naggar napisao:
Joga je skupina tjelovježbi i meditacija koje dolaze iz hinduizma.
Ne dolazi, sto puta vec objasnjeno.
Hinduizam kakvog danas definiramo uglavnom definiramo kroz povezanost sa brahmanistickim nasljedjem vedske religije. Joga ne dolazi odatle, nema je u vedama. Ona dolazi djelom iz sramanske, djelom iz tantricke tradicije koje su autohtone indijske, a ne prakse dosle sa arijskim doseljenicima koji su donjeli i dalje razvijali vede. Tek u najkasnijem vedskom razdoblju se vide mjesanja tih tradicija (na podrucju gdje arhelogija potvrdjuje i mjesanje dvije kulture). No isto tako sramana tradicije opstaju kao zasebne i nevezane uz vedske u oblicima poput budizma i jainizma (iako su medjusobni utjecaji prisutni) pa jogcke prakse kako sramanske tako i kasnije tantrizirane postoje i u nuima, a van brahmanistickih odnosno suvremeno govoreci hinduskih okvira.
Takodjer je joga jako sirok pojam. U spominanoj joga sutri nema tjelovjezbi. Hata joga tekstovi nemaju iste pricnipe i sistematizacije kao joga sutra, a u najsirem suvremenom znacenju joga je prakticki svaka duhovna praksa koja uopce postoji i ove o kojima govorimo se smatraju samo njihovim podvrstama (iako je to univerzalno prihvacena podjela mislim da je to bio los razvoj dogadjaja posto dovodi do dodatne terminoloske konfuzije, no sto je tu je, imamo sto danas imamo pa se i krscanstvo moze nazvat jogom).
Citat:
Cilj joge je postići nirvanu - stanje blaženstva, a ono se postiže kroz vježbe, meditacije, post.
Kao i vecina pojmova i nirvana nije nuzno jednoznacna. No danas se rijedje spominje unutar hinduizma i vise je koncept vezan za budizam te ne predstavlja blazenstvo.
Ako jogu promatramo kroz joga sutre mozda bi najbolje bilo reci da je cilj nirvikalpa samadhi, no i to je samo jedan tekst jednog povijesnog trenutka koji opet razlicite skupine razlicito tumace, a hatha joga nije bas nuzno vezana uz joga sutru iako je suvremena neo-hndu tendencija tako prezentirati.
vec sam spomenuo da je jedna od tradicionalnih skupina koje prakticiraju hatha jogu ona Ramanandi sampradaye za koju cisto sumnjam kako je bilo nirvana bilo nirvikalpa cilj, buduci su devocijski orjenitirani vaisnave. Iako ne poznajem dovoljno njihovu teologiju pa uzmi sa rezervom. Uglavnom, previse je tu razlicitih ideja, pravaca, medjuutjecaja, podjela i varijacija da takva odokativna izjava ima smisla.
Citat:
Mnogi učitelji joge određuju svojim učenicima i mantre, a to su riječi (obično na sanskrtu) koje osoba neprestano treba ponavljati za vrijeme meditacije. Najčešći je slučaj da ljudi iz Europe i SAD-a uopće ne znaju što ponavljaju, a ono što su im odredili njihovi duhovni učitelji može biti za njih i vrlo štetno.
To je svakako slucaj kod TM-a (koji bas i nije hatha jogicka tradicija), no u puno vise slucajeva je vrlo jasno sto mantre znace.
Takodjer, mantra nije od presudnog znacenja niti za joga sutru niti na hata jogu. No bez obzira na to u praksi vrlo cesto ova izjava stoji buduci da su matre vrlo popularne u indiji pa ih onda vrlo cesto i nalazimo posvuda.
Citat:
Također imaju i tehnike disanja koje zovu pranajama.
Ovo u osnovi jest sustinsko za jogu (bilo prema joga sutri bilo specificno hatha jogickim tekstovima).
Citat:
Učitelji joge će tumačiti da su te tehnike nešto blagotvorno, ali je upravo suprotno. Jedna tehnika disanja zove se "zmijski dah" i ta tehnika stvarno već prelazi u okultne prakse. Vrlo je opasno baviti se takvim tehnikama.
Ne znam na koju vjezbu tocno mislis. Ako se radi o u zadnje vrijeme popularnom kobrinom dahu nije u pitanju tradicionalna jogicka pranajama nego nesto sto promovira moderna "istocnjacka" skupina pozivajuci se na tajna nasljedja i prenosenja od misticnih materijaliziranih jogija isl... uglavnom, prilicno sumnjivi izvori upitne vjerodostoojnosti kavi su puno cesce izmisljotine kulteva nego nesto sa stvarnim zaledjem.
Inace je li bilo koja vjezba blagotvorna ili ne je jako relativno. Sto nekome koristi drugome steti, ne moze nista samo po sebi biti korisno, to je jos jedna od cestih marketinskih podvala modernih organizacija posto je izolirane i prenapuhane proizvode puno lakse prodavati.
Citat:
Učitelji joge najčešće pripadaju kasti Brahmana,
Kako u kojem slucaju i ovisi koliko je neka skupina (cak i unutar hinduizma koji vede formalno prihvaca) vedizirana i brahmanizirana. Ima ih koje u potpunost odbacuju katinski sustav cak i do mjere da obredne svecenicke funkcije (koje su daleko cvrsce vezane uz brahminsku kastu nego poduka joge) rade nebrahmini. No ipak vecinom su obredi rezervirani za tu kastu. Uloga ucitelja joge pak kako gdje, kada i koliko, tu je stvar malo kompleksnija. Uvijek postji ta neka brba izmedju odbacivanja kastinskog sustava i nametanja istog. pa recimo neke vjerske i posebno asketske skupine odbacuju kaste, kada se zaredi osoba raskida sa svim takvim identifikacijama isl.. ali opet onda vremenom kaste izvrse "rekonkvistu" pa se stovri ipak nekakav utjecaj s obzirom na porjeklo... Ipak kao generalizacija nisam siguran da izjava bas stoji.
Citat:
a oni u hinduizmu sebe smatraju bogovima.
Pa sad mozda je to ipak pretjerivanje, ali svakako na vrhu socialne ljestvice po nekim duhovnim karakteristikama i "ritualnoj cistoci".
Citat:
Mislim da je najbolja knjiga koja opisuje hinduizam "Smrt jednog gurua" od Rabindranatha Maharaja, koji je i sam bio učitelj joge i hinduizma, ali se obratio na Kršćanstvo (možete je nabaviti i u Hrvatskoj).
Ne bih se bas slozio

Citat:
Učitelji joge ističu da se vježbanjem joge može postići mir, sreća, blaženstvo što je zapravo nemoguće bez pravog Boga, Isusa Krista. Mir nije moguće postići samo smirenim vježbama i meditacijama. Ako čovjek nema mirnu savjest, samo Bog mu može oprostiti njegove grijehe.
I po joga sutri i po hata joga spisima preduvjeti da bi se uopce bavilo jogom traze prakticki svetacki karakter.