www.tebe-trazim.com

Pusti samosažaljenje kameno, Duh Sveti će nastanit...srce tvoje ranjeno
Sada je 23 tra 2024 23:55

Vrijeme na UTC [LJV]




Započni novu temu Odgovori  [ 81 post(ov)a ]  Idi na stranu Prethodni  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Sljedeće
Autor Poruka
 Naslov:
PostPostano: 31 kol 2006 16:50 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 13 vel 2006 13:38
Postovi: 1753
Lokacija: Ljubi i čini što hoćeš!
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 1 zahvala
Slika

BENEDIKTINSKI MONASI




Već od prvih stoljeće crkve bilo je kršćana koji su željeli nasljedovati Isusov način života: slušajući i moleći Oca, djevičanski i siromašno. Početkom 4 stoljeća crkva dobiva slobodu i mnogi žele postati kršćani. Broj Kristovih sljedbenika naglo se povećava, ali ne i njihova svetost. Nakon progonstva crkve i razdoblja kršćanski mučenika, koji sve žrtvuju radi kraljevstva nebeskoga, dolazi razdoblje vjerske mlakosti i uspavanosti u kraljevstvu zemaljskom. Ipak, neki kršćani žele biti dosljedniji svom imenu. Povlače se u osamu, kako bi što vjernije živjeli evanđelje. Zovu se monasi. Neki žive sami u pustinji, neki s braćom u zajednicama.

Ime "Monah" dolazi od grčke riječi monos, što znači "sam" i "jedan". Prema tome nastadoše dva značenja monaškog imena. Neki oci, npr. sv. Jeronim, tumačili su da je monah onaj tko živi sam, sam s Bogom; dakle monah je pustinjak. Drugi su oci, osobito sv. Augustin, povezivali monaško ime s jedinstvom: monah živi u zajednici s braćom, ali svi su "jedno srce i jedna duša". Monasi koji žive u zajednicama zovu se "cenobiti" (koinos = zajednički - bios = život).

Neki su monaški oci spajali ova dva značenja i naučavali da je monah onaj tko se od svih odijelio kako bi u Bogu sa svima bio sjedinjen,

Uz sv. Augustina koji je bio veliki zagovornik cenobitskog monaštva na Zapadu, valja spomenuti i sv. Bazilija koji je glavni promicatelj bratskog života na Istoku. Njihovo viđenje zajedničkog života osobito će uspješno ostvariti sv. Benedikt početkom 6 stoljeća.

Život sv. Benedikta opisao je Grgur Veliki u drugoj knjizi svojih Dijaloga. Benedikt je rođen oko 480. godine u Umbrijskom mjestu Norcia. Roditelji ga poslaše u Rim da nastavi školovanje, ali on brzo napusti ozračje velegradskih poroka i nastani se u spilji obližnjeg Subiaca. Najprije je živio sam, a kasnije mu se počeše pridruživati sve brojniji učenici. Za njih podiže dvanaest manjih samostana s vlastitim opatima a sam se preseli na brdo Montecassino. Ondje osnova veću zajednicu koju je sam vodio sve do svoje smrti, oko 547 godine.

Djelo po kome je Benedikt postao poznat njegovo je Monaško pravilo. Sastavio ga je za cenobite, a protkao ga riječima Svetoga Pisma. U duhu svoga vremena obilato se služio poznatim mu monaškim pravilima i spisima sve mudro objedinjujući u jednu skladnu cjelinu. U Pravilu najprije donosi temeljna načela kršćanskog života za monahe cenobite - zajednički život, poslušnost, šutljivost, poniznost te osobito molitva - a poslije i praktične naputke za njihovo ostvarivanje. Dok je u načelima jasan i nepopustljiv, u provođenju tih načela je strpljiv i obziran prema ljudskim slabostima. Značajnu ulogu Benedikt daje i opatu, koji u kristovo ime predvodi zajednicu. Opat primjerom i riječju tumači Pravilo svojoj zajednici, utjelovljujući neprolazne evanđeoske istine u svome vremenu i u svom samostanu.

Benediktovo je geslo: "neka se u svemu slavi Bog" (1 Pt 4, 11). Monah, dakle slavi boga cijelim svojim životom. Slavi ga molitvom, slavi ga i radom. Nastalo je tako i drugo geslo: "moli i radi". Ovo drugo, još poznatije geslo, podsjeća na jednu od glavnih oznaka benediktinskog monaštva - duhovni sklad. Sve ima svoje vrijeme: vrijeme molitve i vrijeme rada, vrijeme pokore i vrijeme radosti, vrijeme šutnje i vrijeme govora ... A kad je sve usklađeno, kad se dobro nauči i vjerno pjeva svaka nota božanske skladbe našega života, tad život postaje radosna pjesma i divan hvalopoj Ocu nebeskom.

Monaške su zajednice molitvene zajednice. Stoga su i benediktincima u dnevnom redu, uz euharistijsko slavlje, najvažniji molitveni susreti. Nastojeći oko sklada molitvenog života časoslov mole zajednički, a izvanliturgijske molitve pojedinačno.

Za razliku od novijih družbi, monasi nemaju svoje posebne svrhe, nemaju u Crkvi neko posebno područje djelovanja. Monaške su zajednice pravno neovisne - nemaju provincija ni vrhovne uprave - i redovito ne mijenjaju mjesto boravka. Stoga je i svaka benediktinska zajednica dužna čitati znakove svoga vremena i prepoznavati vlastito služenje u svojoj partikularnoj Crkvi.

Tijekom svoje petnaeststoljetne povijesti benediktinci su se isticali na mnogim područjima, sve ih vjerom objedinjujući. Osobito su njegovali liturgiju - njoj se ništa nije smjelo pretpostavljati - i u liturgiji Bibliju. Benediktinci su davali veliki doprinos suvremenoj liturgijskoj obnovi. Budući da imaju zajedničku monašku baštinu s istočnim kršćanima iz vremena nepodijeljene Crkve, u našem ih stoljeću pape sve češće pozivaju na molitvu i rad za jedinstvo kršćana.

U svjetlu vjere benediktinci su djelovali i na polju kulture, medicine, znanosti, poljodjelstva. Danas su, Bogu hvala, za ta područja drugi pozvaniji i stručniji.

Znak je našeg nemirnog vremena da mnogi traže mir u Bogu. s pravom se nadaju da će upravo u monaškom samostanu naći oazu mira i duhovnosti. Brojnim posjetiteljima koji Boga traže benediktinske zajednice pomažu da ga nađu u ozračju molitve i sabranosti.

Benediktinci u Hrvatskoj uglavnom su dijelili sudbinu svoga naroda: prvi samostani nastaju za nastajanja hrvatske države, doživljavaju najveći procvat u zlatno doba hrvatskoga kraljevstva, a mnoge zajednice nestaju nestankom hrvatske dinastije i državne samostalnosti.

Na opadanje benediktinskih zajednica, uz njihove vlastite slabosti, utjecao je i dolazak prosjačkih redova koji su se nametnuli novošću i duhovnošću, osobito strožim siromaštvom. Uz to, mnogi su samostani nestali u vrijeme komende, od 14. do 19. stoljeća, kad je mnogim zajednicama nametan vanjski poglavar. Posljednji samostani benediktinskih monaha u Hrvatskoj zatvoreni su početkom devetnaestoga stoljeća, u vrijeme francuske uprave.

Nakon prekida od sto pedeset godina, u Hrvatskoj je obnovljen i 1965. godine ponovno otvoren samostan Ćokovac na otoku Pašmanu.

O hrvatskim benediktincima opširnije se može naći u djelu don Ivana Ostojića, "Benediktinci u Hrvatskoj", I-III, Split 1963-65.

Članova zajednice: 5


--------------------------------------------------------------------------------

Adresa:

Monasi benediktinci
Samostan Ćokovac
23212 TKON

Kontakt osoba:

Jozo Milanović


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 02 ruj 2006 08:19 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 13 vel 2006 13:38
Postovi: 1753
Lokacija: Ljubi i čini što hoćeš!
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 1 zahvala
Slika

SESTRE FRANJEVKE
MISIONARKE IZ ASIZA


--------------------------------------------------------------------------------

HRVATSKA PROVINCIJA
SV. MAKSIMILIJANA KOLBEA

Družbu sestara Franjevki Misionarki iz Asiza osnovao je u Asizu 1702. franjevac konventualac o. Josip Antun Marcheselli sa franjevačkom trećoredicom sestrom Anđelom Marijom del Giglio. Svrha Družbe bila je potpuno posvećenje Bogu putem redovničkih zavjeta uz intenzivni molitveni život i pokoru, te vršenje djela milosrđa. Od samog početka sestre su se posvetile odgoju i poučavanju djevojaka. Živjele su prema Pravilu koje je sveti Franjo asiški napisao za Treći red, a o. Marcheselli je napisao knjižicu "Uputa" odnosno prve Konstitucije. Tek nakon 200 godina života i djelovanja samo u gradu Asizu sestre odlaze u misije, najprije u Grčku, zatim u Rumunjsku i Tursku (1902. godine). Između godine 1957. i 1960. odlaze u Australiju, Japan, Zambiju, Brazil i SAD. Godine 1960. dolazi do osnutka Generalne delegature u Hrvatskoj, ali bez prisustva talijanskih sestara. Godine 1980. otvorena je misija u Koreji, a 1990. u Keniji. Tako "misionarnost" čini jednu od temeljnih oznaka i ciljeva Družbe, te ona dobiva naziv: Družba sestara franjevki misionarki del Giglio (kasnije je del Giglio promijenjeno u di Assisi).

Generalna Delegatura Družbe u našoj zemlji osnovana je krajem 1960. na otoku i u gradu Cresu, zaslugom provincijala franjevaca konventualca o. Pija Polonijo. Danas je to Hrvatska provincija sv. Maksimilijana Kolbea, koja je nedavno proslavila 40 godina svog postojanja i djelovanja.

Provincija broji 25 sestara koje djeluju u tri samostana franjevaca konventualaca u Hrvatskoj (Cres, Vinkovci, Novi Marof) te u jednom samostanu u Njemačkoj (Kaiserslautern) i u dvije gore navedene vlastite kuće. Sestre na župi i u samostanu vode domaćinstvo, sviranje i pjevanje u crkvi i katehizaciju u župi i školi, pomažu starima, bolesnima, siromašnima i duhovno potrebnima. Nove Konstitucije obvezuju na usmjerenje služenja prema najsiromašnijima i nezaštićenima, odbačenima i hendikepiranima, već prema mjestima i najhitnijim potrebama. A posebnu pažnju treba upraviti obiteljima u poteškoćama i onima koji trpe zbog siromaštva, napuštenosti ili osamljenosti. Budući da pripadamo misionarskoj Družbi, sve trebamo rasti u raspoloživosti da budemo u misije i poslane. Tko osjeti Božje nadahnuće neka očituje svoju nakanu višoj poglavarici na koju spada da ocijeni molbu. (Iz Konstitucija).

Provincija još nema vlastitih misija "ad gentes", ali za tim teži, a sve ovisi o misijskim zvanjima. Misijska redovnička formacija ostvaruje se najprije u vlastitoj provinciji, a upotpunjuje u generalnoj kući u Asizu i u samim misijama.


--------------------------------------------------------------------------------

Kontakt osobe:

s. Anica Jureta, provincijalka
Svačićev trg 4/III
10000 Zagreb

s. Ana Zovkić
Alojzija Stepica 73
32100 Vinkovci


--------------------------------------------------------------------------------

Adresa generalne uprave:

Casa generalizia
Istituto suore francescane missionarie di Assisi
Via San Francesco 13
06081 ASSISI (Perugia)
Italia
tel.(0039/075) 812-481; faks 816-258

Provincijalat:

Hrvatska provincija sestara franjevki misionarki iz Asiza
Svačićev trg 4/III
10000 Zagreb
tel./faks (01) 45-77-664

hrvatska-provincija-sfma@zg.t-com.hr

Kuća odgoja:

Samostan franjevki misionarki
Kraljevečki odvojak 40/a
10000 Zagreb
tel. (01) 45-78-454


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 02 ruj 2006 08:24 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 13 vel 2006 13:38
Postovi: 1753
Lokacija: Ljubi i čini što hoćeš!
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 1 zahvala
CISTERCITI

Slika

Cisterciti kao ogranak velike benediktinske obitelji nastali su u 11. stoljeću, u francuskoj opatiji Citeauxu, zahvaljujući sv. Bernardu iz Clairvauxa. Svaki je samostan (opatija) autonoman, na čelu sa svojim opatom. Generalni opat nalazi se u Rimu. Opatije se ujedinjuju u kongregaciju koje su često međunarodne, pa i međukontinentalne. Tako kongregacija Wettingen Mehrerau, nazvana po drevnoj i velikoj austrijskoj opatiji, kojoj pripada i Jastrebarsko, obuhvaća 23 muške i ženske opatije u Austriji, Italiji, Sloveniji, Švicarskoj i SAD-u. Zanimljivo je da su monahinje, s vlastitim opatijama, potpuno ravnopravne muškim opatijama, pa tako npr. ravnopravno sudjeluju u izboru generalnog opata, kao što je to bio slučaj sa sadašnjim o. Maurusom de Estevom, Kataloncem iz španjolske opatije Poblet.

1208. godine trideset francuskih cistercita s opatom Teobaldom iz opatije Clairvaux došlo je u novoosnovanu opatiju sv. Marije u Toplici, kako se prvotno nazivalo Topusko. Red cistercita se tek za vrijeme sv. Stjepana počinje razvijati i širiti po cijeloj Europi. U Hrvatsku cisterciti dolaze početkom 13. stoljeća. Najpoznatije opatije su spomenuto Topusko, nadalje sv. Marija na Dolcu u Zagrebu, Kutjevo te Opatija u sv. Marije u Petrovaradinu. Dolaskom Turaka nestaju cisterciti s teritorija Hrvatske. Od 1983. opatija Wettingen-Mehrerau nastoji nanovo oživjeti cistercitski duh u Hrvatskoj. Iz toga razloga je osnovala jednu cistercitsku rezidenciju u Jastrebarskom, u blizini Zagreba.

Hrvatskih cistercita, koji su 1982. godine preuzeli bivši dominikanski i potom franjevački samostan u Jastrebarskom, sada ima pet s vječnim zavjetima: dvojica svećenika, dvojica đakona i jedan korski monah. Zasluge za povratak "bijelih monaha" u Hrvatsku pripadaju pokojnom kardinalu Franji Šeperu.

2005. godine navršilo se 800. obljetnica kako je hrvatsko-ugarski kralj Andrija II. poslao 1205. pismo generalnom kapitulu cistercita u kojemu redovnike poziva da svoje monahe pošalju u Hrvatsku. Poziv je prihvaćen i već sljedeće godine došla su trojica monaha.


Adresa:

Monasi cisterciti
Tome Bakača 53
10450 JASTREBARSKO

tel. (01) 62-82-110


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 02 ruj 2006 21:52 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 13 vel 2006 13:38
Postovi: 1753
Lokacija: Ljubi i čini što hoćeš!
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 1 zahvala
SESTRE FRANJEVKE OD BEZGREŠNE

Slika

Družba sestara franjevki od Bezgrešne spada u veliku obitelj Franjevačkog reda. Svoj postanak bilježi 1673. godine u Šibeniku, kada su se prve sestre nastanile "u jednoi malaknoi kući i siromaškoi" - kako piše "Knjiga od uspomena" napisana lijepom bosančicom, a hrvatskim jezikom. Prva je došla u samostan Mara Žižić iz sela "ispod Promine", a nešto kasnije Kata Burmazova. S redovničkim odijelom Mara Žižić dobila je ime s. Klara, a Kata Burmazova postala je s. Serafina. Spomenuta "Knjiga od uspomena" o ovim dvjema sestrama piše: "Ove se učiniše jedno ogledalo ovoga mista, a navlastito Klara, ona se viaše sveti život činiti u svakom opsluženju i dobri dili." Oko sestara Klare i Serafine ubrzo se formirala zajednica, koja u svojim najranijim počecima djelotvorno pomaže franjevcima u pastorizaciji stanovništva. Sa svojim narodom sestre su bile povezane u vjeri, molitvi, trpljenju, a posebno je bila poznata njihova skrb za bolesne i umiruće.

U svoj hospicij (gostinjac) sestre su primale seljake iz siromašne Zagore, pružale im konačište i mnoge druge sestrinske usluge. Narodu su bile vrlo bliske i on ih je volio i cijenio. Osim što su bile na uslugu potrebitima, bavile su se ručnim radom, a vrlo rano počinju s radom dječjeg zabavišta, već od 1903. godine. U tim zabavištima čuvala su se i odgajala djeca u dobi od 2. do 14. godine, i to bez iznimke jesu li katolici ili pravoslavni. Sestre su živjele po Pravilu pape Leona X. što ga je izdao 20. siječnja 1521. godine. U novije vrijeme živjele su po Pravilu samostanskog Trećeg reda sv. Franje i po Konstitucijama koje je potvrdio šibenski biskup Josip Fosko 1878. god. Iste Konstitucije preuredio je prema novom kanonskom pravu šibenski biskup Jeronim Mileta god. 1928. Poslije 1930. godine djelovanje sestara znatno je prošireno, stoga su 1958. god., za vrijeme šibenskog biskupa Ćirila Banića, Konstitucije ponovno preuređene da odgovaraju zadacima Družbe.

S novim potrebama Crkve, osobito nakon II. vatikanskog sabora pristupilo se izradi obnovljenog teksta Konstitucija, koje je Sveta Stolica potvrdila 1. studenoga 1983. godine. Važna godina za život zajednice je svakako 1973. kada je Družba proslavila 300. obljetnicu svog postojanja i kada joj Sveta Stolica dodjeljuje "Decretum laudis" - dekret pohvale, i podiže je s biskupskog prava u red družbi papinskog prava. O 325. obljetnici Družbe,1998. godine, blagoslovljen je kamen-temeljac novog matičnog samostana u Šibeniku, a nalazi se na istom mjestu gdje je bio stari, koji je u rujnu 1991. godine granatiran i teško oštećen.

Značajna i zanimljiva osobina zajednice bilo je to što nije imala puno članova. Još 1913. bilo je samo 12 doživotno zavjetovanih sestara. Za to ima više razloga. No značajno je da su pripravnice bile u dugoj kušnji. Tek kad je bilo posve jasno da kandidatice žele i da su sposobne predano služiti Bogu u redovničkom staležu, dalo im se redovničko odijelo, primilo ih se u novicijat i dopustilo im se da polože zavjete. Stariji naziv zajednice - "Sestre od pokore", potvrđuje da je način života u ovoj zajednici bio zahtjevan i tražio je velike žrtve i odricanja. Danas zajednica ima stotinu zavjetovanih sestara.

Od značajnih godina svakako treba spomenuti 1930. kada sestre počinju novu djelatnost izvan Šibenika. Te godine uputile su im sestre Bezgrešnog začeća iz Senja molbu za sjedinjenje. Molba je udovoljena, a šibenske franjevke odlaze u Senj, otvaraju tamo novicijat i odmah počinju s radom dječjeg zabavišta. Godine 1934. otvorile su u Senju i internat za gimnazijalke, Dom svete Terezije. Radile su kod biskupa, u domaćinstvu i u uredu. Čak su ustupile i dio svoje kuće uredima senjske biskupije, jer je biskupska palača u ratu srušena. Vodile su i pjevanje u katedrali. Iz Senja sestre odlaze 1964. godine.


--------------------------------------------------------------------------------

Danas sestre djeluju na raznim mjestima u nekoliko biskupija: u šibenskoj biskupiji, splitskoj nadbiskupiji, zagrebačkoj nadbiskupiji te u inozemstvu - u Njemačkoj i Italiji. Djelatnosti su danas raznolike. Posebno se posvećuju čuvanju i odgoju male djece u dječjim vrtićima u Zagrebu, Splitu, Šibeniku i Primoštenu, njeguju bolesne i nemoćne u staračkim domovima i bolnicama, rade po župama, katehiziraju, vode liturgijsko pjevanje, rade u domaćinstvima, župnim kućama i samostanima, okupljaju djevojke na duhovne obnove i uključuju se u rad s medijima.

Domovinski rat donio je nove zahtjeve. Sestre su radile s prognanicima u šibenskom prognaničkom hotelskom naselju "Solaris", u vodičkom hotelu "Imperial", u splitskom hotelu "Lav" i "Dujlovo". U samostanima u Podstrani kod Splita, u Zagrebu, Primoštenu i Šibeniku pružile su smještaj određenom broju prognanika i izbjeglica. Tako se ponavlja povijest da žive s narodom, s jadnima, s kojim zajedno trpe, mole, tješe ga, stradaju, plaču i nadaju se vjerujući i zalažući se za bolju budućnost.


--------------------------------------------------------------------------------

Adresa:

Sestre franjevke od Bezgrešne
Riječka 6
22000 Šibenik
(022) 20-10-40; 20-10-41; faks (022) 21-40-47

Sjedište i Tajništvo HUVRP:
Prilaz Gjure Deželića 75
HR-10000 Zagreb
tel. (01) 37-64-281; faks (01) 37-64-280


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 03 ruj 2006 09:29 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 13 vel 2006 13:38
Postovi: 1753
Lokacija: Ljubi i čini što hoćeš!
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 1 zahvala
Dragi prijatelji,da li vam je dojadilo čitati ovako duge copy postove?Ma znam d a je, ali vjerujete ako želimo nešto novoga saznati i naučiti i utvrđivati se u vjeri,onda "nažalost" nešto moramo i pregrmiti :roll: Nadam s e da mi ne zamjerate,i želim vam svima blagoslovljenu svetu nedjelju i sve vas u Kristu :arrow:


Vrh
 Profil  
Citiraj  
PostPostano: 03 ruj 2006 20:34 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 01 tra 2006 21:22
Postovi: 1095
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 3 zahvala
Vidim da si pisao o sestrama vasilijankama
ja imam lijepu knjigu : Grgur iz Nisse ŽIVOT SVETE MAKRINE - Krščanska Sadašnjost ZG 1987
Dali si ju čitao?
Lijepi pozdrav


Vrh
 Profil  
Citiraj  
PostPostano: 03 ruj 2006 21:05 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 13 vel 2006 13:38
Postovi: 1753
Lokacija: Ljubi i čini što hoćeš!
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 1 zahvala
speranza napisao:
Vidim da si pisao o sestrama vasilijankama
ja imam lijepu knjigu : Grgur iz Nisse ŽIVOT SVETE MAKRINE - Krščanska Sadašnjost ZG 1987
Dali si ju čitao?
Lijepi pozdrav


Draga speranza nažalost nisam čitao,ali vjerujem da ima KS pa bih mogao potražiti,a ti za prvu ruku ukratko kazati što te se dojmilo najviše u toj knjizi :lol: Hvala ti što čitaš i vjerujem da te interesiraju svi naši redovi pa ću sada zdušno nastaviti dalje :grlim te: :arrow:


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 03 ruj 2006 21:11 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 13 vel 2006 13:38
Postovi: 1753
Lokacija: Ljubi i čini što hoćeš!
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 1 zahvala
DRUŽBA SVEĆENIKA
PRESVETOG SRCA ISUSOVA

DEHONIJANCI (SCJ)


Slika

--------------------------------------------------------------------------------

Družba Svećenika Presvetog Srca Isusova (Dehonijanaca) je nastala u Francuskoj godine 1878. Družbu je osnovao o. Dehon, koji je rođen 14. ožujka 1843. godine u mjestu La Capelle u sjevernoj Francuskoj. U 21. godini doktorirao je iz svjetovno pravo u Parizu na Sorboni, a kasnije unatoč očevu protivljenju, stupio u bogosloviju u Rimu. Studij je završio s tri doktorata: iz filozofije, teologije i kanonskog prava. Godine 1868. je zaređen za svećenika, te je ubrzo angažiran kao stenograf na I. vatikanskom koncilu. Nakon povratka u Francusku angažirao se potpuno u dušobrižništvo na području matične biskupije, posvećujući se posebno radu s mladima, među radnicima i bolesnicima u Saint Quentinu. Socijalni problemi radnika i velika nepravda postat će za o. Dehona predmet duhovnog razmišljanja: njihovi izvori, te razmatranje svog svećeničkog poziva u kontekstu takvih socijalnih prilika. Dolazi do zaključka da je glavni razlog postojeće situacije «udaljavanje cijelog društva od Krista i odbacivanje Njegove ljubavi». Zahvaćen Kristovom ljubavlju i čvrsto povezan sa Srcem Isusovim, te blizak problemima suvremenog brata čovjeka o. Dehon osniva 28. lipnja 1878. godine novu redovničku zajednicu. U svojim zapisima o tome piše: "Želio sam realizirati dvije inicijative: Voditi svećenike i vjernike Srcu Isusovu da Mu darujemo svakodnevno dar ljubavi u adoraciji i učiniti sve na području socijalne pravde, te provesti među ljude Evanđelje ljubavi". Taj apostolat treba neprestano širiti i jačati.

Naziv Družbe govori o našoj glavnoj karizmi u Crkvi i u svijetu: biti apostoli Božanskoga Srca, propovijedajući ljubav Božju prema čovjeku i čineći sve da uzvratimo toj Ljubavi svojim životom i apostolatom. Središnje mjesto karizme Dehonijanaca, odnosno njihove duhovnosti, jest duh ljubavi i naknade s naglaskom na euharistiju i klanjanje pred Presvetim.

Otac Dehon želio je da se svi njegovi duhovni sinovi (danas njih oko tri tisuće žive i djeluju u 20 provincija, 8 regija, odnosno u 28 država svijeta) u bilo kakvoj apostolskoj djelatnosti suobliče Kristu živeći s Njim i u Njemu, s predanjem Bogu. Stoga Konstitucije traže od njih da se "sjedinjuju s Kristom prisutnim u životu svijeta, da budu solidarni s Njim, te s cijelim čovječanstvom i svim stvorenjima daju sebe kao žrtvu, živu, svetu i ugodnu Bogu " (Konstitucije 22)

Dana 08. travnja 1997. godine, sveti Otac Ivan Pavao II. je na specijalnoj audijencji proglasio Dekret o priznavanju herojskih kreposti štovanog osnivača Družbe dehonijanaca. Važan je to dokumenat na putu proglašenja svetim našeg oca Osnivača, koji od 08. travnja u Crkve slovi ga kao "Leon Dehon - dostojan časti."

Molitva koju je svakodnevno molio O. Dehon i želio da mole njegovi duhovni sinovi i prijatelji Družbe:

Evo Srca...koje je toliko ljubilo ljude, ali često dobiva od mnogih, čak i od onih koje posebno voli, zaborav, hladnoću i nezahvalnost. Gospodine, doprli su do nas tvoji jecaji puni bola. Ti si naime, otkrio službenici Svoga Presvetog Srca da Ti je ova nezahvalnost bolnija nego sve patnje Tvoga križnog puta i da bi smatrao neznatnim sve što si za ljude učinio, ako bi Ti bar malo ljubavi uzvratili. Taj odgovor ljubavi želimo sada pokloniti Tebi Gospodine. Po našoj ljubavi punoj suosjećanja i zahvalnosti hoćemo Te utješiti. O kad bismo živjeli sebedarje, odricanje i savršenu ljubav, koju Tvoje Srce toliko traži. Stoga, kao što je Marija Magdalena izlila na Tvoje noge i presvetu glavu nardovu pomast, hoćemo i mi pokloniti naše poštovanje i ljubav, poniznost i žarku pobožnost. S Veronikom želimo Te utješiti za sve uvrede koje si primio. S Tvojom presvetom Majkom, sa svetim Ivanom i svim vjernim prijateljima koji su stajali na Kalvariji želimo Ti dati zadovoljštinu za samoću u kojoj Te ostavljaju mnoga srca koja Ti voliš. Htjeli bismo po našoj apostolskoj revnosti sva srca pridobiti za Te! Neka bude svugdje voljeno Presveto Srce Isusovo! Božanskom Srcu, najdostojnijem časti neka odjekuje slava, zahvala i utjeha, po svoj kugli zemaljskoj, sada i u vijeke vjekova. Amen.

Devetnica po zagovoru Sluge Božjega o. Leona Ivana Dehona:

Svemogući Vječni Bože, izvore posvećenja i ljubavi, daruj mi milost za koju te molim... Imam duboku vjeru da ćeš me uslišati po zagovoru sluge o. Leona Dehona. Nikada, o Gospodine, Providnost Tvoja ne vara. Pokaži mi je i u sadašnjoj potrebi, da se proslavi Tvoj Sluga, koji je predao sve, želeći ispuniti svoju misiju zadovoljštine prema Presvetom Srcu Isusovu i izmoliti milost vječnoga spasenja duša. Amen.

(3 Slava Ocu i 1 Zdravo Marijo...)

Svećenici Presvetog Srca Isusova kao i svi štovatelji Srca Isusova posebnu pažnju poklanjanju Prvim petcima, svetoj Uri. Osim toga aktivni su kao pučki misionari i misionari izvan granica zemlje: u Argentini, Brazilu, Čileu, Indoneziji, Madagaskaru, Mozambiku, Urugvaju, Venezueli, Zairu, Finskoj, Kamerunu, Filipinima, Koreji, Južnoafričkoj Republici, Indiji. U tom radu sudjeluje preko 500 redovnika. Dehonijanci rade i kao voditelji duhovnih vježbi, organiziraju akcije u borbi protiv alkoholizma, narkomanije; u borbi za očuvanje ljudskih života. Prisutni su i u većini europskih zemalja. U posljednje vrijeme su i u Rusiji, Ukraini, Moldaviji, Bjelorusiji, Albaniji i u Slovačkoj. Od 1985. godine prisutni su stalno i u Hrvatskoj. Danas u Zagrebu djeluju na župi Marije Majke Crkve u Trnovčici.

Naša apostolska djelatnost može se predstaviti u četiri karakteristična oblika:

* Euharistijsko klanjanje u duhu predanja i ljubavi kao autentičan trenutak služenja same Crkve

* Služenje najmanjima i obespravljenima, radnicima i siromašnima, kako bi im se navijestilo beskrajno bogatstvo Krista (evangelizacija i kateheza) i prisutnost među ljudima na rubu društva

* Formacija svećenika i redovnika (seminari, dušobrižništvo zvanja, različite publikacije za redovnike i svećenike) te molitva za njih

* Misijska djelatnost - pučki misionari (karakteristična posveta obitelji Presvetom Srcu Isusovu) i kao misionari u svijetu (Afrika, Azija, Latinska Amerika).

Period osnovnog formacijskog odgoja mladog dehonijanca traje sedam godina za svećeničkog pripravnika i pet godina za časnog brata u redovništvu. Prije tog perioda je takozvana "postulatura" koja je ovisna od poznavanja jezika gdje se kasnije obavlja. "Novicijat" traje dulje ili kraće. Bogoslovi studiraju šest godina na bogoslovnom sjemeništu (2 godine filozofije i 4 godine teologije). Kroz to vrijeme brinu se za temeljito stjecanje svećeničkog zvanja. Također osjećaju se sve odgovornijim za dar zvanja, pokušavaju ga ostvariti kroz rad na sebi i teže svetosti uz pomoć evanđeoskih savjeta.

I danas redovnici Dehonijanci šire ideju O. Dehona: "Idite u svijet propovijedajući ljubav Srca Isusova prema ljudima".

Srcu Isusovu, zahvaljujemo za dar koji nam je dalo u osobi oca Dehona, te za djelo koje je nastalo nakon njega. Hvala ti, Bože, za prve Dehonijance koji su zakoračili hrvatskim tlom! To su p. Bomer (Njemačka provincija), p. Antoni Ulaczyk, p. Jacek Kubica (Poljska provincija - danas rade u Austrijsko-Hrvatskoj regiji), p. Andrzej Wosko (danas župnik u župi Marije Majke Crkve - Trnovčica - Poljska provincija), prvi svećenik dehonijanac Hrvat p. Zvonko Šeremet (trenutačno na studiju duhovnosti u Rimu), p. Mirko Sadak (prvi dehonijanac Hrvat zaređen u Hrvatskoj) i p. Tomasz Cybula (od srpnja 1997. prisutan u Hrvatskoj), te za dvojicu novaka - Hrvata koji su još u periodu formacije. Bože, hvala ti za dosadašnju prisutnost svećenika Presvetog Srca Isusova u Hrvatskoj. Vidljivo je to djelo Tvoga Presvetog Srca. Ako želiš i Ti davati zadovoljštinu Presvetom Srcu Isusovu za svoje grijehe i grijehe svijeta u:

- redovničkom životu
- svetoj misi
- duhu pokore i molitve
- misijskom radu
- društvenom i znanstvenom poslu
- izdavačkoj djelatnosti
- na Euharistijskom klanjanju

obrati se na adresu:


--------------------------------------------------------------------------------

Dehonijanci
Puklavčeva 22
10040 Zagreb
tel. (01) 29-30-833
tel. (rektor) (01) 29-21-164
fax (01) 29-21-224

dehonijanci@globalnet.hr

Kontakt osoba u Hrvatskoj:

o. Mirko Sadak, SCJ, rektor


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 03 ruj 2006 21:20 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 13 vel 2006 13:38
Postovi: 1753
Lokacija: Ljubi i čini što hoćeš!
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 1 zahvala
DRUŽBA SESTARA FRANJEVKI
OD BEZGREŠNOG ZAČEĆA
IZ DUBROVNIKA


--------------------------------------------------------------------------------

Povijest ove redovničke zajednice seže u daleku prošlost. Dok većina redovničkih ustanova u Crkvi ima svoje točno određene početke i svoje utemeljitelje, Družba sestara franjevki od Bezgrešnog začeća iz Dubrovnika je na neobičan način započela svoj povijesni hod. Na početku naše družbe izmjenjivale su se kroz stoljeća skromne djevojke - trećoretkinje, zvane "dumne' (od lat. domina što znači gospođa). Stanovale su na poluotočiću Danče, zapadno od stare dubrovačke gradske jezgre. Taj je poluotočić puna dva stoljeća služio Dubrovačkoj Republici za smještaj okuženih. U ono doba kuga je često harala našim krajevima (1430.­1640.).

Godine 1457. Senat Dubrovačke Republike daje sagraditi na Dančama lazaret i crkvicu Gospe od milosti, u narodu poznate pod imenom Gospa od Danača. Ta je crkvica (kasnije proširena) naša sadašnja samostanska kapela, i danas omiljeno svetište Dubrovčana, osobito pomoraca. O iskrenoj privrženosti dubrovačkog puka i njegovih pomoraca ovom svetištu svjedoče mnogobrojne sačuvane zavjetne pločice. Pomorci osobito vjeruju u pomoć Gospe od Danača i zagovorne molitve sestara. Kada god svojim brodovima prolaze pored naše crkvice, brodskim sirenama pozdravljaju Svetu Mariju od milosti, a sestre im otpozdravljaju zvonjavom zvona.

Godine 1457., kada je sagrađena crkvica, sagrađena je i mala kuća za svećenika koji se brinuo za duhovne potrebe bolesnika i dva poslužnika. Ne možemo sa sigurnošću utvrditi kada se na Dančama nastanjuju pobožne djevojke. Možemo samo pretpostavljati da su i one činile djela kršćanske ljubavi dvoreći okužene. U dokumentima pronađenim u Dubrovačkom arhivu, "dumne" na Dančama prvi put se spominju 1644. godine. Lazaret za okužene se u to vrijeme preselio u istočni dio grada, a one su ostale kao čuvarice crkve i groblja. Bavile su se još posluživanjem bolesnika po kućama i ručnim radom. Ove pobožne djevojke­pučanke, živjele su poput redovnica nastojeći iz dana u dan oko osobnog i zajedničkog usavršavanja u kršćanskom životu. Franjevci iz samostana Male braće primali bi ih u Franjevački svjetovni red i brinuli se za njihov duhovni život. Od 1709. zajednica se službeno zove "Dumne trećoredice sv. Franje".

Dubrovački biskup dr. Josip Marija Carević (poslije, u II. svjetskom ratu, mučen je i ubijen zbog svoje vjere) 1923. godine dokida ustanovu doživotnog mandata poglavarice sestara na Dančama te imenuje poglavaricom mladu i poduzetnu sestru Margaritu Milin (rođ. 1891. na otoku Ugljanu). Ona je sve svoje sposobnosti uma i srca posvetila temeljitoj obnovi zajednice te stoga s pravom nosi ime obnoviteljice Družbe. Godine 1925. franjevački general o. Bernardin HIumper priznao je zajednicu kao samostalnu ustanovu i pripojio je Franjevačkom redu pod nazivom "Dražba sestara Bezgrešnog začeća III. reda sv. Franje".


--------------------------------------------------------------------------------

Stoljetna jednostavnost života zajednice počinje se naglo mijenjati. Godine 1926. sagrađen je novi dio kuće na Dančama u kojem sestre otvaraju djevojački dom, a 1929. preuzimaju franjevački samostan u Stonu, gdje otvaraju dječje zabavište i domaćinsku školu za djevojke mjesta i okolice. Ujedno pomažu svećeniku u pastorizaciji župe. Uz odobrenje dubrovačkog biskupa Carevića, 1932. godine započinje prvi novicijat na Dančama, a sljedeće godine, na blagdan sv. Elizabete Ugarske, devet sestara polaže prve redovničke zavjete.

Među njima je i s. Margarita Milin, prva generalna poglavarica i obnoviteljica ove mlade zajednice s bogatom prošlošću. Na poziv franjevca o. Leonarda Ruskovića, 1938. devet sestara odlazi u daleku Argentinu, gdje preuzimaju brigu za napuštenu djecu u nekoliko zavoda. Sestre ostaju u Argentini do 1963.

Poslije II. svjetskog rata Družba se pod vodstvom s. Margarite pomladila i umnožila. Sestre su počele djelovati u više župa u dubrovačkoj biskupiji. Družba je zatim postupno širila svoju djelatnost i na područja izvan dubrovačke biskupije, u Domovini i inozemstvu. Usprkos siromaštvu, u školama su se osposobljavale mlade sestre za pastoralnu, medicinsku i odgojiteljsku djelatnost. Godine 1969. odlaze prve sestre u Njemačku, radeći sa starcima i po hrvatskim katoličkim misijama, a 1980. počinju djelovati među hrvatskim iseljenicima u Kanadi.

Na Generalnom kapitulu 1973. preuređene su Konstitucije u skladu sa smjernicama II. vatikanskog sabora. Družba dobiva novi naziv: Sestre franjevke od Bezgrešnog začeća iz Dubrovnika. Sveta kongregacija za redovnike i svjetovne institute Družbu je 1983. godine uzdigla u red ustanova papinskog prava i ujedno odobrila i potvrdila obnovljene Konstitucije. Zajedno s Konstitucijama prihvaćeno je i novo "Pravilo i život braće i sestara trećega samostanskoga reda sv. Franje", koje je potvrdio papa Ivan Pavao II. 1982. godine.


--------------------------------------------------------------------------------

Glavna svrha Družbe je unapređivati kršćanski odgoj, činiti djela kršćanske ljubavi i pomagati u župskom apostolatu. U skladu s ovom svrhom, sestre danas imaju vlastitu predškolsko-odgojnu ustanovu i nastoje kršćanski odgajati malenu djecu, poučavaju djecu i mlade kršćanskom nauku u školama i župama, vode crkveno pjevanje i na razne načine pomažu svećenicima u pastoralnom radu, bilo iz svojih vlastitih kuća ili stanujući u župama. Organiziraju i vode u svojim kućama susrete za mlade, služe starcima i bolesnima u bolnicama ili staračkim domovima. Na taj način ova franjevačka zajednica želi ostati vjerna svojoj karizmi, jer su od početka njezine sestre njegovale ljubav prema bolesnima i djeci. Također nastoji svim silama ostati kreativno vjerna franjevačkom duhu jednostavnosti i poniznosti, siromaštva i međusobne ljubavi.


--------------------------------------------------------------------------------

Statistika:

Danas zajednica broji 65 zavjetovanih sestara.

Djeluje u 5 vlastitih kuća i 10 filijala na području 7 biskupija u domovini i inozemstvu.

Adrese:

Sestre franjevke od Bezgrešnog začeća
Don Frana Bulića 8 (Danče) - p. p. 21
20101 DUBROVNIK

sestre-franjevke-du@du.t-com.hr

Kontakt osobe:

s. Kornelija Zorić, vrhovna poglavarica
s. Katica Dabo


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 04 ruj 2006 20:00 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 13 vel 2006 13:38
Postovi: 1753
Lokacija: Ljubi i čini što hoćeš!
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 1 zahvala
HERCEGOVAČKA FRANJEVAČKA PROVINCIJA UZNESENJA MARIJINA


--------------------------------------------------------------------------------

Hercegovačka franjevačka provincija obuhvaća uglavnom administrativno-političku pokrajinu zapadnu Hercegovinu s duvanjskim krajem i Slano u Dalmaciji. Osim toga njoj pripada i Kustodija sv. Obitelji u USA, kojoj je sjedište u Chicagu. Provincija ima sedam samostana (Mostar, Široki Brijeg, Humac, Tomislav Grad, Slano, Zagreb i Konjic), pet rezidencija (Čitluk, Čerin, Drinovci, Posušje i Čapljina) i 34 župe. Njezini članovi djeluju, među hrvatskim radnicima u Švicarskoj i Njemačkoj, među Nijemcima u Njemačkoj i Austriji, te kao misionari u Kongu i Albaniji.

1. Povijest provincije

Još za života sv. Franje franjevci su s Jadranske obale - u Dubrovačkom zaleđu ulazili u Hercegovinu i tu propovijedali. U početku 14. stoljeća njihova je djelatnost pojačana. Najprije iz samostana u Stonu i Slanom, a kasnije iz onih u Novom, Ljubuškom, Mostaru, Konjicu i Blažuju kod Duvna oni pastoriziraju područje cijele Hercegovine koju rijeka Neretva dijeli na dva dijela. Na području zapadne Hercegovine podigli su uz pomoć dobročinitelja i vjernika 112 crkava. U organizaciono-pravnom smislu bili su članovi Bosanske vikarije.

Ni povremena turska nadiranja u Hercegovinu u drugoj polovici petnaestog stoljeća nisu dala smesti franjevce u njihovoj djelatnosti. Ahdnama, koja je dobivena prije zauzeća Hercegovine, bila je temelj na kome su franjevci i u Hercegovini temeljili svoju slobodnu djelatnost. Iz porušenih samostana u Novom i Blažuju preživjeli franjevci nastavili su raditi iz samostana u Ljubuškom, Mostaru i Konjicu.

Šesnaesto stoljeće je posebno tragični period za katolike i franjevce u Hercegovini. Nastavljaju progoni, porušeni su svi samostani na području Hercegovine, a veliki broj pučanstva, što se zaključuje iz povijesnih izvora, islamizirao se.

U sedamnaesto stoljeće franjevci u Hercegovini ulaze bez i jednog samostana i crkve - a poznato ih je 112, ali njihova djelatnost nije prestala, nego traži nove oblike. Nisu mogli a ni smjeli obnoviti samostane ni crkve nego su se regrutirali za rad iz Dalmacije, gdje su osnovali samostane (u Živogošću i Zaostrogu) i Bosne. Posto je Hercegovina bila blizu mletačkih teritorija, često su katolici i franjevci bili izloženi pljačkama uskoka i hajduka te osvetama Turaka.

Poslije bečkog rata Hercegovina je dobila svoje sadašnje granice a velik broj katolika predvođen pojedinim franjevcima iselio je u Dalmaciju. Fra Franjo Marinović 1696. godine uz pomoć subraće iz samostana u Živogošću odveo je iz Brotnja 736 obitelji.

20. rujna 1700. godine Starješinstvo Bosne Srebrene na svom sastanku u Baču donijelo je zaključak da župe u mostarskom i ljubuškom okrugu preuzme franjevački samostan u Kreševu, a one u duvanjskom kraju samostan u Fojnici i Kraljevoj Sutjesci. Uspostavom Apostolskog vikarijata u Bosni i Hercegovini 1735. godine Hercegovina je prestala biti pod jurisdikcijom makarskih biskupa, koji su naprotiv i dalje željeli zadržati za sebe cijelo područje. Zbog nesporazuma apostolski vikar biskup fra Mate Delivić 1735. godine nije pohodio Hercegovinu. Iz te godine, kao sve od 1626. pa sve do 1735. sačuvano je 29 izvješća makarskog biskupa s brojnim vrijednim podacima o stanju katolika u Hercegovini.

Od konca petnaestog stoljeća pa sve do veljače 1871. godine - kad je hercegovački mitropolita Ananija pozvao sve franjevce mostarskog kadiluka na sud da mu obrazlože zašto mu nisu predali porez - pravoslavni crkveni velikodostojnici (mitropolite, vladike i episkopi) pokušavaju pomoću fermana podvrći svojoj jurisdikciji i katolike u Herceg-Bosni. Franjevačka dosjetljivost, uz velike novčane izdatke, nije im priuštila ispunjenje njihovih želja. Nažalost na području istočne Hercegovine, uz druge razloge, katoličko stanovništvo uvelike je prešlo na pravoslavlje.

Česte kuge i ratovi u sedamnaestom, osamnaestom i početkom devetnaestog stoljeća u Hercegovini prepolovile su ondašnje stanovništvo. Zajedno s katolicima nakon samaritanskog rada umirali su i franjevci: 4. XI. 1732. u Duvnu fra Ljudevit Miletić, 4. VIII. 1815. u Rakitnu fra Andrija Anušić, 24. VII. 1851. na Širokom Brijegu fra Mijo Slišković.

U reformama turskog carstva u početku 19. stoljeća sultani su u Bosni i Hercegovini, kao najisturenijem i najzapadnijem pašaluku naišli na oružane otpore. Nesređeno stanje u Hercegovini iskoristio je Ali-paša Rizvanbegović te politički osamostalio Hercegovinu, sebe proglasio sultanom, a Mostar Carigradom. Političkom osamostaljenju išlo je u prilog i crkveno. Stoga Ali-paša pomaže pothvat hercegovačkih franjevaca da dobiju dopuštenje za gradnju samostana i crkve na Širokom Brijegu. Bio je pri ruci biskupu fra Rafi Barišiću, prigodom njegova nastanjenja u Hercegovini, osnivanja Apostolskog vikarijata 1847. godine, gradnje biskupove rezidencije u Vukodolu, što je dovelo do pravnog uređenja franjevačke Kustodije 1852. godine.

Nešto ranije (1844. godine) franjevci rodom iz Hercegovine dobili su dopuštenje Svete Stolice da mogu graditi crkvu i samostan u Hercegovini i da njihovi novaci - njih trojica - mogu iz Kreševa nastaviti novicijat u Hercegovini.

Broj svećenika je rastao. Godine 1867. počeli su franjevci graditi i drugi samostan - sjemenište na Humcu kod Ljubuškog gdje je prenesen i novicijat. Kasnije (1890.) su podigli i samostan u Mostaru, te u njemu 1895. otvorili prvi Fakultet u Hercegovinu - Franjevačku bogosloviju. Godine 1892. franjevačka kustodija u Hercegovini dobila je naslov Provincija Marijina uznesenja.

Poslije Prvog svjetskog rata hercegovački franjevci su na svom sedam stoljetnom području razvili veliku djelatnost kao gotovo nijedna provincija u Redu. Odgojili su velik broj podmladka, otvorili gimnaziju s pravom javnosti na Širokom Brijegu, sagradili dosta crkava, kupili samostanski kompleks u Slanom, formirali rezidencije u Čitluku, Zagrebu, Konjicu, Posušju i Čapljini, te sagradili samostan u Duvnu. U to vrijeme počinju djelovati među hrvatskim iseljenicima u Americi tako da je 13. XII. 1931. pripojen Provinciji Hrvatski komesarijat svete Obitelji u USA.

Za vrijeme Drugog svjetskog rata - posebno 1945. komunisti su izvršili masakr nad Hercegovačkom franjevačkom provincijom. U razmaku od nekoliko mjeseci ubili su 66 franjevaca bez ikakvih sudskih procesa! To je bila jedna trećina ukupnog broja hercegovačkih franjevaca. Franjevci su bili krivnja, dobiva se dojam, što su imali na sebi habit kad su partizani okupirali dotično područje i mjesto. Kad su komunističke vlasti vidjele da im plan nije uspio nakon izvršenog masakra prešli su na montirane sudske procese te drugu trećinu preživjelih franjevaca osudili na drastične kazne i mnoge godine zatočeništva. Šezdesetak franjevaca odležali su u komunističkim kazamatima preko 300 godina. Treća trećina Provincije nalazila se 1945. izvan područja Hrvatske. Najveći dio bio je u USA i Canadi, drugi po Italiji, treći na europskim sveučilištima i jedan u misijama u Kini. Tamo su nastavili djelovati.

Zadnjih desetljeća Provincija se pomlađivala i obnavljala. 1970-tih godina doživjela je najveće brojno stanje u svojoj povijesti, a njezini su članovi s narodom obnovili ili sagradili više crkava nego u ijednom proteklom razdoblju. Za pastoralne potrebe i stan studenata osamdesetih godina Provincija je imala u Zagrebu dvije kuće. U međuvremenu je tražena i pronađena lokacija i odgovarajuće dozvole. Godine 1992.-1994. sagrađen je novi samostan u Dubravi (Aleja Gojka Šuška 2.). To je "vlastiti" kutak za hercegovačke franjevce sa studentima i hercegovačke katolike u Zagrebu.

Početkom siječnja 1998. godine Provincija je imala 239 članova: (u Provinciji 125, u Kustodiji 36, te u misijama i na studiju 78). U isto vrijeme Provincija je imala 31 bogoslova i 19 sjemeništaraca.

Hercegovačka franjevačka provincija danas ima pet samostana u BiH i dva u Hrvatskoj: Mostar, Široki Brijeg, Humac, Tomislavgrad, Konjic, Slano i Zagreb. Hercegovački franjevci pastoriziraju 31 župu u BiH, te 40 župa i misija diljem svijeta: Albanija (1 misija), Austrija (2 župe), Kanada (7 župa), Kongo (2 misije), Njemačka (3 župe i 1 misija), SAD (10 župa), Švicarska (13 misija i 1 župa). U Kustodiji sv. Obitelji u Kanadi i SAD-u početkom 2001. godine pastoralno je djelovalo 37 svećenika, a u misijama u Europi i Africi 40 svećenika. Hercegovačka franjevačka provincija danas ima 217 članova (200 svećenika; 2 đakona; 7 braće pomoćnika i 8 bogoslova).

2. Pastoralno djelovanje

Od prvih početaka franjevci u Hercegovinu dolaze jedino iz pastoralnih razloga. Kao europski izobraženi ljudi mogli su se suprotstavljati svojim znanjem i kreposnim životom posebnostima "humskih krstjana" koji su živjeli u ondašnjoj Humskoj zemlji - Zahumlju-Hercegoivne. Kušali su se brzo prilagoditi jednostavnom puku, a to im je u potpunosti uspjelo tek kad su odgojili domaće sinove za vlastiti podmladak - franjevce.

Njihova djelatnost nije se svela samo na pobijanje krivovjerja, nego i na organizirano vodstvo vjernika. Odatle su franjevci savjetnici na dvorovima velikaša, graditelji crkava i kapelica, vođe i duhovni oci naroda. Njihovu velikodušnost i revnost u Herceg - Bosni hvale ondašnje pape, a franjevce nazivaju bedemom kuće Gospodnje (antemurale christianitatis).

Kad su Osmanlije osvojile Hercegovinu (1482.), uslijedilo je ubijanje i odvođenje domaćeg pučanstva u zatočeništvo - posebno dječaka u janjičare, a djevojčica u hareme, zaposjednuće svih posjeda i rušenje kršćanskih vjerskih objekata. Preživjelo katoličko pučanstvo napuštalo je svoja ognjišta i bježalo prema Primorju. Franjevci su pučanstvu dizali moral, nagovarali da se povrate na svoje ognjište i na temelju ranije dobivene Ahdname nastavili pastoralni rad. Bez igdje i jednog natkrivenog područja u Hercegovini franjevci su ostali s narodom kroz cijelo vrijeme ropstva pod Turcima koje je trajalo 415 godina. Oni su po grobljima, privatnim kućama, docima i zgarištima crkava okupljali vjernike i na prijenosnim oltarima (altare portatile) slavili svete mise. To ih je očeličilo da su ostali na svom poslu i poslije obaranja preostalih samostana. Mnogi su svoju vjernost sve do najnovijih dana zasvjedočili vlastitom krvlju. Poznata su imena 94 mučenika iz turskog perioda i 66 iz komunističkog = 150 franjevaca mučenika. Samo u međuvremenu između 1941. i 1951. na Križnim putovima iz cijele Hercegovine ostavilo je svoje živote preko 15.000 katolika.

U vrijeme turskog zauzeća Hercegovine u njoj su živjeli gotovo sami katolici i jedan dio "humskih krstjana". Daljnje političke i ratne neprilike smanjuju broj katolika. Odatle polovicom 16. st. Georgicens piše: "Starice se drže Krista, ali mladež je počela zaboravljati Krista". Dvadesetih godina 17. stoljeća (1629.) u Podveležju je živjelo isključivo samo katoličko pučanstvo, njih 60 obitelji, a kasnije, vjerojatno nakon ubojstva fra Martina Martinca i njegova sluge Luke listom su poturčeni. Turski poraz pod Siskom i pokušaj rehabilitacije otežava franjevačku prisutnost i povećava sumnje u njih.

Katolička Hercegovina proživljavala je teške dane i u vrijeme Bečkog rata. Mnoge katoličke obitelji prešle su na oslobođeni teritorij Dalmacije, a franjevcima iz dalmatinskih samostana nije bilo slobodno prelaziti preko turske granice, zato su odsad središta franjevačke edukacije i pastorizacije, kako je naglašeno, samostani u Kreševu, Fojnici i djelomično od 1754. godine Kraljevoj Sutjesci. Jurisdikciju na području Bosne i Hercegovine imao je apostolski vikar. Sredinom 19. stoljeća osnovan je posebni Apostolski vikarijat za Hercegovinu (1847.), a biskupi fra Rafo Barišić, fra Anđeo Kraljević i fra Paškal Buconjić učinili su mnogo za animaciju pastoralne djelatnosti u drugoj polovici 19. stojeća.

Dalekovidan je korak sto su ga učinili hercegovački franjevci otvaranjem Teologije u Mostaru (1895.-1945.). Od tada se franjevci pripremaju za pastoralni rad u vlastitoj Bogosloviji. Godine 1933. provedena je reorganizacija i zaključeno, da teološki studij hercegovačkih franjevaca traje pet godina. Prve tri godine teologije, zajedno sa spekulativnom filozofijom, imaju se svršavati u Mostaru, a dvije završne na stranim sveučilištima. Tom odlukom bila je utvrđena stara praksa, kojoj je svrha, da svi hercegovački franjevci završe svoje studije na formalnim teološkim fakultetima, zatim da lakše nauče koji strani jezik, te da se upoznaju i okoriste kulturnim napretkom u stranim zemljama. Toj se mjeri, ističe dr. fra Dominik Mandić, ima zahvaliti, da Hercegovina ima danas (1938.) najnaobraženiji kler Katoličke crkve u našoj državi. Nakon stručno i suvremeno osposobljenog pastoralnog osoblja osnivaju se nove župe, grade se crkve te pastoralni rad dobiva novu formu, koja je prakticirana u drugim katoličkim zemljama. Njihova pastoralna djelatnost poslije Prvog svjetskog rata donijela je procvat kakav nije zabilježen u drugim hrvatskim krajevima. Poslije Drugog svjetskog rata komunisti su pokušali ubijajući franjevce i zatvarajući preživjele, zabranjujući rad sjemeništa, novicijata, teologije odijeliti franjevce od katolika. Broj zvanja bio je jedinstveno pozitivan. Može se, s pravom reći, da je Katolička Hercegovina popunila sva sjemeništa, gimnazije, bogoslovije i redovničke zajednice. Krv franjevačkih mučenika u Hercegovini postala je sjeme duhovnog podmlatka Crkve među Hrvatima. Franjevci su sve to nadživjeli snalazeći se za svoj podmladak. Bilo je to vrijeme kad je svećeničko-redovničko zvanje uživalo primat, a Hercegovina je cijeli svijet naseljavala, a sebe nije raseljavala! Franjevci su se snalazili ne samo za materijalnu obnovu samostana i crkava, nego su izgradili novih crkava koliko ih nikada prije u Hercegovini nije bilo. Komunistički plan o uništenju vjere i rastavljanju franjevaca od katolika nije uspio!

3. Kulturna djelatnost

Od prvih pohoda u Hercegovinu franjevci su uz svoju pastoralnu i čisto vjersku djelatnost bili i nosioci kulture i pismenosti. Oni su savjetnici dvorovima hercegovačkog plemstva i ondašnjih vodećih ljudi, odgajaju i poučavaju njihovu djecu, kao i po drugim europskim državama.

Kad su Osmanlije osvojili Hercegovinu nasilno su prepilili razvoj europske civilizacije i kulture na osvojenim područjima. Nakon susreta uslijedio je sukob civilizacija koji nije prestao ni nakon pet stoljeća! Taj sukob civilizacija pravno je utemeljen propisima iz davne 1237.-38. godine.

Posljedice su: 1) zaposjednuće cijele krajine, 2) odvođenjem pučanstva u ropstvo, povremeno "svake treće i pete godine i prema potrebi" odvodili su dječake u janjičare, a njihove vrsnice (djevojčice) u hareme 3) rušenje, ne samo pet samostana i drugih 107 crkava, nego svega što je postojalo u Hercegovini. 4) Zabrana, koliko su dulje mogli odgoditi i izdržati, ne samo gradnje nego i oporavaka vjerskih objekata u Hercegovini.

Nasuprot svemu franjevački pastoralci su, uz dijeljenje sakramenata, "po starom običaju držali škole" i poučavali pučanstvo, posebno dječicu u početcima školstva. Drugi su pisali i tiskali knjige. Te knjige su širili među opismenjeno pučanstvo.

Devetnaesto stoljeće, doba preporoda kod južnih Slavena, za Hercegovinu je značilo vrlo mnogo. Podignuti su prvi župni uredi u: Mostarskom Gracu, Čerigaju, Posušju, Roškom Polju, Gorici, Ružićima, Veljacima, sagrađena biskupova rezidencija u Vukodolu (Mostar), te samostani na Širokom Brijegu i Humcu i oni su postali središta pastoralne, kulturne, prosvjetne i karitativne djelatnosti.

Gradnjom samostana u Mostaru (1890.-1892.) dobiva se još jedno jako kulturno i vjersko središte u Hercegovini. U samostanu 1895. počinje raditi Franjevačka Bogoslovija. Taj prvi Fakultet u Hercegovini temelj je suvremenog Sveučilišta u Mostaru.

Franjevci su u Hercegovini otvorili i vodili 15 hrvatskih - osnovnih škola u vrijeme turske tiranske vladavine, a dolaskom Austrougarske, polagano su predavali škole redovitim učiteljima, silili vladu da otvore nove škole, a pučanstvo poticali da šalje djecu u škole. U Mostaru su nabavili Tiskaru i pomagali fra Franji Milićeviću koji se sekularizirao da bi mogao posjedovati Tiskaru, u pisanju, izdavanju, uređivanju i financiranju novina koje su od 1853. postale političke - Glas Hercegovca. Izdaju mjesečnik Kršćanska obitelj, almanah Stopama otaca, interno glasilo Hercegovina franciscana. Glasilo je nastavio objavljivati provincijal dr. fra Rufin Šilić 1968. godine pod naslovom: Mir i dobro. Tiskaru su Provinciji ukrali komunisti i zabranili izdavačku djelatnost. Godine 1970. provincijal dr. fra Rufin Šilić pokreće Zavičajnu knjižnicu pod naslovom: Život i svjedočanstva, koju sam ja kroz posljednjih 25 godina proveo kroz Scile i Haribde objavljujući u njoj preko 40 knjiga. Na Zapadu (Zurich-Rim-Chicago-Toronto): fra Lucijan Kordić, te dr. fra Dionizije Lasić i dr. fra Bazilije Pandžić pokreću ZIRAL - Zajednica izdanja ranjeni labud, čije je sjedište posljednjih godina preneseno u Mostar. ZIRAL je, uz prigodne manifestacije, objavila preko 90 svezaka. U toku je akcija na kompletiranju tiskarskih strojeva. Iste (1970.) godine fra Žarko Ilić pokreće u Drinovcima časopis Kršni zavičaj koji prerasta u godišnjak. Fra Ferdo Vlašić koji je stekao izdavačku praksu u Frohnleitenu - i danas izlazi tada pokrenuti župni list, godine 1971. pokreće novine Naša ognjišta i otvara knjižnicu Naših ognjišta u kojoj je do danas objavljeno preko 110 knjiga. Svetište u Međugorju izdaje Glas mira i seriju tematskih knjiga koje se redovito prevode na više stranih jezika (engleski, njemački, francuski, talijanski, španjolski, portugalski, češki, poljski... čak i ruski jezik). Franjevci u Americi su u svojoj Tiskari izdali pozamašan broj knjiga i redovito izdavali: Hrvatski Katolički Glasnik i Hrvatski kalendar - kroz preko 50 godina. U Africi je fra Blago Brkić preveo Sveto pismo i priredio Molitvenik na kiluba jeziku (u Zairu - Kongu). I drugdje su se pisale, priređivale i tiskale knjige različitog sadržaja i u raznim prigodama. U Švicarskoj Hrvatske katoličke misije izdaju Movis i prigodne kalendare.

U Mostaru franjevci osnivaju Narodno pjevačko i glazbeno društvo, kasnije nazvano Hrvoje, te sirotište, Hrvatsko potporno društvo - kasnije prozvano "Napredak", Hrvatsko pogrebno društvo sv. Ante i brojna vjersko-prosvjetna društva i Udruge. Do 1919. franjevci su osnovali preko trideset katoličko-kulturno-prosvjetnih društava i udruga.

Franjevci u Hercegovini nisu trpjeli da se kultura svede na nekolicinu i u gradovima, a da se narod i dalje drži u kulturnom sljepilu. Na čelu s fra Didakom Buntićem proveli su opismenjavanje masa preko fra Didakovih škola. Kad je pučanstvu za vrijeme Prvog svjetskog rata prijetila fizička smrt od gladi, franjevci su se pobrinuli, opet na čelu s fra Didakom Buntićem, da prehrane djecu, vodeći ih po drugim hrvatskim krajevima i tako spasili cijelu jednu generaciju. "Ja sam živ i to je moj govor o fra Didaku Buntiću!" - ponovio mi je živi spomenik te akcije Ante Pandžić. Dvadesetak godina kasnije i fra Rudo Mikulić proveo je istu akciju u ljubuškom kraju i spasio na stotine dječaka i djevojčica. Živi spomenik toj akciji je gotovo cijelo današnje pučanstvo u Hercegovini.

Između dva rata franjevci su otvorili javnosti svoju gimnaziju n Širokom Brijegu i uz nju konvikt, tj. đački dom gdje su školovali cijele generacije sve do konca Drugog svjetskog rata kad je zabranjena školska djelatnost hercegovačkim franjevcima. Kako je u Mostaru nakon otvaranja pojedinih Fakulteta otvoreno Sveučilište utemeljeno prije sto godina s Franjevačkom teologijom, franjevci su, prema svojim snagama pomogli rad Sveučilišta. Dvadesetak godina "privatno" su davali instrukcije iz latinskog jezika studentima Pravnog fakulteta. Domišljatošću i upornošću dr. fra Andrije Nikića dotadašnja filozofsko-teološka samostanska knjižnica upotpunjena i orijentiran svojim sadržajem poprimila je karakter Sveučilišne knjižnice u Hercegovini. Tako je uz hram vjere - crkvu sv. Petra i Pavla u Mostaru - otvoren hram kulture koji je raširenih ruku primala znanstvenike i istraživače. Posredno Knjižnica je razbijala predrasudu što su je o Crkvi i svećenstvu širili komunistički ideolozi. Pojavila se Franjevačka knjižnica kao najkompletnija i najspremnija pružiti odgovore istraživačima i znanstvenim radnicima u Mostaru - a i na širem području. To je ona i danas. Za vrijeme Domovinskog rata pojedini fakulteti bili su izmješteni u prostorije Franjevačkog samostana na Široki Brijeg. Tamošnja Franjevačka galerija "udomila" je i rodila Akademiju likovnih umjetnosti koja djeluje već tri godine. Na Sveučilištu u Mostaru predaju: dr. fra Serafin Hrkać, dr. fra Šimun - Šito Ćorić, dr. fra Andrija Nikić i mr. fra Iko Skoko.

I u tjelesnim bolestima franjevci su pomagali narodu. Jedni su uz studij teologije u Italiji pohađali i kurs iz medicine, drugi su nabavljali odgovarajuće knjige, a treći pisali priručne Ljekaruše. S gradnjom samostana i župnih kuća bavili su se i spravljanjem lijekova, tako da je pojedini samostan i župni stan imao i neku vrstu priručne ljekarne. Javnu Ljekarnu nabavio je 1856. godine i vodio fra Petar Bakula. U novije vrijeme, kad se broj svršenih liječnika povećavao, franjevci su ograničavali svoju djelatnost na tom polju i upućivali puk na traženje pomoći u bolesti kod diplomiranih liječnika. Poznata je plejada franjevaca liječnika i ljekarnika od fra Petra Bakule, fra Paške Kvesića, fra Ilije Vidoševića, fra Blaža Jerkovića, fra Mije Nikolića, fra Stjepana Naletilića, fra Rafe Radoša, fra Bariše Drmića, fra Marijana Zovke, fra Duje Ostojića, koji je napisao Medicus domesticus u dva podebela sveska, - da spomenem bar najpoznatije iz novijeg doba - do fra Kleme Doke.

Franjevačka zajednica u Hercegovini odgojila je brojne velikane srca i uma: fra Petra Bakulu, fra Radoslava Glavaša, fra Didaka Buntića, fra Dominika Mandića i dr.

Dr. fra Andrija Nikić


--------------------------------------------------------------------------------

Adresa:

Provincijalat
Franjevačka ulica 14
88000 MOSTAR
BiH


Vrh
 Profil  
Citiraj  
Prikaz prethodnih postova:  Sortiraj po  
Započni novu temu Odgovori  [ 81 post(ov)a ]  Idi na stranu Prethodni  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Sljedeće

Vrijeme na UTC [LJV]


Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 17 gostiju


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.

Traži prema:
Idi na:  
cron
Pokreće phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpbb.com.hr