Zar i svećenik »potiče« na praznovjerje?Molio bih vas da u jednom od brojeva Glasa Koncila objasnite blagoslivljanje soli (neovisno od blagoslova vode!) koju neki posipaju ispred ulaznih vrata i oko kuće te blagoslivljanje ulja kojim neki mažu dovratnike. Navodno jedan svećenik preporučuje stavljanje nekakve egzorcizirane soli u već blagoslovljenu vodu da zadobije veću moć. Pa to je strašno!!! Čisto praznovjerje. Kako to može raditi katolički svećenik?R. F., župnik
Slažemo se s Vama: svećenik ne bi smio ni na koji način, posebno ne svojom pogrešnom praksom i učenjem, niti »hraniti« niti poticati vjernike na praznovjerje. Dakako da toga praznovjerja, posebno povezanih s »blagoslovljenim stvarima i predmetima« (voda, sol, vatra, ulje, nabožni predmeti) ima i može biti, no svećeniku je dužnost vjernike upozoriti na činjenicu da je praznovjerje u nauku Katoličke Crkve neprihvatljivo. Koristiti blagoslovljenu sol i ulje za svrhe o kojima pišete u svome pitanju, doista spada u praznovjerje, a može čak i odvesti u svetogrđe. A ono je prema Katekizmu Katoličke Crkve »obšćašćivanje sakramenata i drugih bogoslužnih čina, kao i osoba, predmeta i mjesta Bogu posvećenih, ili nedostojno postupanje s tim stvarima i činima. Svetogrđe je težak grijeh osobito kad je počinjeno protiv euharistije, jer je u tom sakramentu suštinski prisutno samo tijelo Kristovo« (br. 2119). To je naučavanje kojega bi se trebali držati svi vjernici i svi svećenici, dakle svaki član Božjega naroda – Crkve.
Odlika je soli, kako tumači liturgičar i biskup Ivan Šaško, »pročišćujuća i zaštitna moć«, a kod mnogih je naroda ona simbol gostoprimstva i zadane riječi, te se dijeli s gostima. I Isus je istaknuo: »Vi ste sol zemlje«, te je tako poručio svojim učenicima, zapravo svim kršćanima, da moraju biti začin svijeta: »Svaki začin, pa tako i sol, uza se veže i prikladnu mjeru, ravnotežu u doziranju. Pomanjkanje jelo čini bljutavim, a preobilje ga upropašćuje i čini nejestivim. Prenesen govor želi istaknuti važnost kršćana u svijetu, ali isto tako upozoriti na ravnotežu slova i Duha, zakona i evanđelja, prava i ljubavi.«
Važno je znati da se u liturgiji sol susreće osobito u obredima katekumenata, jer se katekumenima davala sol (i kruh) što je bila slika buduće euharistijske hrane. »U spletu obreda, sastavljena od: otklinjanja ili egzorcizma, polaganja ruku, znamenovanja znakom križa, predaja Vjerovanja i Molitve Gospodnje bila je i predaja blagoslovljene soli. Neki obredi predviđali su da se zrno soli stavi na jezik kandidata uz riječi: 'Primi sol mudrosti'«, tumači mons. Šaško. Nadalje ističe da je uočljivo da su u egzorcizmima, molitvama i obredima koji su imali pročišćujuću snagu – ali, upozorava, ne u smislu tzv. velikog egzorcizma iz 16. stoljeća kao obreda protiv opsjednuća! – u pripravi za sakramente, rabljeni prirodni elementi vode, soli, ulja i sami bili egzorcizirani prije negoli su bili blagoslovljeni. Oslobođenost od svega što bi bilo protivno Bogu bila je shvaćana kao prostor za Božji blagoslov. »Danas više u obredima ne postoje otklinjanja nad stvarima« zaključuje mons. Šaško i na taj način jasno tumači da svećenik – bilo koji – koji to čini ne poštuje obrede koji su propisani u katoličkom nauku, a morao bi se voditi i razmišljanjem o zrnu soli kao zrnu mudrosti. Zato bi i mudro morao vjernike upućivati da su »sva obilježja soli, od pročišćavanja do čuvanja, preko dragocjenosti i obećanja do plodnosti i mudrosti u skladu i dobroj mjeri, odlika Duha Svetoga i njegova djelovanja«, pa se je ne smije zlorabiti.
Što se pitanja o ulju tiče, i njegova su obilježja Crkvi bila polazište za liturgijsku uporabu s mnoštvom simboličkih značenja. Svi se vjerojatno jako dobro sjećamo starozavjetnih tekstova o pomazanjima raznih biblijskih osoba, osobito kraljeva, a najkraće se može reći da su i ulje i mazanje njime usko povezani s Kristom koji je Pomazanik. Iza te »materijalne supstance«, kako piše mons. Šaško moramo ipak uočiti i nešto drugo: to jest dublju poveznicu s pomazanjem Duhom Svetim. Tako i oni koji su kršteni postaju pomazanici Duhom, a pomazanje uljem je simbol koji nosi u sebi pneumatološki sadržaj. Ne čudi nas stoga što se ulje koristi u sakramentima kršćanske inicijacije (krštenje i potvrda, tj. krizma), u sakramentu bolesničkog pomazanja, te svetoga reda, ali i u blagoslovima. I u ovom dijelu odgovora, opet se možemo djelomično usredotočiti na katekumensko ulje, a dijelom i na ulje za bolesničko pomazanje, što ih blagoslivlja biskup u Misi posvete ulja na Veliki četvrtak. Katekumensko se ulje najčešće tumači kao jakost, a pomazivanje uljem mišiće čini gipkima, te ujedno podsjeća na tjelesne i duhovne borbe kojima je katekumen izložen u borbi protiv zla i đavla. No, i kod korištenja toga ulja valja voditi računa o kontekstu i liturgijskoj praksi, posebno pak o ispravnome i pravovjernom poučavanju vjernika o njegovom korištenju, naprimjer, kod pomazivanja bolesnika i u drugim prigodama blagoslivljanja. Dakako da postoje brojni trenuci u životu kada i vjernici, a ne samo zaređeni crkveni službenici, izriču blagoslove no uvijek valja biti svjestan da se temeljne prirodne elemente – poput soli i ulja – mora uvijek vjerodostojno koristiti, ali svaki svećenik mora voditi računa i o tome na koji način tumači njihovo korištenje kako vjernike ne bi dovodio u zabludu, pa ih čak i upućivao na nešto što nije u skladu s ispravnim crkvenim naučavanjem.
http://www.glas-koncila.hr/index.php?op ... s_ID=20570