" Kada se čovjek probudio od svoga prvog sna i našao uza se drugaricu, osjetio je da je Bog njegovu sreću učinio potpunom. I prije je već bila vrlo velika. Sve je u Adamu i oko Adama bilo učinjeno da uživa potpunu sreću, zdravu i svetu, i raskoš tj. Eden, nije bio samo naokolo nego i u Adamu. Okruživao ga je vrt pun ljepota biljnih, životinjskih i vodenih. Ali u njemu je cvijetao vrt duhovnih ljepota, s krepostima svake vrste, spremnih da sazriju do plodova savršene svetosti. Bilo je ondje i stablo znanja koje je odgovaralo njegovom stanju i stablo nadnaravnoga života: Milost. Nije nedostajala ni dragocjena voda božanskoga izvora koji se dijelio u četiri rukava i zalijevao uvijek novom vodom čovjekove kreposti kako bi rasle poput divova da ga učine sve vjernijim zrcalom Božjim. Kao naravno stvorenje uživao je u onome što je gledao: ljepotu netaknutoga svijeta, istom izašloga iz božanskog htijenja. Uživao je u onome što je mogao: u svome gospodstvu nad nižim stvorovima. Bog je bio stavio sve na službu čovjeku, od sunca do kukca, da mu sve bude uživanje. Kao nadnaravno stvorenje uživao je umujući u veoma ugodnom ushitu - shvaćajući Božju Bit: Ljubav; shvaćajući veze ljubavi između Neizmjernoga koji se darivao i stvorenja koje Ga je ljubilo klanjajući se. Tu sposobnost čovjeka i to Božje darivanje sebe čovjeku krije knjiga Postanka u izreci: "Čuvši glas Boga koji je šetao Edenom u svježu večer". Premda je Otac bio dao posinjenoj djeci znanje razmjerno njihovom znanju, ipak ih je još poučavao. Jer beskrajna je Božja ljubav, pa nakon što je dao, ponovno želi dati, i daje to više što mu je stvorenje više dijete. Bog se uvijek daje onomu koji se njemu daje velikodušno. Kada se dakle čovjek probudio i vidio ženu sličnu sebi, osjetio je da je sreća njega kao stvorenja potpuna jer je imao sve ljudsko i jer je imao sve nadljudsko, jer se Ljubav dala ljubavi čovjeka. Jedino ograničenje što ga je Bog stavio neizmjernom posjedu čovjeka bila je zabrana da ne bere plodova stabla Znanja dobra i zla. Taj bi urod bio beskoristan, neopravdan, budući da je čovjek već imao ono znanje koje mu je bilo nužno, i mjera veća od one što ju je Bog odredio mogla bi samo prouzročiti štetu. Promislite: Bog ne zabranjuje brati plodove stabla Života, jer je čovjek po naravi njih trebao kako bi provodio zdrav i dugotrajan život, dok jedna življa božanska želja da se potpuno otkrije posinjenom djetetu ne bi Boga navela da izreče: "Dijete, uziđi k mome prebivalištu i utoni u svoga Boga", taj poziv u nebeski Raj bez patnje i smrti. Stablo Života koje se susreće na početku Knjige velike Objave (Post 2,9; 3,22) i koje se opet nalazi na kraju Knjige velike Objave, u Bibliji (Ivanovo otkrivenje 22,2 i 14) slika je Utjelovljene Riječi, čiji je plod, Otkupljenje, visio sa drva križa, slika onoga Isusa Krista koji je Kruh Života, Izvor Žive Vode, Milosti, i koji vam je vratio Život po svojoj smrti, i uvijek možete jesti i piti od Njega da biste živjeli životom pravednika i stigli u vječni Život. Bog Adamu ne zabranjuje ubrati plodove stabla Života, ali brani ubrati beskorisne plodove stabla Znanja. Jer pretjerano znanje bilo bi moglo produbiti oholost u čovjeku, koji bi se bio smatrao jednakim Bogu zbog novoga stečenoga znanja i ludo se smatrao sposobnim da ga može posjedovati bez opasnosti. S time bi se kao posljedica bilo pojavilo nedopušteno pravo da sam sudi o svojem djelovanju i da dosljedno tome i postupa, gazeći svaku dužnost sinovskog posluha svome Stvoritelju koji mu je s ljubavlju pokazao izravno ili po ulivenoj milosti i znanju što je dopušteno a što je nedopušteno. Mjera što je Bog dade uvijek je prava. Tko hoće više nego što mu je Bog dao, požudan je, nerazborit, bez poštovanja. Vrijeđa ljubav. Tko hoće da djeluje neovisno od svakoga poštivanja nadnaravnoga i naravnoga Zakona, buntovnik je. Vrijeđa ljubav. Suočeni s božanskom zapovijeđu Praroditelji su morali poslušati, ne pitajući "zašto", što je uvijek brodolom ljubavi, vjere, ufanja. Kad Bog određuje ili djeluje, mora se slušati i vršiti njegovu volju, ne pitajući zašto naređuje ili postupa na taj izvjestan način. Svaki je njegov postupak dobar iako se ne čini takvim stvorenju koje je ograničeno u svome znanju. Zašto nisu smjeli ići k onom stablu, ubrati one plodove, jesti onih plodova? Beskorisno je to znati. Korisno je poslušati, a ne drugo. I biti zadovoljan s ono mnogo što si dobio. Poslušnost je ljubav i poštovanje, i mjera je ljubavi i poštovanja. Što se neka osoba više ljubi i poštuje, to joj se više pokorava. Budući da je tu Bog onaj koji je naređivao, beskrajno Veliki, Dobri, veoma darežljvi čovjekov Dobrotvor, čovjek je i zbog poštovanja i zbog zahvalnosti morao dati Bogu ne "mnogo" ljubavi, nego svu poklonstvenu ljubav za koju je bio sposoban, i stoga svu poslušnost, ne razglabajući razloge božanske zabrane. Raspravljanja pretpostavljaju vlastiti sud i kritiku tuđe naredbe ili postupka. Suđenje je stvar teška i sud je rijetko pravedan, a nije pravedan nikada kad beskorisno, pogrešno ili nepravedno sudi neku božansku naredbu. Čovjek je morao poslušati. Ovjera te njegove sposobnosti, koja je mjera ljubavi i poštovanja, bila je u načinu na koji će znati ili neće znati poslušati."
|