www.tebe-trazim.com

Pusti samosažaljenje kameno, Duh Sveti će nastanit...srce tvoje ranjeno
Sada je 12 svi 2025 05:46

Vrijeme na UTC [LJV]




Započni novu temu Odgovori  [ 62 post(ov)a ]  Idi na stranu Prethodni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Sljedeće
Autor Poruka
 Naslov:
PostPostano: 13 kol 2006 13:33 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 27 tra 2006 13:33
Postovi: 5164
Podijelio: 92 zahvala
Zahvaljeno je: 123 zahvala
..trajanje zemaljsko je ionako ograničeno..
.pa je trajanje ...relativan pojam..

.sve je podređeno SPASU DUŠA..
.pa i trajanje..

.nekad samo 1 sekunda , može preobratiti čovjeka
.na njegovom putu ka svetosti..

.a nekad godine ....nisu dovoljne..
.pa ni "kirurgija duha"
.ništa..

.to je bol neba, najveća..
.odbijanje bića da se ..spasi..

mir svima


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 13 kol 2006 14:55 
Odsutan
Korisnik s više od 100 postova
Korisnik s više od 100 postova

Pridružen: 30 srp 2006 21:29
Postovi: 129
Lokacija: Požega
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 0 zahvala
"...Sotona je odlučio zametnuti rat s mojom Crkvom. Silovito napada ono što sam ja otkupio svojom Krvlju! On drži moju Crkvu razdijeljenom, proklinjući svako vjerno srcekoje naviješta Istinu i moj Zakon.
Mnogi od vas , koji pripadaju Crkvi , danas je orobljavaju time što odbijate priznati moje Tijelo u Euharistiji i sudjelovanje mojega Božanskog Otajstva naq način koji sam zaista ja ustanovio!..."


" Dođi , ti koji još uvijek bez cilja lutaš tom divljinom! Dođi k meni , dijete moje , jer ti jesi moje dijete i primi moj mir pa će tvoje srce i duša procvjetati!"


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 13 kol 2006 14:59 
Odsutan
Korisnik s više od 100 postova
Korisnik s više od 100 postova

Pridružen: 30 srp 2006 21:29
Postovi: 129
Lokacija: Požega
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 0 zahvala
"Jednom sam rekao, Vassula, da je moj narod , moje stado , zalutalo na putu i zbog toga sam udijelio vrijeme milosti."

ovo i gore iz knjige "Pravi život u Bogu " 12

poruke upućene vjernicima i Vassuli


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 13 kol 2006 18:07 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 27 tra 2006 13:33
Postovi: 5164
Podijelio: 92 zahvala
Zahvaljeno je: 123 zahvala
"Jedino sam ja ljubavi i milosrđe , ni najvećeg grješnika nemogu kazniti
ako zazove moje milosrđe, i ja mu u svom beskrajnom i neizmjernom milosrđu, praštam"


.reparacija posrnulog čovjeka je nemoguća bez MILOSRĐA


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 14 kol 2006 07:35 
Odsutan
Admin

Pridružen: 27 sij 2006 14:21
Postovi: 1049
Lokacija: Hrvatska, Požega
Podijelio: 17 zahvala
Zahvaljeno je: 19 zahvala
Izak napisao:
"Jednom sam rekao, Vassula, da je moj narod , moje stado , zalutalo na putu i zbog toga sam udijelio vrijeme milosti."

ovo i gore iz knjige "Pravi život u Bogu " 12

poruke upućene vjernicima i Vassuli

A jesi li čitao poruke iz Tolise sa kar. susreta od fra Ive? Imaš dva proroštva pod linkom download na početnoj stranici u mp3 zapisu. Ostalo možeš vidjeti ovdje http://www.tebe-trazim.com/forum/viewtopic.php?t=352


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 18 kol 2006 14:13 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 19 srp 2006 14:41
Postovi: 1412
Lokacija: Zagreb
Podijelio: 36 zahvala
Zahvaljeno je: 26 zahvala
čitao sam nekoliko knjiga od Vassule.

U njima sam našao uglavnom pozitivne naglaske na neka otajstva , sakramente isl. mnogi katolici sve više zaboravljaju ili malo pridaju važnost:

-ističe se vrijednost euharistije
-ističe se sakrament sv.ispovijedi i sv. pričest
-ističe se čitanje Biblije
-govori se o obračenju i pomirenju među ljudima
-ističe se treća Božanska osoba-Duh Sveti, molitva DS i prisan odnos prema njemu

Koliko sam pročitao neke nedoumice i Notifikacija iz 1995 su razjašnjene i Notifikacija je povučena.
Na svakom župniku je slobodna volja da li će dozvoliti molitvene susrete unutar katoličke crkve


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov: Proroci
PostPostano: 03 stu 2006 12:35 
Odsutan
Registrirani korisnik
Registrirani korisnik

Pridružen: 03 lis 2006 13:22
Postovi: 78
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 1 zahvala
Proroci u Svetome Pismu i Tradiciji Crkve

Glavna tema kojom se proroci bave u Svetom pismu jest odnos čovjeka prema Bogu. Proroci naviještaju da je glavna odrednica ljudskoga života, temelj ljudske egzistencije, a na poseban način egzistencije izabranoga naroda, odnos čovjeka prema Boga. Ispravan odnos prema Bogu životno je važan, jer iz njega proizlazi sreća, uspjeh, smisao, odnosno nesreća, neuspjeh, besmisao ljudske egzistencije. Temelj egzistencije izabranoga naroda jest odnos prema Bogu koji se objavio u povijesti. Vjerovati u Boga za proroke Staroga zavjeta znači razumjeti što Bog znači za život pojedinca i cijelog naroda. Pitanje odnosa između Boga i izabranoga naroda uključuje u sebe druga dva pitanja: pitanje na čemu se temelji odnos Boga prema svome narodu, te koje obveze i očekivanja proizlaze za narod iz toga odnosa. Naravno, uz to je prisutno i pitanje: kako se može tumačiti povijesna datost na temelju ovoga jedinstvenoga odnosa. Čitava povijest izabranoga naroda promatra se iz perspektive prve zapovijedi dekaloga – Jahve solus, osim Jahve nema drugog Boga.

Tako za proroke povijest židovskoga kraljevstva započinje nečim nečuvenim, Izrael pored Jahve koji je jedini kralj nad svojim narodom želi još nekog drugog kralja. Uz mispat JHVH - zakon Jahvin pojavljuje se kraljevski zakon. Stoga je za proroke jasno da će čitava povijest kraljevstva završiti katastrofom, progonstvom - egzilom. Izrael se nije držao prve zapovijedi – JHVH solus (jedino Jahve je Bog). Čitava povijest mjeri se prema mjeri vjernosti odnosno nevjernosti Bogu.

Jahve je Bog koji se objavljuje po riječi, za razliku od grčke misli koja u Bogu gleda estetski ideal, Bog objave jest Bog koji objavljuje svoju riječ, On poziva, On zapovijeda, On obećava. Bog izabranja prezentira se ljudima ne kao objekt estetske kontemplacije, nego je temelj njegove objave dijalog i poslušnost. Ili, jednostavnije kazano: Jahvu se ne može vidjeti, ali ga se može čuti. Jahve stoji u središtu proročke misli, no njega se ne može i ne smije predstaviti slikom, kipom ili bilo čime materijalnim. Jahve se objavljuje u povijesti kao veliko JA – ani hu, ja jesam. Taj JA govori, radi, odlučuje, taj JA se ne da identificirati niti na određenom mjestu niti u određenom liku. Pojedinac se razumjeva u odnosu prema poslušnosti odnosno neposlušnosti Riječi - Zakonu Jahvinu.

Pojam prorok

Hebrejska riječ prorok, nabi, izvodi se od akkadske riječi nabu, što znači zvati, naviještati, značiti. Prema grčkoj paraleli ?ροφήτης prorok je onaj koji poziva, koji izriče, koji navješta. Međutim ova riječ može se razumjeti i tumačiti: prorok je onaj koji je zvan, pozvan. Iza pasivnog oblika ove riječi krije se Bog koji je aktivan, Bog koji poziva.

U Svetom pismu Staroga zavjeta susrećemo riječ nabi – prorok 309 puta. U ranim tekstovim Svetoga pisma imamo za proroka oznaku čovjek Božji, (’isch ha’aelohim) ili pak vidjelac (ro’oh; hozœh). Čovjek Božji čini se da je bila oznaka za velike vođe starozavjetnog izabranog naroda poput Mojsija (Pnz 33,1) i Davida (Neh 12, 24.36). Na poseban način ovu titulu nosi prorok Ilija (29 puta). Ovaj naziv označava blisku povezanost proroka s Bogom, s onim koji ga je pozvao.

Vidjelac ima sposobnost otkriti ono što je skriveno ili pak ono što će se dogoditi (1Sam 9, 9-19). Kod vidioca je naglašeno ono što vidi, kod proroka ono što govori (Iz 30, 10). Božju objavu prorok doživljava kao objavu slika - on “vidi” i kao objavu riječi - on “čuje”. Prorok vidi “lica” (usp. Am 9, 1sl; Iz 6, 1sl) no vidi i odnose među stvarim koje drugi ne vide, on vidi “dublje” i “dalje”. Stvari koje se događaju u svakodnevici za njega imaju posebno značenje, one služe kao simboli Jahvine volje: obična košara “puna ploda” postaje kod proroka Amosa simbol naroda koji je “dozrio” za progonstvo (usp. Am 8, 1-2), ili pak bračna problematika postaje za Hošeu simbol odnosa Izraela prema svome Bogu (usp. Hoš 1, 2sl). Prorok prepoznaje znakove Božje u svakodnevnom događanju. Glavna oznaka proročkoga djelovanja jest njegova riječ. Prorok je čovjek “riječi”. Riječ Jahvina “dolazi” k njemu, Jahve mu “govori” (usp. Hoš 12, 11), taj Božji govor proroku čini ga pravim prorokom.

Kod svih starozavjetnih proroka otkrivamo tri odrednice koje se podudaraju, dijelom prelaze jedna u drugu i koje su bitne za autentično proroštvo: Prorok ima na temelju svoga iskustva poseban odnos prema Bogu. Na početku svoje proročke egzistencije većina proroka ima posebni doživljaj Boga; prorok je od Boga izabran, on je “izdvojen”, “ruka ga Jahvina dodirnu” (Jer 1, 9), ona počiva na njemu (Ez 3, 14), Jahve ga je zahvatio, svladao, zaveo, omamio (Jer 20, 7); prorok je zahvaćen Duhom (Ez 2,2), on je čovjek Duha (Hoz 9, 7). Na taj način prorok postaje “čovjekom Božjim” - specifična titula proroka npr. u 1Sam 2, 27sl. Prorok jest prijatelj Božji, Božji povjerenik, “sluga Jahvin – ebed Jahve” . Proročko izabranje uključuje u sebe sve ove oznake.

Druga odrednica koju nalazimo kod proroka jest njegovo poslanje. Jahve je proroka izabrao i poslao. Za proročko poslanje Jahve mu je dao svog Duha, u snazi toga Duha on nastupa u ime Božje, govori u njegovo ime, postaje “usta Božja” (usp. Iz 6, 8; Jr 1, 7). Na temelju svoga poslanja prorok smije doviknuti svojim slušateljima: “Čujte riječ Jahvinu”, svojoj proročkoj riječi daje oznaku “riječ Jahvina”. Ovaj govor u ime Jahvino, namjesto Jahve jest jedna od glavnih odrednica pravog proroštva.

Prorok nije onaj koji narodu samo govori u ime Jahvino, nego on u isto vrijeme govori u ime Izraela Bogu, što se na poseban način očituje u proročkoj zagovorničkoj molitvi, npr. 1Sam 12, 17-25; Am 7, 2. 5; Jr 18, 20. Prorok ima posredničku ulogu s jedne strane posreduje između Jahve i njegovog narod, s druge strane između naroda i njegovog Boga.

Proročka služba u sebe uključuje i službu čuvara; prorok bdije nad Izraelom (usp. Ez 3, 17). Prorok je poput pastira koji nosi odgovornost za svoje stado (usp. Ez 3, 17-21).


Različite proročke grupe u Starom zavjetu


U tekstovima Staroga zavjeta nailazimo na različite vrste proroka:

a) Najstarija vrsta proroka koje susrećemo u Starom zavjetu ima za glavnu oznaku zanos-ekstazu; ovi proroci idu po Izraelu i uz pomoć glazbala upadaju u stanje zanosa- ekstaze, u takvom stanju oni govore određenu poruku (glosolalija – 1 Kor 14). Zanos djeluje “zarazno”, tako da se i Šaul odjednom nalazi “među prorocima” (1Sam 10, 5sl; 1Sam 19, 18sl). Biblija kaže da su i Baalovi proroci bili ekstatičari (1Kr 18, 19-40). Ovi proroci djeluju privlačno na Izraelce (1Sam 10, 5sl), no mnogi ih promatraju kao “mešugge” - “luđake” (Hos 9, 7).

b) U Prvoj i Drugoj Knjizi kraljeva nailazimo na zajednicu proroka koja ima monaške oznake; govori se o “sinovima” proroka.

Ove proročke zajednice nastaju oko pojedinih velikih proročkih osoba, npr. oko proroka Ilije (2Kr 2, 3 sl). Ilija nastupa protiv sinkretizma u narodu svoga vremena i bori se za Jahvu koji je jedini Bog i čistoću vjere u pravoga Boga. Postoji opasnost da se vjera u Jahvu koji je jedini Bog pomiješa sa vjerom u bogove poganskih naroda, s vjerom koja ima svoj temelj u prirodnim pojavama.

Prorok djeluje poput “oca” za svoje “sinove”, oni sjede do njegovih nogu, od njega uče i s njim zajedno stanuju. Uz zajednice okupljene oko pojedinih proroka nailazimo ovakve proročke zajednice okupljene oko pojedinih svetišta (npr. 1Kr 13, 11- proroci okupljeni oko svetišta u Betelu; 2 Kr 2, 35 - proroci okupljeni oko svetišta u Gilgalu, Jerihonu, Bet-Elu). Kod ovih proroka zanos više ne igra onu ulogu koju je imao kod starijih proroka. Ono što odlikuje ovu grupu jest obdarenost Duhom. Ta obdarenost očituje se u njihovom čudesnom djelovanju (2 Kr 2, 19-22; 2, 23-25; 4, 1-7. 18-37). Ovi proroci zauzeti su na poseban način onim što bismo danas nazvali spasenjem duša (usp. Elizej - 2Kr 4, 1-7.8-37; 5, 1-14).

a) Sveto pismo poznaje i takozvane “službene”, “kultske” proroke. Oni se nalaze pri svetištima. Kultski proroci razlikuju se od proroka Pisma koji u svojoj kritici ne štede ni hrama, ni svećenika koji u hramu obavljaju službu. Kultski proroci imaju svoje mjesto uz svećenike koji obavljaju kult. Njihova uloga sastoji se u tome da daju proročanstva bilo narodu, bilo pak kralju kad se to od njih tražilo. Oni na kraljevskim dvorovima uživaju velik utjecaj (usp. 1Kr 1, 8). Ovi su proroci razvili svoj vlastiti proročki jezik.

b) S uspostavom kraljevstva u Izraelu za proročki pokret nastupa novo razdoblje. Ekstaze, mantika, čuda odlaze u drugi plan, a u prvom planu nalazi se riječ, navještaj riječi. Proroci se sve više udaljuju od kulta, od instutucije, od kraljevskog dvora. Od proroka Amosa do proroka Malahije glavna oznaka i sredstvo proroštva jest riječ. Jedino djelovanje proroka jest ono u znakovima, no ti znakovi nisu ilustracija, nego preformacija riječi (usp. Hos 1, 4. 6. 9; Iz 7, 3; 8, 3; 20, 2; Jer 16, 2.5.8).



e) Djelovanje proroka:

Postoje tri klasična razdoblja proročkog djelovanja:

1. Za vrijeme propasti Sjevernog kraljevstva (oko 721. g. pr. Kr.).

2. Za vrijeme propasti Južnoga kraljevstva (oko 597/87. g. pr. Kr.).

3. Za vrijeme progonstva (oko 539. g. pr. Kr.) .

Proroci upućuju svoju poruku kako narodu (Izraelu) tako i svim narodima. U svojoj poruci oni povezuju prošlost, sadašnjost i budućnost. Dimenzija budućnosti odnosi se na navještaj (budućnost se povezuje sa sadašnjošću, s onim s čime je pojedinac sukobljen u sadašnjosti), a ne na predskazanje (mantika, u budućnosti će se dogoditi ono što je predskazano u sadašnjosti).

Stari kao i Novi zavjet poznaje proroke i proročice, tako imamo proročicu Mirjam, Deboru, ženu proroka Izaije (usp. Iz 8, 3), proročicu Huldu. Proročki duh treba zahvatiti čitav narod, navještaju proroci (usp. Br 11, 29; Jl 3, 1-5), cijeli narod treba postati prorok.

Glavne teme proročkih navještaja

Proročka zadaća jest objava riječi Božje, u toj riječi očituje se volja Božja. Objava riječi Božje događa se na različite načine. Najčešće je to poruka u kojoj Jahve poziva na vjernost svome zakonu, riječ koja u sebi sadrži s jedne strane prijetnju ako se ustraje na putu koji vodi u propast, a s druge strane sadrži obećanje spasenja ako se ta riječ posluša.

Spisi Staroga zavjeta pokazuju da je proroštvo u Izraelu vrlo slojevita pojava, pojava koja se ne da svesti na jedan zajednički nazivnik, no pojava koja pokazuje određene zakonitosti, određene zajedničke oznake.

Neovisno od pojedinih proroka koji se razlikuju po svom stilu i sadržaju postoje određene sličnosti među prorocima koje se lako mogu ustanoviti.

Navještaj suda

Glavna oznaka “starijih proroka”, proroka prije progonstva, jest opomena, prijetnja kaznom. Proročka poruka upućena je kako predstavnicima naroda tako i pojedinim grupama u narodu, koje su se udaljile od vjere “Abrahamove, Izakove i Jakovljeve”. Ovi proroci naviještaju kaznu Božju koja se očituje u pojavama poput suše, potresa, rata, no u isto vrijeme u njihovu navještaju uključen je poziv na obraćenje. Nesreće koje pogađaju bilo narod bilo pojedinca, promatraju se kao kazna za grijeh naroda, pojedinaca u narodu ili pak predstavnika naroda. Za proroke grijeh se sastoji u ponašanju naroda koje je u suprotnosti s Božjim djelovanjem u povijesti. Tako Izaija poziva na obraćenje jer narod traži sigurnost drugdje a ne u svom Bogu. Proroci Amos i Mihej naviještat će kazne koje dolaze na narod zbog njegovog nepoštivanja Božjeg zakona. Hošea, Jeremija i Ezekijel ukazivat će na nevjeru naroda koji umjesto za Jahvom ide za tuđim bogovima.

Navještaj spasenja

Spasenjska poruka proroka ne temelji se na pitanju što će se dogoditi nakon Božjega suda, nego ima svoj temelj u Božjoj volji, u Bogu koji želi spasenje svoga naroda. Bog je onaj koji želi spasiti narod. Spasenje nije uvjetovano poput kazne koja dolazi kao posljedica grijeha. U spasenjskoj poruci Bog obećava pomoć svom narodu u budućnosti (usp. Iz 41, 17sl). U navještaju spasenja već je opisano ono što će se dogoditi (Iz 11, 1sl). Navještaj spasenja prevladava uglavnom u vremenu progonstva i nakon progonstva. Spasenje koje proroci naviještaju očitivat će se na različitim područjima, tako u uspostavi novog odnosa između Boga i izabranog naroda, u ponovnoj uspostavi narodne države, narodnom i političkom oslobođenju. Spasenje koje Bog obećava svom narodu neće se dogoditi zbog toga što je narod postao bolji; ono nema svoj temelj u vjernosti i obraćenju naroda, nego je utemeljeno jedino u Božjoj volji, u Božjoj vjernosti, svetosti, njegovoj ljubavi prema svom narodu.

Na temelju svog poziva, kao i na temelju vlastite refleksije, proroci predstavljaju uzor vjernog Izraelca. Oni pokazuju da se Bog dade iskusiti, iako je to iskustvo Boga često bolno (usp. “Jeremijine ispovijedi”). Proroci naviještaju da je moguća promjena čovjeka snagom riječi Božje.

Tipična je za starozavjetne proroke “trijezna opijenost” riječju Božjom (usp. Jer 15, 16; 23, 9.29), proročka egzistencija nestaje u snazi njihova proročka navještaja.

Stari zavjet promatra proroka kao onoga koji je od Boga na poseban način pozvan da naviješta njegovu riječ, da opominje, tješi, poučava, upućuje. On je potpuno ovisan o Bogu koji ga je pozvao i jedino je njemu odgovoran.

Temeljna problematika s kojom se proroci susreću jest sinkretizam židovskog naroda, nestanak pravog odnosa prema Jahvi, odnosno povrjeda prve zapovijedi dekaloga – Jahve solus.


Proročka poruka Novoga zavjeta

Riječ prorok susrećemo u Novom zavjetu 144 puta, najviše kod Mt (37) i kod Lk (Ev. 29 puta, Dj 30). Sama riječ označava navjestitelja ili pak tumača riječi Božje. Riječju prorok oznaćava se starozvajetni prorok, Ivan Krstitelj, Isus, ili neka druga osoba koja ukazuje na dolazak kraljevstva nebeskoga, ili pak kršćanin koji posjeduje dar proroštva.

Navjestitelji i navjestiteljice Riječi dobivaju naziv prorok, proročica.

Proroštvo u Novom zavjetu pokazuje sličnosti sa starozavjetnim proroštvom: tako u Novom zavjetu imamo proroštvo opomene (usp. 1Kor 14, 3.31), proroštvo koje ukazuje na buduće događaje (usp. Mt 26, 68; 15, 7).

Novi zavjet pod pojmom proroka podrazumjeva:


Starozavjetnog proroka

Starozavjetni prorok razumijeva se kao onaj koji govori riječi Božje, on je “usta Božja” (Iz 15, 19). Starozavjetni proroci navještali su ono što se dogodilo u Isusu Kristu, kaže Novi zavjet (usp. Mt 1, 23; 2, 5sl15.17sl23). Za Mateja Stari zavjet posjeduje apsolutni autoritet, na Isusu se ispunjuje ono što su starozavjetni proroci najavili. Na temelju starozavjetnog proroštva Isus biva prepoznat kao obećani Mesija. Ono što na poseban način upada u oči jest sličnost između mučeničke smrti proroka i Isusove smrti (usp. Mt 23, 31; Mt 23, 37; Dj 7, 52). U židovstvu Isusova doba kao i u prvom kršćanstvu mučeništvo spada na bit slike o proroka (usp. Mt 23, 25).

Ivan Krstitelj

Ivan je u Novom zavjetu označen titulom proroka, njegov je navještaj u stilu starozavjetnih proroka, on naviješta sud i poziva na obraćenje. U svom navještaju poziva na moralni popravak i stavlja u pitanje židovsku vjersku samouvjerenost. On poziva na krštenje, koje se razlikuje od pranja kojim se prozeliti priključuju židovstvu, ali isto tako i pranja koje prakticira Qumranska zajednica. Ivanovo krštenje jest znak eshatološkog vremena koje je nastupilo i označava nutarnje obraćenje koje je preduvjet spasenja, stoga nije nikakvo čudo da se Ivanovi suvremenici pitaju nije li Ivan očekivani eshatološki prorok (usp. Mt 11, 8sl). Novi zavjet vidi u Ivanu onoga koji najavljuje, predskazuje, daje “svjedočanstvo” (Iv 1, 36) o eshatološkom proroku koji se pojavio u osobi Isusa iz Nazareta. Krštenje Ivanovo samo ukazuje na kršćansko krštenje.

Isus Krist

Novi zavjet ne primjenju često za Isusa oznaku prorok. Prorokom naziva Isusa “svijet” koji ga sluša (usp. Mk 6, 15). Sam Isus sebe u Evanđelju nigdje ne označava riječju prorok. Za Novi zavjet Isus je više od proroka (usp. Mt 12, 41), Isus ne samo da najavljuje spasenje, nego je u njegovoj osobi spas već prisutan (usp. Lk 10, 24).

Kršćani

Prva kršćanska zajednica ima članove koji su obdareni duhom proroštva. Njihova nazočnost u zajednici znak je da zajednica kao takva posjeduje Duha. Vjerojatno je vrlo rano u zajednici ovaj dar bio institucionaliziran, on dobija određeno mjesto, vezan je uz određenu službu u zajednici. Obdareni duhom stoje u istom redu s apostolima i učiteljima (1Kor 12, 28sl, Ef 4, 11), ili pak pored “apostola i svetih” (Otk 18, 20).

U Pavlovskim zajednicama dužnost ovih osoba obdarenih Duhom jest opominjati zajednicu (usp. 1Kor 14, 3. 24sl, 31), zajednicu tješiti (1Kor 14, 23sl), zajednicu izgrađivati (1Kor 14, 3), objavljivati joj tajne i spoznaje (1Kor 13, 2). Proročka objava treba biti u razumljivim riječima i bez nepotrebnog zanosa (1Kor 12, 1; 14, 15sl,23sl). Pavao se brine da u zajednicama, posebno pri bogoslužju, vlada red i mir, on zabranjuje da više proroka u isto vrijeme prorokuje, duh proroštva podložan je prorocima, kaže Pavao (1Kor 14, 32). Ovo “biti podložan” mora se razumjeti kao podložan redu i miru koji dolazi od Boga. Prorok mora znati i šutjeti.

U Poslanici Ef 2, 20 proroci “spadaju” u temelje zajednice. Ovo daje naslutiti da je vrijeme “proroštva”, proročke službe u zajednici prošlo, proroštvo je ugrađeno u “temelje zajednice”.

Opomene protiv lažnih proroka na koje nailazimo kod sinoptika ukazuju na to da je postojao vjerojatno veliki broj proroka u prvoj kršćanskoj zajednici.

Djela apostolska govore na više mjesta o proroštvu i prorocima, razlog za to treba tražiti u teologiji Evanđeliste Luke koji cijelu ljudsku povijest dijeli u tri razdoblja (vrijeme Izraela, sredina vremena, vrijeme Crkve). Treće vrijeme, vrijeme Crkve, nastupa događajem Duhova (Dj 2, 1sl) i zauzima najveći dio u Dj. Ovo treće vrijeme označava se kao vrijeme Duha, vrijeme u kojem dar Duha posjeduju svi kršćani, dar koji je u drugom vremenu posjedovao samo Isus. Znak vremena Duha vidljiv je i iz velikog broja prvih kršćanskih proroka koji se spominju po imenu (usp. Dj 11, 27sl; 13, 1; 15, 32; 21, 9sl), kao i shvaćanja kako su svi kršćani nositelji Duha i time posjeduju proročki dar (Dj 2, 17sl; 19, 6).

Pisac Knjige otkrivenja naziva sebe prorokom (Otk 22, 9). Prema Knjizi otkrivenja prorok dobija objavu tajnih Božjih planova (1,1), on ima vizije (6, 1-19, 10). Prorok opominje i tješi (2-3 pogl.). Njegovoj riječi pridaje se posebna važnost (22, 18s).

Proroštvo je postojalo još neko vrijeme u prvoj kršćanskoj Crkvi kako nam to pokazuju spisi (Did 10, 7; 11, 7-12; 13, 1-7; Justin Dial. 82, 1), da bi zbog montanističkih zlopotraba zapalo u takvu krizu da je polagano nestajalo i gubilo na svojoj važnosti. Zadaću proroka preuzet će sve više i više institucija, kao jedini ovlašteni tumač Riječi i djelovanja Božjega u svijetu.

Sveto pismo i crkvena tradicija gledaju u proroku, iako ne isključivo i s određenim nepovjerenjem, onoga koji proriče buduće stvari, stvari koje će se dogoditi. Prema tome je li ispunjeno ono što je on prorekao razlikuje se pravi od krivog proroka. Starozvajetni proroci i starozavjetna proročanstva ostvarila su se po shvaćanju Novoga zavjeta u Isusu Kristu. Za Isusove suvremenike Isus ima oznake starozavjetnih proroka: on proriče svoju vlastitu sudbinu, ali i sudbinu svoga nauka.

Novi zavjet razumjeva proroštvo, u prvom redu, kao tumačenje volje Božje u sadašnjosti, u određenoj situaciji, na određenom mjestu. Prorok naviješta ono što Bog očekuje od čovjeka u određenoj situaciji, njegov govor u prvom redu jest govor u sadašnjosti.

Proročki govor bitno je određen parresijom – otvorenim govorom, hrabrim govorom, neustrašivim govorom, govorom u kojem se kaže ono što se misli. Proročki autoritet ima svoje utemeljenje u parresiji, u otvorenom govoru svijetu.

Govoriti proročki znači osloboditi se lažnih obzira, no taj govor u sebe uključuje isto tako spremnost “izložiti” se Riječi Božjoj. Govoriti proročki znači “biti pozvan” u proročku službu, prorok ne govori “iz sebe”, svojom snagom i mudrošću nego govori snagom Božjom. Proročki poziv je karizmatski, on nije vezan uz određenu službu nego je vezan uz određenu situaciju u kojoj Riječ Božja treba biti kazana s punom otvorenošću i hrabrošću.

“Razlikovanje duhova” (1Kor 12, 10)

Za proročku službu bitno je vezana i služba razlikovanja duhova. Postoje pravi i krivi proroci, krivi proroci zamjenjuju svoje vlastite nazore s riječju Božjom. Već Stari zavjet poznaje one koji se prikazuju kao proroci iako ih Bog nije ni pozvao ni opunomoćio. Takve lažne proroke poznaje i Novi zavjet i upozorava zajednicu vjernika da im ne pokloni svoje povjerenje (usp. Mt 7, 15; 24, 11; 1 Iv 4, 1). Zbog toga se postavlja pitanje kriterija po kojima se mogu razlikovati pravi od krivih proroka. Kriteriji za razlikovanje pravih od krivih proroka su jednaki u NZ i u SZ.Tako SZ kao jedan od kriterija vidi u proročkoj samosvijesti da je pozvan, “muci” koja mu ne dopušta da riječ Božju zadrži za sebe, prorok je mora proglasiti u ime Jahvino (usp Jer 20, 9; 23, 16; Am 3,8). I NZ poznaje ovaj karizmatski kriterij, samo onaj koji sam ima Duha Božjega može prosuđivati govori li netko u Duhu (usp. 1Kor 2, 11). Uz ovaj subjektivni kriterij dolaze i druge oznake po kojima se razlikuje pravo od krivoga proroštva, tako: utemeljenost proročke poruke u biblijskoj poruci, da poruka pogađa situaciju na koju se odnosi, osobna uvjerljivost proročkoga življenja. Ako osobni život proroka ne odgovara zahtjevima Božjim onda on nije od Boga poslan (usp. Jer 23, 14; 29, 23). Prema kršćanskom uvjerenju pravi je prorok onaj koji u svom životu ostvaruje ono što naučava i propovijeda, njegov život mora donositi “dobre plodove” (usp. Mt 7, 16; Otk 2, 20). Proročka poruka mora biti na izgradnju i ohrabrenje zajednici kojoj je upućena (usp. 1Kor 14, 3). Proročki navještaj mora stajati u skladu sa starijim proroštvima (usp. Jer 28, 7sl). Novozavjetno proroštvo mora biti u skladu s temeljnim kršćanskim navještajem (1Iv 4, 1sl; 1Kor 12, 3). Pravi prorok ne gleda na vlastitu korist, on se ne ulaguje niti je spreman na kompromise kada se radi o poruci Božjoj.

Uz proročki poziv neodgodivo je vezana i proročka sudbina. Od trenutka svoga poziva prorok ne pripada više sebi, nego Bogu koji ga je pozvao. Bog ne samo da poziva proroka da bi ga poslao svome narodu, nego ga izručuje narodu. Na bit biblijske proročke egzistencje nužno spada i progonjenost zbog riječi Božje – martirija (usp. 1Kr 19, 10.14; Jer 11, 18sl; 20, 2; 26, 8sl). Na proročkim licima čita se cijela tragika njihova poziva, no ta tragika donosi narodu kojem su poslani blagoslov i spas (usp. Iz 50, 6; 52, 14-53). Temu progonjenog proroka preuzima NZ i primjenjuje je na Isusa i njegove učenike. Isusova sudbina kao i sudbina njegovih učenika jest proročka sudbina (usp. Mt 5, 12; Lk 13, 33).

Biblijski prorok je osoba koja je napadana iznutra i izvana, osoba koja trpi nutarnju i vanjsku silu, no prorok ipak doživljava svoje poslanje prvenstveno kao milost, a ne kao teret. Prorok doživljava povremeno posebnu blizinu Božju, ta blizina daje mu snagu za daljnje djelovanje. Povremeno on osjeća na poseban način svoje proročko izabranje, osjeća ljubav Božju, ljubav onoga koji ga je pozvao (usp Iz 49, 1-4) da bude njegov svjedok u svijetu, u svijetu koji je zaboravio na prvu zapovijed dekaloga: “Dakle, Izraele, što od tebe traži Jahve, Bog tvoj? Samo to da se bojiš Jahve, Boga svoga, da po svim putovima njegovim hodiš; da ga ljubiš i služiš Jahvi, Bogu svome, svim srcem svojim i svom dušom svojom” (Pnz 10, 12).

Dr. fra Franjo Vidović


Vrh
 Profil  
Citiraj  
PostPostano: 06 stu 2006 22:10 
Odsutan
Registrirani korisnik
Registrirani korisnik

Pridružen: 03 lis 2006 13:22
Postovi: 78
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 1 zahvala
evo, naletio ja na neka proročanstva svetaca, pa čitajte, jedini bed je što su na engleskom :-(

....................

a. St. Francis de Paul (1470)

"From your lordship, (Simeon de Limena, Lord of Montalto), shall be born the great leader of the holy militia of the Holy Spirit, which shall overcome the world, and shall possess the earth so completely that no king or lord shall be able to exist, except he belongs to the sacred host of the Holy Spirit.

These devout men shall wear on their breasts, and much more within their hearts, the sign of the living God, namely, the cross.

"The first members of this holy order shall be natives of the city of ... where iniquity, vice, and sin abound. However, they shall be converted from evil to good; from rebels against God they shall become most fervent and most faithful in His divine service. That city shall be cherished by God and by the Great Monarch, the elect and the beloved of the Most High Lord. For the sake of that place all holy souls who have done penance in it shall pray in the sight of God for that city and for its inhabitants. When the time shall come of the immense and most right justice of the Holy Spirit, His Divine Majesty wills that such city become converted to God, and that many of its citizens follow the great prince of the holy army. The first person that will openly wear the sign of the living God shall belong to that city, because he will through a letter be commanded by a holy hermit to have it impressed in his heart and to wear it externally on his breast.

"That man will begin to meditate on the secrets of God, about the long visitation which the Holy Spirit will make and the dominion that he will exercise over the world through the holy militia. 0 happy man, who shall receive from the Most High the greatest privileges! He will interpret the hidden secrets of the Holy Spirit, and he shall often excite the admiration of men by his revealed knowledge of the internal secrets of their hearts. Rejoice, my Lord, because that Prince above other princes, and King over other kings, will hold you in the greatest veneration, and after having been crowned with three most admirable crowns, will exalt that city, will declare it free, and the seat of the Empire, and it shall become one of the first cities in the world."

b. "You and your consort desire to have children; you shall have them. Your holy offspring shall be admired upon earth. Among your descendants there will be one who shall be like the sun amidst the stars, he shall be a first-born son; in his childhood he will be like a saint; in his Youth, a great sinner; then he will be converted entirely to God and will do great penance, his sins will be forgiven him, and he shall become a great saint.

"He shall be a great captain and prince of holy men, who shall be called 'the holy Cross Bearers of Jesus Christ,' with whom he shall destroy the Mahometan sect and the rest of the infidels. He shall annihilate all the heresies and tyrannies of the world. He shall reform the Church of God by means of his followers, who shall be the best men upon earth in holiness, in arms, in science, and in every virtue, because such is the will of the Most High. They shall obtain the dominion of the whole world, both temporal and spiritual, and they shall support the Church of God until the end of time."

c. "God Almighty will exalt a very poor man of the blood of the Emperor Constantine, son of St. Helena and of the seed of Pepin, who shall on his breast wear the sign which you have seen at the beginning of this letter (a red Cross). Through the power of the Most High he shall confound the tyrants, the heretics, and infidels. He will gather a grand army, and the angels shall fight for them; they shall kill all God's enemies."

d. "From the beginning of the world, after the creation of man, and to the end of human generation, there have been and there shall be seen wonderful events upon the earth. Four hundred years shall not pass when his Divine Majesty shall visit the world with a new religious order much needed, which shall effect more good among men than all other religious institutions combined. This religious order shall be the last and the best in the Church; it shall proceed with arms, with prayer, and with hospitality. Woe to tyrants, to heretics, and to infidels, to whom no pity shall be shown, because such is the will of the Most High! An infinite number of wicked men shall perish through the hands of the Cross Bearers, the true servants of Jesus Christ. They shall act like good husbandmen when they extirpate noxious weeds and prickly thistles from the wheat field. These holy servants of God shall purify the earth with the deaths of innumerable wicked men."

e. "How spiritually blind are those persons who, having no thought about the things of God, fix their end in earthly objects. Wretched men! by far worse than the very beasts which are guided by their senses, because they cannot have reason; but when men abandon the use of their reason, they become brutalized. Hence they shall ever be in confusion. Let, therefore, the princes of this world be prepared for the greatest scourges to fall upon them. But from whom? First from heretics and infidels, then from the holy and most faithful Cross Bearers elected by the Most High, who, not succeeding in converting heretics with science, shall have to make a vigorous use of their arms. Many cities and villages shall be in ruins, with the deaths of an innumerable quantity of bad and good men. The infidels also will fight against Christians and heretics, sacking, destroying, and killing the largest portion of Christians. Lastly, the army, styled 'of the Church,' namely, the holy Cross Bearers, shall move, not against Christians or Christianity, but against the infidels in pagan countries, and they shall conquer all those kingdoms with the death of a very great number of infidels. After this they shall turn their victorious arms against bad Christians, and shall destroy all the rebels against Jesus Christ. These holy Cross Bearers shall reign and dominate holily over the world until the end of time. The founder of these holy men shall, my lord, be one of your posterity. But when shall this take place? When crosses with the stigmas shall be seen, and the crucifix shall be carried as the standard.

"The time is coming when his Divine Majesty will visit the world with a new religious order of holy Cross Bearers, who will carry a Crucifix, or the image of our Crucified Lord, lifted up upon the principal standard in view of all. This standard will be admired by all good Catholics; but at the beginning it will be derided by bad Christians and by infidels. Their sneers shall, however, be changed into mourning whenthey shall witness the wonderful victories achieved through it against tyrant, heretics, and infidels. Many wicked men and obstinate rebels against God shall perish: their souls will be plunged into hell. This punishment shall fall upon all those transgressors of the Divine commandments who with new and false doctrines will attempt to corrupt mankind and turn men against the ministers of God's worship. The same chastisement is due to all obstinate sinners, but not to those who sin through weakness, because these being converted, doing penance, and amending the conduct of their life, shall find the divine mercy of the Most High full of kindness towards them. 0 holy Cross Bearers of the Most High Lord, how very pleasing you will be to the great God much more than the children of Israel! God will, through your instrumentality, work more wonderful prodigies than he has ever done before with any nation. You shall destroy the sect of Mahomet, and all infidels of every kind and of every sect. You shall put an end to all the heresies of the world by extinguishing all tyrants. You will remove every cause of complaint by establishing a universal peace, which shall last until the end of time. You will work the sanctification of mankind. 0 holy men: People blessed of the Most Holy Trinity! Your victorious founder shall triumph over the world, the flesh, and the Devil.

"One of your posterity shall achieve greater deeds and work greater wonders than your lordship. That man will be a great sinner in his youth, but like St. Paul he shall be drawn and converted to God. He shall be the great founder of a new religious order different from all the others. He shall divide it into three classes, namely:

1. Military knights;
2. Solitary priests;
3. Most pious hospitallers.

This shall be the last religious order in the Church, and it will do more good for our holy religion than all other religious institutes. By force of arms he shall take possession of a great kingdom. He shall destroy the sect of Mahomet, extirpate all tyrants and heresies. He shall bring the world to a holy mode of life. There will beone fold and one Shepherd. He shall reign until the end of time. On the whole earth there shall be only twelve kings, one emperor, and one pope. Rich gentlemen shall be very few, but all saints. May Jesus Christ be praised and blessed; for He has vouched to grant to me, a poor unworthy sinner, the spirit of prophecy, not in an obscure way as to His other servants, but has enabled me to write and to speak in a most clear manner. I know that unbelieving and reprobate persons will scoff at my letters and will reject them; but they will be received by those faithful Catholic souls who aspire to the possession of heaven. These letters shall infuse such sweetness of divine love in their hearts, that they will be delighted in perusing them often, and in taking copies of them, because such is the will of the Most High. In these letters it will be found out who belongs to our Blessed Lord Jesus Christ and who does not, who is a predestinate or a reprobate. Much better will this be known through the holy sign of the living God. He shall be a saint of God who will take it, love it, and wear it."

.............

A PROPHECY BY LEO THE WISE (LEO THE PHILOSOPHER)

Leo the wise was a son of the emperor Basil I the Macedonian. He is called Wise, in contrast to his father who was illiterate, and also because he occupied himself with philosophy and theology. This prophecy speaks about God´s intervention to occur because of His selected few people, and about the cessation of the impending disastrous war. It predicts in detail the characteristics, the place and the manner of the appearance which will reveal the Holy King who is going to govern the world. It also reveals what his task will be.

"With regards to the legendary, poor and chosen king, who is well known and yet unknown, who lives at the edge of the geographical area of the Byzantine empire. The true king, whom people have chased from his abode… will be revealed at the time when the end of the Ishmaelites approaches… It will be on a Friday, in the third hour of the morning when he will be revealed… He, who is to be revealed, will be identified by means of celestial signs. While he is sleeping, he will hear a voice and see and Angel who will appear like a royal servant dressed in white; the Angel will take him by the hand and will tell him: you, who are sleeping, get up… Jesus Christ will be with you. It is your calling to lead a chosen people; and the Angel will add: you, who have been concealed, do not hide yourself any longer, many are asking for you… and furthermore, the Angel will give him plaques of stone upon which are etched two commands: punish the evil doers and rule justly over your defeated enemies.

And you should punish impiety and utterly consume with fire those who engage in acts of Sodomy; furthermore, the bad priests you should chase from the alter and you should restitute the worthy priests. And the King will have signs to be recognize by. The nail of his big toe on his right foot has a corn… on his shoulders he bears two red crosses… the name of the King is not revealed among the nations… the Lord will lay His hand upon the head of the King… In those days, the humans will become distresses and will turn their faces towards the earth and they will put dirt on their heads and will cry out with a loud voice to the Lord God, the God of Heaven and earth, and God will listen to their supplications and He will send them his Archangel, in the form of a human being who will come in the islands. And the Archangel will find the holy one of God who is not seen or suspected by anybody… who is concealed to the eyes of the world and inconspicuous, but who is known to God and also to himself; he is descended from royalty and from dukes and he is a saintly person… God will make him revealed and he will be presented to the people and will be anointed with chrism (holy oil) in his old age…


...................


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 10 stu 2006 01:20 
Odsutan
Registrirani korisnik
Registrirani korisnik

Pridružen: 03 lis 2006 13:22
Postovi: 78
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 1 zahvala
Prorok Ilija i proročka šutnja

Osamu gore Karmel gdje su obitavali prvi karmelićani resila je krasna tišina. Jedinu buku stvarala je priroda koja ih je i pozivala u tišinu. Unatoč tome, Pravilo posebno inzistira na tišini. Ovakvo što bi se samo po sebi podrazumijevalo kad bismo se nalazili u kakvom bučnom gradu, ali zahtijevati šutnju na ovom golemom samotnom brdu Karmelu, kakvog to smisla ima? To bi sličilo dolijevanju vode moru! Kakvu to tišinu preporučuje Pravilo onim prvim karmelićanima gore Karmel, a preko njih i svima nama, članovima Karmelske obitelji? U slijedećim osvrtima oslanjao sam se na komentar Krees Whayman o Pravilu i biblijskim tekstovima vezanim za proroka Iliju.

Postoje razni oblici tišine. Tišina obvezatna u knjižnici ili u bolnici. Tišina noći ili tišina prirode. Tišina smrti. Tišina pred oluju. Tišina straha ili učenika koji ne zna odgovor. Tišina osuđenika ili ušutkanog naroda. Tišina razočaranog i izigranog. Tišina nemirnog mladića ili ispruženog borca. Tišina zaljubljenog u prisutnosti ljubljenog bića. Tišina Boga koji nikad ne otkriva svoje lice. Tišina mistika. Tišina koja nas iznutra prelama kad uvidimo da sve ono što smo do sada zamišljali i planirali pada u ponor praznine i nestaje. Koliko vrsta tišine! Kakvu tišinu traži i propisuje Karmelsko Pravilo?

Preporuka šutnje karmelskog Pravila

Kako bi istaklo vrijednost šutnje, Pravilo citira u cijelosti dvije rečenice iz Knjige proroka Izaije: "Šutnja je čuvarica pravednosti (Iz 32,17) i "u šutnji i pouzdanju bit će jakost vaša" (Iz 30,15). Radi se o šutnji koja ima svoje korjene u prorocima. Za nas karmelićane ova šutnja automatski asocira na onu proroka Ilije. Ove dvije Izaijine rečenice označavaju dva koraka proročke šutnje koja su i danas jako aktualna. Svakoga dana bujica riječi, mnoštvo slika, isprazni razgovori koji nas obavijaju, dovoljni su da skrenu pozornost sa onoga što se uistinu zbiva u tom trenutku. Bivamo toliko zasljepljeni da u konačnici smatramo normalnim ono što je u stvarnosti smrtni slučaj. Prijašnjih godina, primjerice, narod je oštro reagirao na ubojstva ili nasilje. Sada iz dana u dan nasilje postaje sasvim uobičajena i tako raširena pojava da se smatra nečim posve naravnim. Sve je više siromašnih u svijetu, nepravda ostaje nekažnjena, patnje nevinih, napuštenost, nezaposlenost, odbačenost, bol, samoća, ravnodušnost…? Živimo u stanju mrtvila. Konzumizam briše i najmanji trag kritičke svijesti.

Prvi korak proročke šutnje opažamo u prvoj Izaijinoj rečenici: "Šutnja je čuvarica pravednosti". Izaija uspoređuje prakticiranje šutnje sa zemljoradničkim poslom. Radnik obrađuje zemlju kako bi imao dobar urod. Ova prva rečenica ukazuje na našu vlastitu aktivnost, naš napor koji ide ka ostvarenju određenog rezultata. Trebamo ušutkati sve u nama kako bi se stvarnost u potpunosti pokazala onakvom kakva uistinu jest, a ne onakvom kakva se čini, iskrivljena vladajućom idelogijom putem prekomjernog brbljanja, zbrke ponuda ili komunikacijskih sredstava.

Ovo aktivno prakticiranje šutnje malo po malo dovodi do rušenja lažnih slika ideologije i predrasuda koje nosimo u sebi i tako porađa ispravno viđenje stvari. Gajenje šutnje u nama rađa pravednošću.

U trenutku kad se u našoj glavi razmrsi ideološki splet koji nam daje lažno i umjetno viđenje stvarnosti, čini se kao da smo si skinuli s leđa golemo breme. Kao da smo se iznenada probudili iz sna i suočili sa stanjem smrti u kojem živimo, bezizlaznom situacijom koja zahtijeva promjenu i obrat. U tom trenu zašutimo. Brbljanju je kraj, zanijemili smo. Gubimo argumente koji su nas podržavali. Ovo je trenutak krize. Ovo suočenje sa smrću koje nas ušutkava prvi je korak proročke šutnje o kojem govori Karmelsko Pravilo. Ono je plod našeg aktivnog djelovanja kojim ušutkavamo glasove propagande i prostodušnosti lišene kritičke svijesti.

Proročka šutnja dira se u skrivenu ranu. Razotkriva slijepe ulice kojima kročimo uvjereni da su putevi života, dok u stvarnosti vode u smrt. Ovo je put Tamne noći Ivana od Križa. Životna je potreba suočiti se s lažnim i prividnim putevima smrti kako bi bili dovedeni ka promjeni i obraćenju, kako u osobnom tako i u društvenom životu, i tako urodili pravednošću.

Drugi korak opisan je u drugoj rečenici proroka Izaije: "U šutnji i pouzdanju bit će jakost vaša". Ova druga rečenica sugerira nešto suprotno prvoj. Umjesto aktivnog napora u potrazi smo za rezultatom gdje prakticiranje šutnje podrazumijeva stav iščekivanja nečega što se treba dogoditi. Ovdje rezultat ne ovisi o našem trudu nego o Bogu.

Šutnja koja je produkt našeg suočenja sa situacijom smrti usprkos boli, izvor je nade. Daje nam snagu i otpornost jer vjerujemo da će iz mrtvog sjemena bačenog u zemlju niknuti novi život. I to nas potiče da pjevamo. Pjeva Tamna noć naroda, jer se u njoj nazire rast uskrsnuća. Ovaj drugi korak, plod Božjeg djelovanja, vidljiv je u mnogo biblijskih odlomaka na razne načine. Radi se o mističnom iskustvu.

Proročka šutnja u hodu proroka Ilije

Ilija se činio jak i nepobjediv u usporedbi sa Baalovim prorocima (1 Kr 18,20-40), ali pred Izebelinom prijetnjom pokazuje se onakav kakav u stvarnosti jest: slab i ranjiv, "jednak nama". U strahu od smrti, bježi iz mjesta i ide u pustinju (1 Kr 19,1-3). Obnevidio i oslabljen ne zamijećuje anđela Božjeg koji mu donosi hranu. Želi samo jesti, piti, spavati i držati se daleko od svega. (1 Kr 19,5). Depresivan je. Želi umrijeti: Nisam bolji od svojih otaca! Međutim Bog ne odustaje. Anđeo se vraća još jedanput (1 Kr 19,7). Napokon, Ilija se budi i okrijepljen prikuplja snagu. U tišini pustinje hoda četrdeset dana i noći sve do gore Horeb (Sinaj), gore Božje (1 Kr 19,8). Ilija želi ponovno susresti Boga u istoj pustinji gdje se stoljećima prije, u vrijeme izlaska, rodio narod.

No potraga se ne čini okrenuta u pravom smjeru. Nešto ne štima. Ilija kaže da je gorljiv ali u stvarnosti bježi u strahu od smrti (1 Kr 10,10.14). Kaže da je ostao sam, ali bilo ih je sedam tisuća koji nisu prignuli koljena pred Baalom (1 Kr 19,18). Ilija ima ograničeno viđenje. Misli da je jedini koji je ostao da se zauzima za Božju stvar! (1 Kr 19,14). Bog ga poziva da izađe iz pećine i stoji na ulazu, jer će "Bog proći" (1 Kr 19,11). Ilija izlazi iz pećine ali pećina ne izlazi iz Ilije. On i dalje ima ograničeno viđenje uvjeren da je jedini koji brani Boga! (1 Kr 19,14). Dok ne promijeni ovaj ograničen način opažanja Božje prisutnosti, neće je moći zapaziti u životu i događajima.

Bog će proći! Prvo vihor. Zatim potres! Onda i oganj! U prošlosti se kod sklapanja saveza s narodom na ovoj istoj gori Horebu (ili Sinaju) u vrijeme izlaska Bog objavio u vihoru, potresu i plamenu (Izl 19,16). To su bili uobičajeni znakovi aktivne prisutnosti Boga usred naroda ali i kriteriji koji su usmjeravali Iliju u potrazi za Bogom. On je i sam iskusio prisutnost Božju u ognju kad je na gori Karmel vojevao protiv Baalovih proroka (1 Kr 18,36-38).

Sigurno je da je Ilija činio jednu stvar: tražio je Boga vraćajući se na postanak naroda, na iskustvo, na Boga u izlasku. Kriteriji njegove potrage nisu se aktualizirali. On je živio u prošlosti. Zatvara Boga unutar kriterija! Želio Ga je zadužiti da bude onakav kakvog ga je on zamislio i zbog toga se dogodilo nešto neočekivano - nenadano iznenađenje. Bog nije više bio u tom vihoru! Jahve nije bio u potresu! Jahve nije bio u ognju! Ako ga nema u ovim znakovima, gdje je onda? Gdje ga trebam tražiti?

Sve pada u vodu. Kako Bog nije u ovim već ustaljenim znakovima, onda ga nema nigdje! Ovo je šutnja svih glasova, tama noći! U tom trenutku Iliji se otvara novi horizont. U šutnji svih glasova objavljuje se Božji glas.

Ova potpuna tišina u hebrejskom jeziku se izražava riječima: "blaga mirnoća", (qol demamàh daqqàh) što obično prevodimo riječima "šapat blagog lahora". Hebrejska riječ "demamàh" koja označuje zatišje ili mirnoću, ima za korijen morfem DMH što u prijevodu znači zaustaviti, ostati nepokretan, zašutjeti. Blagi lahor označuje nešto, događaj koji u jednom trenutku ušutka osobu, stvara u njoj određenu prazninu i tako je pripravlja na slušanje. Ispražnjuje osobu kako bi Bog mogao ući i zauzeti mjesto, ili bolje, Bog ulazi i uzrokuje prazninu i tišinu. Zvučna tišina, Vacare Deo, rekli bi i današnji karmelićani za ovo pražnjenje za Boga!

Ilija se pokrio plaštem (1 Kr 19,13) što je znak da je iskusio prisutnost Boga točno u onome što je naoko bila potpuna odsutnost Boga! Tama se iznutra rasvijetlila i noć je postala sjajnija od dana. Evo oslobođenja Ilijinog. Ponovno se našavši s Bogom, on ponovno pronalazi samog sebe i otkriva da nije on, Ilija, koji brani Boga, nego Bog koji brani Iliju. Oslobođen od Boga, slobodan je oslobađati druge.

Iskustvo Boga nanovo izgrađuje osobu i otkriva joj njezino poslanje (1 Kr 19,15-18). Obnovljen u susretu s Bogom, Ilija nanovo otkriva svoju misiju (1 Kr 19,15-18) i unaprijed se brine o njezinom kontinuitetu odabravši Elizeja za svoga nasljednika (1 Kr 19,19-21). Prije je želio umrijeti. Nije vidio smisla u onome što je činio. Sada novo iskustvo Boga mijenja sve: Vraća se u mjesto gdje su ga htjeli ubiti. Već se ne boji. Umjesto želje za smrću, želi da poživi njegovo poslanje što je znak da opet vjeruje u ono što čini i ono što treba učiniti.

Ukratko, proročka šutnja preporučena Pravilom koju je živio Ilija ima dva aspekta. Prvi je plod našeg truda, uzgoja rada. Zahtijeva disciplinu i kontrolu, učenje i razmatranje kako bi narod mogao uočiti mehanizme tlačenja i ideologije, predrasuda i propagande. Plod je dijeljenja, razmjene iskustava, zajedničkog rada. Drugi aspekt plod je djelovanja Duha u nama. Kad je otvoren ulaz ka izvoru našim aktivnim djelovanjem, voda navire iz nutrine i preplavljuje naše biće.


Carlos Mesters (Iz "Il profeta Elia e il silenzio profetico", La Madonna del Carmine)


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 16 stu 2006 23:15 
Odsutan
Registrirani korisnik
Registrirani korisnik

Pridružen: 03 lis 2006 13:22
Postovi: 78
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 1 zahvala
Nagoviještaju li proroci zlih duhova ponekad istinu?

Fr. Petar Galić O. P.

Preneseno iz glasila mladih dominikanaca, Izazov istine, broj 1 (25),
izdanog u Zagrebu u srpnju mjesecu 2002. godine.

-------

Čini se da proroci zlih duhova nikada ne nagoviještaju istinu:

1. Naime, Ambrozije tvrdi da »svaka istina potječe od Duha Svetoga, bez obzira na to tko je izriče«. No, proroci zlih duhova ne govore na poticaj Duha Svetoga, jer prema 2 Kor 6, 15 «Kako je moguć sporazum između Krista i Belijala?». Čini se, prema tome, da ti proroci nikada ne nagoviještaju istinu.

2. Nadalje, kao što prave proroke nadahnjuje Duh istine, tako proroke zlih duhova nadahnjuje duh laži, prema riječima 1 Kr 22,22: «lzaći ću i bit ću lažljiv duh u ustima svih njegovih proroka«. Dakle, proroci koje nadahnjuje Duh Sveti nikada ne govore laž. Dosljedno tome, proroci zlih duhova nikada ne govore istinu.

3. Napokon, u Iv 8, 44 kaže se da «đavao kad god govori laž, govori svoje vlastito, jer je lažac i otac laži». A to znači da đavao dok nadahnjuje svoje proroke priopćuje im svoje misli. On, naime, nije postavljen za Božjeg službenika kojemu bi bila zadaća da izražava istinu, jer prema 2 Kor 6, 14 «nema ništa zajedničko između svjetla i tame«. Iz toga slijedi da proroci zlih duhova nikada ne nagoviještaju istinu.

Ali protiv navedenih razloga je ono što se tvrdi u nekoj primjedbi na Br. 22, 14: «Bileam je bio božanski: služeći zlim duhovima i primjenjujući čarobnjačko umijeće ponekad je spoznao buduće događaje«. A on je nagovijestio mnoge buduće događaje, kao na primjer onaj koji se iznosi u Br. 24, 17: «Od Jakova će zvijezda izaći, od Izraela će se žezlo dići». Prema tome, proroci zlih duhova također nagoviještaju istinu.

Odgovaram: Kako je dobrota (bonum) prisutna u zbilji, tako je istina pristupna u spoznaji. A nemoguće je da neka stvar u zbilji bude potpuno lišena svakoga dobra. Zbog istoga razloga nemoguće je da neka spoznaja bude potpuno pogrešna, da nema ni malo primjese istine. Stoga Beda tvrdi da «nema lažne nauke u kojoj s lažima ponekad ne bi bile pomiješane i neke istine«. To znači da nauk zlih duhova, koji oni priopćavaju svojim prorocima sadrži i neke istine na temelju kojih on biva prihvatljiv. Naime, ljudski um dolazi do zablude posredovanjem prividne istine, kao što i ljudsku volju prividno dobro dovodi do zla. Zato Zlatousti kaže: «Đavlu je dopušteno da ponekad kaže istinu kako bi svoju laž preporučio u obliku izvanredne istine«.

Odgovaram na 1. razlog: Proroci zlih duhova ne govore uvijek na poticaj đavolskog otkrivenja, već ponekad i po Božjem nadahnuću. To je, na primjer, nesumnjivo slučaj Bileama za kojega se u Br. 22, 8 i si. tvrdi da mu je govorio Gospodin, iako je bio prorok zlih duhova. Naime, Bog se služi i zlima da bi koristio dobrima. Stoga on i po prorocima zlih duhova nagoviješta neke istine bilo zato da bi istina bila još vjerojatnija, ako za nju svjedoče čak i njezini neprijatelji, bilo zbog toga što ljudi kroz njihove tvrdnje lakše prihvaćaju istinu, budući da takvima daruju svoje povjerenje. U tom smislu su i Sibile predskazale mnoge istine o Kristu.

No, proroci zlih duhova nagoviještaju istinu i onda kad ih poučavaju đavli. Ponekad to dolazi do izražaja na temelju nihove naravi čiji je tvorac Duh Sveti, a ponekad na temelju objave dobrih duhova, kao što vidimo kod Augustina u XII knj. Doslovnog tumačenja na Knjigu postanka. Tako, dakle, i te istine što ih izriču zli duhovi potječu od Duha Svetoga.

Odgovaram na 2. razlog: Pravoga proroka svagda nadahnjuje Duh istine u kojemu nema nikakve zablude. Zato on nikada ne govori neistinu. Ali lažnoga proroka ne nadahnjuje uvijek duh zablude, nego ponekad i Duh istine. Kao što smo, naime, rekli, duh zablude ponekad izriče istinu, a ponekad neistinu.

Odgovor na 3. razlog: Svojstveno je zlim duhovima ono što pripada njihovu biću, to jest laži i grijesi. Ali ono što pripada njihovoj naravi, to ne izvire od njih samih, nego od Boga. No, rekli smo da oni na temelju svoje naravi ponekad kazuju neke istine. Bog se, naime, služi i s njima da bi objavio povjerenu im istinu, i to tako da im po anđelima objavljuje neke Božje tajne.. .»

Molitva svetom Mihaelu, arkanđelu

Sveti Mihaele, arkanđele, brani nas u boju;
budi nam obrana protiv zloće i zasjeda đavolskih!
Neka mu Bog zapovjedi, ponizno molimo,
a i ti, vojvodo vojske nebeske, Sotonu i druge pakosne duhove
koji svijetom obilaze na propast duša božanskom jakošću u pakao protjeraj!


-------

Veritas, 2. studenog 2002.


Vrh
 Profil  
Citiraj  
Prikaz prethodnih postova:  Sortiraj po  
Započni novu temu Odgovori  [ 62 post(ov)a ]  Idi na stranu Prethodni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Sljedeće

Vrijeme na UTC [LJV]


Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 2 gostiju


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.

Traži prema:
Idi na:  
Pokreće phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpbb.com.hr