozemo biti dobri ako hocemo?
Sto nas to vuce uvjek zlu?
Dali smo ne "bitni svemiru" ako smo na takvom lijepom planetu?
Zar ne bi bilo prirodno da covjek cuva svoj planet?
Sto nas to vuce da se unistavamo?
Zasto mi ne funkcijoniramo zajedno sa prirodom i svim zivotinjama oko nas,a sve je savrseno u prirodi?
Zbog cega smo se pokvarili?
Koji nas je razlog doveo do toga?
Zasto nekad radimo dobro a nekada zlo drugima?
Zasto je covjek sam sebi neprijatelj?
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

musavi napisao:
Ok, eto onda jedno pitanje za sve:

Sta mislite o paklu? Ko ide u njega, cime su to zasluzili, zasto svemoguci bog to nije mogao izbjeci, za danog pojedinica ili kad je stvaro ljude.


Slobodna volja prijatelju.Covjek je ne spreman za spoznaju dobra i zla.Cim covjek zna sto je dobro a sto zlo,sam bi trebao odluciti se za dobro.
Nije Bog stvorio covjeka da ide u pakao,covjek se odlucuje za njega.Bog je svakome dao slobodnu volju,oces raj znas sto ti je ciniti.Oces u pakao takodjer
znas sto ti je ciniti.Ne tjera Bog nikoga u pakao,to je za one koje ne zele biti sa njim.
Napravio je sve da nitko ne mora u pakao,poslao je Isusa,oprasta grijehe,ali ljudi ne zele.
Nece nas Bog tjerati na nesto sto mi necemo.To je i bit slobodne volje inace nebi bila slobodna.
Ali sva sreca pa je Bog toliko Dobar da nam svojim milosrdjem otvara oci.Da ne srljamo u propast.

Odakle znas da Bog nije napravio plan da nitko ne bude u paklu?
Tko moze potvrditi ni da DA ni da NE?Samo on,pitaj njega.Voli on svakoga,nemoras ga se bojat.
On voli sve neopisivom ljubavlju,pa tako i tebe,vjerujem da ce mu biti drago ako ga pitas,kazes mu sto te muci.
Tko moze reci da ti nece odgovoriti.

musavi napisao:
Mozemo o tome pricat tak da vam ja kazem svoje misljenje pa da mi kazete s cim se ne slazete, ili da date svoje odgovore pa postavljam podpitanja za stvari koje me smetaju.

Da bi dobio odgovor vjerojatno cu morat pojasnit zasto ideju pakla smatram ruznom, i necim s cim se ne bi mogao nosit i da zelim bit katolik. Al reko bi unaprijed da mi nije namjera napadat tu nista, nego me iskreno zanima kako se katolici nose s ovim pitanjem :D


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov: Re: Ateizam
PostPostano: 01 tra 2012 15:36 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 10 lip 2008 20:55
Postovi: 3439
Lokacija: Santa Fe (New Mexico)
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 72 zahvala
Dragi prijatelju! Dragi Musavi! :grlim te: :grlim te:

Prije svega lipi pozdrav! :)

Nažalost, nemam dobre vijesti. Nakon nekoliko rasprava, neodoljivo mi se nameće misao, misao koju je jedan moj prijatelj uputio drugom prijatelju tokom rasprave. Rekao mu je, citiram;

"...izgledaš kao smiješna kokoš koja silom hoće letjeti poput orla, ili barem podsjećati na orla." Timotej

Oprosti, ali je imam takva dojam u ovim našim raspravama. Ne privlače me takve rasprave, već san ti spomenuo nekoliko puta. Razmisli malo o ovoj usporedbi kokoši i orla. Uglavnom, da ne odugovlačim: morat ću te stavit na "ignoriraj listu". Da, nažalost, sve upućuje na to. No budući da san ja čovik dobrog srca, velikodušan, čovik iznimne poniznosti i obziran prema svima, odlučio san da ti ponudim još jednu priliku. Ako točno odgovoriš na postavljeno pitanje, neću te stavit na "ignoriraj listu", ako će odgovor biti netočan, nažalost, "ignoriraj lista" će biti bolno iskustvo koje ćeš podnositi. Dakle, pitanje iz prošlog posta;

musavi napisao:
Sto se tice toga zasto postoji nesto a ne nista, odgovor mi je slijedeci..

Pitanje nije tako glasilo, citiram sam sebe;

Fran26 napisao:
Kako ti zamišljaš ništa, kako zamišljaš ništavilo?

Dakle, ne zašto postoji nešto a ne ništa, nego, kako ti zamišljaš ništa, kako zamišljaš ništavilo? :)

musavi napisao:
Mora da se salis.

Prevedeno na hrvatski: nisi sposoban pronaći tri filozofa koji gledaju na vječnost kao ti. Lol. :lol:

musavi napisao:
Istinu ne odredjuje popularnost.

Naravno. Istinu određuje ono što jest. Ili, bolje rečeno: ono što jest određuje istinu. Ipak, nisan baš siguran da je gotovo cila povijest filozofije i teologije pogriješila po tom pitanju. Sad si se ti pojavio da ukažeš kako triba gledati na vječnost. Zvuči pomalo nevjerojatno. :l30:

musavi napisao:
Ali u obje teme si promasio bit rasprave.

Budemo citirali. Šta je, tko i kako napisao.

musavi napisao:
Nisam ja rekao da se slazem sa Spinozom, nego da je on najdosljednije izveo posljedice one tvoje postavke o apsolutu.

I to je tako jer kaže tko? Ti? Lol. Ako je tako, probaj odgovorit na ovaj niz prigovora;

Osim Boga supstancije niti ima niti se može pojmiti. Baruch de Spinoza "Etika"

Već Aristotel vidi da to nije tako;

Ukratko, Aristotelov Prvi nepokretni Pokretač je prva supstancija, uzrok supstancijalnosti svih ostalih supstancija i zato, uzrok njihova bitka ukoliko su supstancije... Étienne Gilson "L'essere e l'essenza"

Spinoza kaže da nešto konačno ne može slijediti iz apsolutne naravi nekog Božjeg atributa, jer sve što slijedi iz apsolutne naravi nekog Božjeg atributa jest beskonačno i vječno. To znači da je to konačno moralo slijediti iz Boga ili iz nekog njegova atributa ukoliko (quatenus) se on promatra kao da je aficiran nekim modusom (E I, 28, dokaz). Termin quatenus je problematičan jer je Spinoza svojim temeljnim ontologijskim premisama onemogućio da nešto konačno zbiljski proiziđe iz božanske supstancije. Postavlja se pitanje: tko bi uopće mogao Boga aficirati nekim konačnim modusom i može li on njime biti aficiran? Budući da Spinoza jasno kaže da je Bog jedan i beskonačan, onda on ne bi mogao biti aficiran nečim što nije on. Također ne bi mogao aficirati samoga sebe jer bi to značilo svojevrsnu promjenu i gibanje u njemu, što je pak nespojivo sa Spinozinim postulatom Božje nepromjenljivosti. Promjenljivost je, kao što je već rečeno, nekompatibilna s pojmom Božje savršenosti. Spinoza i sam kaže da iz Boga, ili nekog njegova atributa, konačni modus može uslijediti jedino ukoliko je Bog, ili njegov atribut, modificiran modusom (odnosno modifikacijom) koji je konačan i ima određeni opstanak (E I, 28, dokaz), no prije toga (E I, 26, dokaz) kaže da je Bog djelatni uzrok i bîti i opstanka konačnih modusa, čime zapravo upada u začarani krug. Naime, nije adekvatno riješio pitanje odakle bi dolazila inicijativa za proizvođenje konačnih modusa. Od Boga ne može dolaziti ta inicijativa zbog već spomenutih svojstava koje Spinoza pripisuje Bogu, ali i zbog toga što je ono što proizlazi iz Boga i njegovih atributa po definiciji vječno i beskonačno (E I, 21, 23). Ta inicijativa također ne može dolaziti od konačnog modusa zato jer je jedino Bog djelatni princip. Isti problem možemo osvijetliti i drukčije te pitati: kako je uopće mogao nastati prvi konačni modus koji bi potom, kao već postojeći, modificirao Boga ili njegov atribut, uslijed koje modifikacije bi nastao sljedeći konačni modus itd., ukoliko prije njega ne postoji neki drugi, prethodni, konačni modus koji bi modificirao Boga ili njegov atribut? Miroslav Fridl " Prolegomena, Svibanj 2007."

Stavit ću ovde jedan tekst koji govori o našem problemu, koliko ćeš od toga razumit? Nisan sigurnan da će bit mnogo. Možda nekom dobro dođe (nije mi problem odskenirat stranicu ili dvi- lol);

Stvoreno biće jest »sastavljeno« od mogućnosti i zbiljnosti. Ova teza promatra što odatle slijedi za samu narav takova bivstvovanja (a slijedeća ispituje u čemu je izgrađena ta potencijalnost i kako se u stvorenu biću nalazi njegova zbiljnost). Sastavljenost ili nesastavljenost od potencije i akta uzima se u ovoj tezi samo kao indicij koji otkriva narav bića, kao što dijagram temperature nije sam po sebi ni zdravlje ni bolest, nego otkriva čovjekovo stanje. Dakle, ne radi se sad ο toj sastavljenosti kao takovoj, i koja očito nije nalik na sastavljenost bilo tvarnih dijelova, bilo dijelova silogizma. Teza poziva na promatranje bića, stvorenog i nestvorenog, a pod vidikom mogućnosti i zbiljnosti. Doista, narav onog velikog »biti« a nasuprot »ne-biti« postaje nekako otkrivenija i vidljivija, ako se promatra u svjetlu prisutnosti ili odsutnosti bilo akta, bilo potencije. U tri dijela teze promatra se bivstvovanje formirano tom funkcijom zbiljnosti (odnosno mogućnosti). Već Aristotel primjenjuje nauku ο potenciji i aktu te njezine daljnje izvode (metaforički ili metafizički hilemorfizam) ne samo pri uzlasku do Božje opstojnosti, nego i u promatranju Božje naravi i njezine razlike od »brojčano mnogih« i »pokrenutih« bića .
.........
Mogućnost znači mnogo: mogućnost je zato mogućnost, jer može biti. Iako sama po sebi kaže samo mogućnost, ipak pripada biću. I time je bliža Bogu nego ništavilu, jer Bog je izvor svega bića i svega što pripada biću, a ništavilo je dokinuće bića. Mogućnost istodobno znači malo: potencija se može aktuirati, ali sama po sebi te aktuacije još ne donosi. Biće koje bivstvuje tek »sastavljenošću« potencije i akta, može, ali ne mora biti, nalik na ništašvilo. Zbiljnost, kao unutarnja komponenta takova bića, nadopunjuje taj nedostatak. Nadopunjuje, ali ne dokida! Takovo biće nije »monolitno«, ono je krhko, u svom bivstvovanju (baš kao takvom!) oslabljeno, kao »ranjeno«, ne stoji visoko na ljestvici bića. Pa i sam akt takova bića, takav akt po svojoj funkciji nije nešto cjelovito i samostalno, nego samo nadopuna (»zakrpa«). On može izostati, nenužan je! Promatrajući te nedostatke možemo naslutiti ljepotu bića u kojem tih nedostataka nema, koje je čista, sama Zbiljnost. U njemu je sva jedrina što pripada bitku, u smislu Parmenidove vizije; u njemu je sva vrijednost i moć za dostojanstvo bivstvovanja koja proistječe iz one »Arhimedove čvrste točke« za »DA!« nasuprot »NE!«. Biće sastavljeno od mogućnosti i zbiljnosti takve je naravi, da ne bivstvuje bez pomoći uzroka. Takvo biće bez pomoći uzroka nema »pravo« na bivstvovanje, nema u sebi snage kojom se takovo »pravo« realizira. Bez pomoći uzroka — s obzirom na takovo biće — prevladava ona sličnost s ništavilom. I tako biće na taj način sastavljeno na samom »ulazu u bivstvovanje« obilježeno je svojom nedostatnošću i »vapajem« za drugim bićem, u zadnjoj liniji za Bogom. Nije lako mišlju uzaći do bića u kojem tih nedostataka nema. Značajno je da se čovjek pita, tko je Boga stvorio, ili da za Boga kaže da je sam svoj uzrok. No time bismo ostali na razini bića sastavljenog od potencije i akta. A Bog je više: On je takve naravi, da Mu uzroka ne treba, jer On je Čista Zbiljnost, bez ikakvih pasivnih mogućnosti koje bi istom trebalo ozbiljiti. Kad bi se »biti« shvatio jednoznačno, onda izreka da »biti« ili ujedno izriče Boga ili ne izriče ništa, bila bi panteistična. A analogijom izrečen »biti« ujedno je isti i ujedno različit. »Biti« kaže da se nadvladava »barijera ništavila«, a ta se korijenski drukčije nadvladava u Bogu .... Postoji »kompetencija za nadvladavanje ništavila« (bez takve kompetencije ništavilo ne bi bilo nadvladano, a nadvladano je — »mislim, dakle jesam«); no baš ta kompetencija, i to baš ukoliko je ta takva kompetencija, različita je u Bogu i različita je u stvoru. I ta je razlika veća, dublja i dalje seže nego ikoja druga razlika. Usporedimo: razlika je između orla i krtice, hrasta i vrbe, dijamanta i milovke...Te nam razlike izgledaju velike; a stvarno i jesu velike. No ipak one su samo na stupnju i razini biti (modusa bivstvovanja), hrast i orao samo su ovaj ili onaj isječak iz svijeta bića, njihova međusobna razlika ne nadilazi domenu isječka. A razlika između prvotnog i drugotnog analogata nije skučena na tek neki isječak, nego ona zahvaća sam osnovni »biti«... I zato kažemo da Bog nije sa svijetom panteistički niveliran, nego teistički transcendentan. Bog svojom različnošću od stvorova — različnošću u najdubljem izvorištu i načinu izviranja bivstva — donosi stvorovima da i oni »jesu«, ali tek analogno »jesu«. Ta razlika na način transcendentnosti izvor je analogne istosti! Miljenko Belić "Ontologija"


musavi napisao:
za vjecnost mi nije bila poanta tvrdit da u raju provedes 12 milijuna godina (to sam i reko odma), nego rec da ni vjecni zivot nije nuzno smislen ako ga takvim ne dozivimo.

Koliko vidin, napisao si ovo, citiram;

musavi napisao:
Meni osobno vjecni zivot u kojem je sve predoređeno i rijeseno i sretno izgleda totalno besmislen. Nakon prvih 12 milijuna godina bi mi stvarno bilo dosta, pozelio bi neku promjenu, neki kraj.

Dakle, nije bitno "koliko" ćemo provest u raju, te ima li raj nešto smisleno ili ne. Bit je da ti shvaćaš vječnost u kojoj postoji, citiram: "prvih 12 milijuna godina" i nakon tih godina, citiram: "pozelio bi neku promjenu, neki kraj." A to je upravo smišno.

musavi napisao:
Al evo ti jedan citat (i to od krcanskog apologete!) koji govori o tome da je takvo bezvremeno shvacanje vjecnosti problematicno:

Imagine God existing changelessly alone without creation, with a changeless and eternal determination to create a temporal world. Since God is omnipotent, his will is done, and a temporal world begins to exist…. Once time begins at the moment of creation, God either becomes temporal in virtue of his real, causal relation to time and the world or else he exists as timelessly with creation as he does sans creation. But this second alternative seems quite impossible. At the first moment of time, God stands in a new relation in which he did not stand before…this is a real, causal relation which is at that moment new to God and which he does not have in the state of existing sans creation. (William Lane Craig, 1998, ‘The Tensed vs. Tenseless Theory of Time: A Watershed for the Conception of Divine Eternity’, 222. str.)

Ništa novo. Već smo spomenuli;

Bog i čovjek su, uzeti sami za sebe, medu sobom beskrajno različiti. Čini se nemogućim preskočiti provaliju koja dijeli vječnost i vrijeme. Niti je teološka spekulacija do sada mogla razjasniti kako Vječni, ne napuštajući vječnost, može stvoriti vremenito stvorenje i s ljubavlju ga pratiti, niti je zamislivo kako čovjek, ograničen svojom vremenitošću, može dodirnuti srce Vječnoga. Joseph Ratzinger "Dogma i navještaj"

Unatoč nerazumijevanju, gotovo cila povijest filozofije i teologije se odlučila za poimanje vječnosti kako san spomenuo. Što je opet poprilično različito od tvog poimanja vječnosti. Ako filozofsko i teološko poimanje vječnosti ima problema, kakve bi tek probleme imalo tvoje shvaćanje vječnosti? Kant daje naslutiti;

Ako nešto, ma što to bilo, egzistira, onda se također mora prihvatiti da nešto nužno egzistira. Naime ono što je slučajno egzistira samo pod uvjetom nečega drugoga kao njegova uzroka, a taj zaključak o ovome uzroku vrijedi dalje i za drugi, sve do nekog uzroka koji nije slučajan, pa upravo zato postoji nužno bez uvjeta. To je argument na kojemu um osniva svoj progres prema prabiću. Immanuel Kant "Kritika čistog uma"

musavi napisao:
Nisam ni tvrdio da ateisti to pitanje ne mogu pitat.

Da vidimo tko šta tvrdi;

musavi napisao:
..za razliku od vjernika, ateistima postojanje patnje i zla ne predstavlja filozofski problem..

Ovo je besmislica. Triba li dalje komentirat? Pitanje zla je pitanje koje svim ljudima predstavlja filozofski problem. Kako si ti došao do toga da ateistima zlo ne predstavlja problem? Nemam pojima.

Postojanje zla je problem koji muči čovjeka kroz čitavu povijest ljudskoga roda. Nema čovjeka na kugli zemaljskoj koji ga nije okušao na vlastitoj koži. To je problem što muči i cijelu povijest filozofije i morala. Njime se bave svi etičari i gotovo svi filozofi. Taj isti problem izaziva pažnju i svih religija svijeta te svaka od njih muku muči s njime. To je ujedno i najbolniji problem čovječanstva. Ništa nije bolnije od zla što uporno pritišće i dušu i tijelo. Svi od njega i zbog njega zlopatimo i na njemu polažemo životni ispit. Živan Bezić "Crkva u svijetu, Prosinac 2006."

Zar ovo nije očito? :l30:

musavi napisao:
za razliku od vjernika za koje je postojanje zla i patnje problem, posto se (bar naizgled) kosi sa njihovom koncepcijom svemoguceg i dobrog boga, postojanje zla i patnje se ne moze uzeti kao protuargument ateizmu.

Problem je za sve, vjernike i nevjernike, kao što smo utvrdili. Jedina je razlika u tome što si sad spomenuo: ateiste se ne može napadati pitanjem: kakav je to svemogući i dobri Boga, a dopušta ovakav svit? Ništa novo, oko tog pitanja su se mučile mnoge umne glave. Možda je najiskreniji zaključak;

Tražio sam odakle zlo i nisam našao rješenja. Sv. Augustin "Ispovijesti"

Dakako, nije da se baš ništa ne može reći o zlu, ali sve je to više "mucanje" nego govor.

musavi napisao:
A kao pitanje to nije tesko odgonetnuti, za ateiste: zlo i patnja postoje jer smo nesavrsena i ranjiva bica u svemiru kojeg nije briga za nas.

Savršen odgovor. Sad mi je lakše. Lol. Ako je svemir stvorio sam sebe (što je namoguće: ex nihilo nihil fit) onda ne postoji dobro ni zlo. Dobro i zlo postoji samo ako postoji Bog. Ako nam je svemir "otac", onda se samo mogu zapitati poput tvog omiljenog pisca;

Ne shvaćam kako je dosada ateist znao da nema Boga a ipak se nije odmah ubio? F. M. Dostojevski "Bjesovi"

Možeš li ti ponudit odgovor na ovo pitanje? :)


Vrh
 Profil  
Citiraj  
Prikaz prethodnih postova:  Sortiraj po  
Započni novu temu Odgovori  [ 705 post(ov)a ]  Idi na stranu Prethodni  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 71  Sljedeće

Vrijeme na UTC [LJV]


Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 8 gostiju


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.

Traži prema:
Idi na:  
Pokreće phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpbb.com.hr