Svetkovina Krista,Kralja svega stvorenja
Lk 23
35Stajao je ondje narod i promatrao. A podrugivali se i glavari govoreći: "Druge je spasio, neka spasi sam sebe ako je on Krist Božji, Izabranik!" 36Izrugivali ga i vojnici, prilazili mu i nudili ga octom 37govoreći: "Ako si ti kralj židovski, spasi sam sebe!" 38A bijaše i natpis ponad njega: "Ovo je kralj židovski." 39Jedan ga je od obješenih zločinaca pogrđivao: "Nisi li ti Krist? Spasi sebe i nas!" 40A drugi ovoga prekoravaše: "Zar se ne bojiš Boga ni ti, koji si pod istom osudom? 41Ali mi po pravdi jer primamo što smo djelima zaslužili, a on - on ništa opako ne učini." 42Onda reče: "Isuse, sjeti me se kada dođeš u kraljevstvo svoje." 43A on će mu: "Zaista ti kažem: danas ćeš biti sa mnom u raju!"
Podsjetimo se, da ovom svetkovinom ponazočujemo prvi ekumenski sabor iz god. 325. kada je definirana dogma o utjelovljenju Sina Božjega u povijesnoj osobi Isusa iz Nazareta. Onaj koji se “utjelovio po Duhu Svetom od Djevice Marije” iste je biti s Ocem. Mi kršćani vjerujemo da je
utjelovljeni Krist pravi Bog i pravi čovjek. Svojim pashalnim otajstvom, iz svoga proslavljenog stanja gdje sjedi s desne Ocu, on daje novi smisao ljudskoj povijesti i stvorenom svijetu. Zato je kralj svega stvorenja.
Pridruženi vjeri prvih kršćana, izraženoj u današnjem drugom čitanju, mi vjerujemo da Krist kao središnji događaj povijesti spasenja daje smisao stvorenom svijetu, toku povijesti i životu svakog pojedinog od nas. Vjerovati u Krista kralja svega stvorenja znači prihvaćati stvoreni svijet kao Božji dar i zadatak čovječanstvu. Podlagati se Kristu kao Prvencu svakog stvorenja te Glavi svemira i Crkve znači prihvaćati smisao onoga što se događa nama osobno i cijelom svijetu, unatoč svim okrutnostima i nesrećama koje postoje zbog zloće ljudi i prirodnih katastrofa.
U cijeloj ovoj liturgijskoj godini čitali smo Lukino evanđelje. Sutra završavamo liturgijsku godinu Lukinim izvještajem o umiranju Isusa na križu. Isusovo duhovno vrhovništvo, njegov način uprisutnjivanja Božje vladavine, uzeli su religijski i politički poglavari za izliku da ga nevinoga osude na zločinačku smrt. Prije ovog kratkog prizora Luka je prikazao kako je Isus bio razapet među dva razbojnika te s križa molio: “Oče, oprosti im, jer ne znaju što čine!”
Ovo znači da on koji je učio kako trebamo neprijateljima opraštati ako želimo izliječiti ljudsku zajednicu od lanca nasilja, s križa prakticira ono što svima predlaže. On kao žrtva nasilja ostaje i na križu otvoren Bogu i bližnjima. Jedan od raspetih razbojnika ruga se Isusu tražeći čudo kojim će svu trojicu njih spasiti od okrutne smrti. Isus nije učinio nijedno čudo u prilog sebi pa je odbio tako postupiti s križa. On je tokom ministerija pokazivao Božju moć i milosrđe prema bolesnima, siromasima, izgubljenima i odbačenima.
Na križu je svojom molitvom za mučitelje i strpljivošću nadahnuo drugog razbojnika da postane svjestan svoje grešne prošlosti i poželi promijeniti se: “Mi po
pravdi primamo što smo djelima zaslužili, a on – on ništa opako ne učini!” Ovo je
javna ispovijest grijeha i pokajanje, nikla iz srca razbojnika koji je otvoren za primjer Isusa strpljivog patnika.
Isus strpljivi patnik ne proklinje svoju sudbinu niti ljude oko sebe. Time pomaže zločincu da uvidi svoju grešnost te poželi pomiriti se s Bogom i s ljudima. Isus mu svojim obećanjem: “Još danas bit ćeš sa mnom u raju” olakšava umiranje i uvodi ga u sretnu vječnost. To će još više učiniti usklikom pred izdahnuće koji donosi jedini Luka: “Oče, u ruke tvoje predajem duh svoj!”
Za evanđelistu Luku,Isus je kralj zato što čini smislenim umiranje jednog razbojnika. Time Isus čini podnošljivim patnje svakog patnika i sadržajnim umiranje svake ljudske osobe.Kraljevski patnik osmišljava naše patnje, tjeskobe, tjelesnu smrt. Luka je pouzdanom molbom raskajanog zločinca osvijetlio Isusovu kraljevsku moć.
Isus nije kralj zato što je planirao bitke, vodio armije ili nametao poreze. Njegova moć seže dalje od politike, prostora i vremena zato što posreduje radost ljubavi Božje i vječnu nagradu. “Isuse, sjeti me se kada dođeš u kraljevstvo svoje!”
To je vlast ispuniti prazan život, donijeti oproštenje onome koje uviđa i priznaje svoju krivnju. U ovom prizoru Luka sažima svoju teologiju križa Isusova: Isus kao strpljivi patnik prelazi u kraljevsko dostojanstvo po nasilnoj smrti. Svojom smrću nudi spasenje svim ljudima, uključivši i razapete razbojnike.
Kralj je zato što s križa oprašta neprijateljima i raskajanom razbojniku, što kao žrtva nasilja predaje duh Ocu ne dopuštajući da ga slome nepravda i zloća.
Za svakoga od nas Isus ostaje kralj, kad u patnjama zajedno s njime ostajemo otvoreni za Boga i ljude. Kad se sučelimo sa svojim promašajima i krivnjom te prihvatimo krivnju za svoja udaljavanja od Boga i bližnjih.
Kristovo kraljevanje nad nama i po nama nad svijetom
ljudi postaje zbilja, kad
svoj život počnemo preobražavati iz nepravde u pravdu, iz optuživanja u opraštanje, iz sebičnosti u zajedništvo, iz mržnje u ljubav.