kopitar napisao:
Može li ko točno navesti o kojoj se zabludi radi...jer ovako općenito ...bio je protiv pape, čistilišta itd nije ništa.
Čovjeka nije heretikom proglasila KC već protupapa i sabor koji je on formirao.
Može li neko ovdje staviti gdje je to KC službeno osudila Jan Husa.
pa , fran26 ti je iz DH naveo zablude JH...zar ti to nije dovoljno...šta hoćeš više??
možda ih nisi pročitao ili vidio , pa ti ih ja stavljam....da li je po tebi ijedna od ovih 3onavedenih zabluda po tebi hereza...da li nalaziš barem 1 herezu? Ili je svih 30 tvrdnji kojje je izrekao Hus po tebi skroz teološki ispravno?
Ne mogu vjerovati da ti nijedna od tvrdnji barem ne miriše na herezu na tadašnji nauk KC...ako je izrekao javno barem jednu herezu, onda je po nauku KC heretik...to ti je Billy više puta navodio
Ebvo, fran26 je našao kompilirano na jednom mjestu sve sporne izjave jana Husa! ( tu je Fran26 jak...ima on veliku arhivu i pamćenje gdje šta tražiti!
)
-----------
Zablude Jana Husa
1. Jedina je sveta opća Crkva, tj. sveukupnost predodređenih. A dalje slijedi: Samo je jedna opća Crkva sveta, kao što je i samo jedan broj svih predodređenih.
2. Pavao nikada nije bio ud đavla, premda je činio neka djela slična djelima Crkve zlih.
3. Oni za koje (Bog) po predznanju zna (da su odbačeni) nisu dijelovi Crkve, jer se niti jedan njezin dio konačno neće otkinuti od nje, jer ljubav predznanja, koja ju (Crkvu) povezuje, ne otkida [usp. 1 Kor 13,8].
4. Dvije naravi, boštvo i čovještvo su jedan Krist.
5. Premda je onaj za koga (Bog ) po predznanju zna (da je odbačen) katkada u milosti prema sadašnjoj pravednosti, ipak (on) nikada nije član Svete crkve; a predodređen uvijek ostaje udom Crkve, premda katkada ispada iz dolazeće milosti, ali ne i iz milosti predodređenja.
6. Uzimajući Crkvu kao sveukupnost predodređenih, bili prema sadašnjoj pravednosti u milosti ili ne bili, i u tom smislu se Crkva nalazi u članku vjere.
7. Petar nije, niti je bio, glava svete Katoličke crkve.
8. Svećenici koji na bilo koji način žive grješno, oskvrnjuju ovlasti svećeništva, kao što sinovi nevjernici misle nevjernički o sedam sakramenata Crkve, o ključevima, službama, presudama, propisima, obredima i svetim crkvenim stvarima, o štovanju relikvija, oprostima i redovima.
9. Papinska čast izrasla je iz careve, a prednost i uspostava papinstva proizašla je iz careve vlasti.
10. Nitko bez objave ne može razumno tvrditi, o sebi ili o drugome, da je glava partikularne Crkve, niti je rimski prvosvećenik glava Rimske crkve.
11. Ne treba vjerovati da je onaj koji je rimski prvosvećenik, glava bilo koje partikularne Svete crkve, ako ga Bog nije (za to) predodredio.
12. Nitko nije zamjenik Krista ili Petra, ako ih ne nasljeduje u životu; jer niti jedno drugo nasljeđivanje njje više vlastito, niti se na drugi način prima od Boga upravljačka vlast; jer za tu se službu namjesništva traži, sukladnost ponašanja i autoritet ustanovitelja.
13. Papa nije pravi i očiti nasljednik prvaka apostola Petra, ako živi životom suprotnim Petrovu; a ako je pohlepan onda je nasljednik Jude Iškariotskog. I na isti način, kardinali nisu pravi i očiti nasljednici zbora drugih Kristovih apostola, ako ne žive na način apostola, obdržavajući zapovijedi i savjete Gospodina našega Isusa Krista.
14. Učitelji koji tvrde, da onoga koga treba popraviti crkvenom kaznom, a on se ne želi popraviti, treba predati svjetovnom sudu, sigurno u tome slijede velike svećenike, pismoznance i farizeje, koji su Krista, kad im se nije htio pokoravati u svemu, predali svjetovnoj vlasti govoreći: "Nama nije dopušteno nikoga ubiti" [Iv 18,31]; a takvi su ubojice gori od Pilata.
15. Crkvena poslušnost je poslušnost izmišljena od svećenika Crkve, mimo izričitog autoriteta Pisma.
16. Neposredna podjela ljudskih djela je da su ona ili kreposna ili zla; ako je čovjek zao i nešto radi, onda radi zlo; a ako je krepostan, štogod radio radi kreposno; kao što zloća, koja se zove zločin ili smrtni grijeh, potpuno kvari djelo zlog čovjeka, tako i krepost oživljava sva djela kreposnog čovjeka .
17. Kristovi svećenici koji žive po njegovom zakonu, koji poznaju Pismo i imaju sklonost za izgrađivanje naroda, moraju propovijedati bez obzira na prijetnju navodnog izopćenja. I dalje: Ako papa ili drugi prelat tako raspoloženom svećenika zabrane propovijedati, podložnik se ne mora pokoravati.
18. Svatko po zapovijedi prima službu propovijedanja tko stupa u svećeništvo; tu zapovijed treba izvršiti bez obzira na prijetnju navodnog izopćenja.
19. Preko crkvenih kazni izopćenja, suzpenzije i interdikta, kler za svoje uzvisivanje podlaže laički narod, umnožava pohlepu, štiti zloću i priprema put Antikristu. Jasan je pak znak da takve kazne dolaze od Antikrista, koje oni u svojim postupcima zovu munjama; njima kler prvenstveno ide protiv onih koji razgolićuju Antikristovu zloću, a koju kler ponajviše prisvaja za sebe.
20. Ako je papa zao, posebno ako (Bog) za njega po predznanju zna (da je izgubljen), tada je kao apostol Juda đavao, lopov, sin propasti, a nije glava Svete vojujuće crkve, jer nije niti njezin ud.
21. Milost predodređenja je veza kojom se tijelo Crkve i bilo koji njegov ud, nerazrješivo vežu s glavom, Kristom.
22. Zao papa ili prelat i za koga (Bog) po predznanju zna (da je izgubljen) samo je u krivom značenju riječi pastir, a u stvari on je lopov i razbojnik.
23. Papa se ne smije nazivati 'najsvetiji', pa ni s obzirom na službu; inače bi se i kralj, prema (svojoj) službi, trebao nazivati najsvetiji, pa i mučitelji i glasnici bi se zvali sveti, štoviše i đavao bi se trebao zvati svet, jer je Božji sluga.
24. Ako papa živi suprotno Kristu, pa ako je i izabran pravilnim i zakonitim izborom u skladu s objavljenim ljudskim ustanovama, ipak bi uzašao (na papinsko prijestolje) od drugud a ne po Kristu, premda je ušao po izboru koji je prvenstveno učinio Bog; naime, i Juda Iškariotski je u biskupstvo izabran pravilno i zakonito od Boga Isusa Krista, pa ipak je drugim putem (a ne po Kristu) ušao u ovčinjak ovaca.
25. Osuda 25 članaka Ivana Wyclifa, koju su sastavili profesori, nerazumna je i nepravedna i loše učinjena; izmišljen je i razlog koji su naveli, naime zbog toga jer 'niti jedan od njih nije katolički, nego je svaki od njih ili krivovjeran, ili kriv, ili sablažnjiv'.
26. Nije neka osoba tim samim zakonito izabrana jer su izbornici, ili veći dio njih, živim glasom, prema ljudskim običajima, bili za neku osobu; niti je netko tim samim pravi i očiti nasljednik ili zamjenik apostola Petra, ili drugog apostola u crkvenoj službi; dakle, izabrali izbornici dobro ili loše, trebamo vjerovati djelima izabranog; naime tim samim, što netko obilnije zaslužno radi za napredak Crkve, on ima za to od Boga veće ovlasti.
27. Nije iskra prividnosti, da treba postojati jedna glava koja vodi Crkvu u duhovnim stvarima, a ona mora biti u vezi sa samom vojujućom Crkvom i nju održavati.
28. Krist bi bez takvih čudovišnih glava bolje vodio svoju Crkvu preko svojih pravih učenika raspršenih po čitavoj zemlji.
29. Apostoli i vjerni Gospodnji svećenici marljivo su vodili Crkvu u onome što je potrebno za spasenje, prije nego li je uvedena papinska služba; tako bi i radili sve do sudnjeg dana, da nema pape, što je vrlo moguće.
30. Nema svjetovnog gospodara, nema prelata, nema biskupa, dok je u smrtnom grijehu.
------------------
ako zbilja ne negiraš nauk KC i vjerovanje nas katolika , izjasni se ....zašto sve ove nevedene sporne tvrdnje samo tako odbacuješ?
Zbilja ne vjerujem da ti nijedna od ovih tvrdnji zbilja nije sporna