Ga-bri-el napisao:
Pa ovdje je upravo o tome i rijec. Vi znaci servirate ljudima ono sto zele.
Koji vi?

Nije joga neka jedinstvena stvar, ljudi rade razlicite stvari. Ako mislis na jogu opcenito. Ako mislis na "nas" sa sajta da, serviramo sto zele. Odnosno sto zele u okvirima moguceg i ne-stetnog. To je cijena profesionalnog bavljenja necim. Dok se bavis amaterski mozes si dozovliti furati iskljucivo svoj film. Kada si u nekoj religijskoj organizaciji (ukljuucujuci jogicke sa takvom pozadinom) promoviras odredjeni specifican sustav vrijednosti.
Medjutim ako si se odlucio necim bavit profesionalno onda si na usluzi klijentima i tvoj je posao osmisliti praksu koja je s jedne strane smislena sa jogickog aspekta, a sa druge strane odgovara interesima i ciljevima vjezbaca.
To je sama sustina profesionalnog bavljenja vise manje bilo cime - klijent zapovjeda, a ne ti, ti samo omogucavas ovo ili ono koliko znas i mozes.
Uz to temeljna joga tradicija iz koje dolazim je po sebi puno fleksibilnija od prosjeka i nastoji se prilagoditi po nekoj svojoj osnovnoj filozofiji. Recimo, Krishnamacharya (osnivac) je bio Sri Vaisnava (devocijska vjernicka sljedba), Njegov sin je bio skeptican ateisti iako je vejzbao jogu - sa zahtjevom da ge ne zamara religijskim stvarima. Jois, jedan od najpoznatijih mu ucenike je (sudeci po oznakama na celu) saiva, dakle suprotstavljena hnduska religijska skupina vaisnavama kakav je Krishnamacharja itd. Nacini vjezbanja su takodjer prilicno razliciti ako uzmes u obzir da i Jois sa svojom astangom i Iyengar sa svojim stilom koju su prakticki dijametralno suprotni dolaze od istog ucitelja.
Dakle, kako ja gledam na stvari nema tu pravog i krivog, univerzalnih ciljeva i nacina vjezbanja. osao instruktora je da ima sto sire predznanje (zato je obuka instruktora moguce samo za one koji su prosli program klasicne koji ima daje cijeli povijesni kontekst i pregled razlicitih pristupa, makar tada jos samo teorijski), da ispita klijenta oko njegovih razloga i interesa u vjezbanju i sbe i svoj rad prilagodi tome. Mozes utjecati na necije zelje ukoliko su one ili stetne (npr zeli nekakvu praksu koja je kontraindicirana njegovom zdravstvenom stanju) ili nerealne itd, ali nije na nama da od nekog bilo trazimo bilo branimo da radi bilo sto sto je moguce u sklopu joge. Ako ne zeli duhovnu praksu nema je. Ako ju zeli ima je. Ako zeli molit krunicu nakon joge nek ju moli, ako zeli mantrat hare krishna nek mantra, ako zeli neku meditaciju koja nema nikakvu religijsku simboliku neka to radi, ako ne zeli nista osim fizicke vjezbe neka to radi... moje je da u svim tim slucajevima omogucim, koliko je uopce moguce, da se to kako spada uklopi, ne da odredjujem sto ce se radit. kada bi forsirao sekularni pristup radio bih u osnovi istu stvar kao i kad bih forsirao hinduizam.
Rad sa klijentima je jedna stvar, obuka instruktora bitno drugacija, a osobni interes pak nesto trece. Mene osobno i iz interesa, ali i da bih bio bolji u poslu recimo jako zanima jesu li cakre, prana isl cista sugestija i placebo, jesu li mistificirane obicne fizioloske pojave, jesu li okultne pojave ili besmislica. Na zalost nemoguce je neke stvari sa sigurnoscu utvrditi, no koliko god je moguce to treba ciniti, a i kad nije treba stvai razmatrati iz sto vise razlicitih uglova gledanja, a takodjer one koji se obucavaju za instruktore na to poticati jer bez odredjene fleksibilnosti niti ne moze raditi na nacin koji je opisan.
Medjutim kada radis sa klijntom radis u njegovim okvirima. Ako misli da je sve to placebo citav psiholoski dio kroz to promatras. Ako misli da je okultno na taj nacin, a ako su mu sve gluposti onda kompletno zanemarujes. Svi oni ionako mogu biti i u krivu i u pravu, stvari koje nisu egzaktne i znanstvene se ionako ne mogu prezentirati kao kakve cinjenice i istine, a onaj koji placa ima pravo i odredjivati sto zeli raditi (unutar okvira realno moguceg).
Citat:
Ako zele religiju, vi im to osigurate.
Pa religiju bas i ne. Nitko od nas nije guru, nije iniciran niti druge inicira, nitko ne pripada niti jednoj duhovnoj organizaciji niti prezentira neku specificnu religijsku ili duhovnu doktrinu te se i medju sobom u vlastitim stavovima razlikujemo.
Ono sto mozemo osigurati su prilagodbe prakse ovoj ili onoj doktrini (opet, u okvirima vlastitih mogucnosti i znanja, kao uvijek) kao i, ako govoris o programima klasicne joge, sto je siri moguci pregled povijesne i sadasnje situacije joge. Kako se joga prakticira u vrlo razlicitim kontekstima tako to moraju razlicite i upoznati, a terapijski je samo jedan od smjerova u kojima se joga razvila. No opet se ne promovira niti jedan specificni niti se u nesto inicira nego se ljude upoznaje sa razlicitim misljenjima, sustavima, pravcima i praksama, a na kraju bilo koji duhovni dio opet ostavlja osobnom odabiru i preferencama.
Citat:
Znaci da vi zapravo promovirate odredjenu religiju.
Koju?
Citat:
Gle, znam tko su sto su Shivaisti i kakvi sve mogu biti.
Gdje si vidio saive? Nitko od nas to nije.
Citat:
Nitko me ne moze razuvjerit da tu nema ezoterije, pa cak i magije kad se dublje udje.
žNitko to i ne tvrdi. Nije sporno da je joga duhovna praksa. Kao sto nije sporno da je tai chi borilacka vjestina, ali se u moderno vrijeme razvilo vjezbanje koje to u pravilu zanemaruje i radi iz sasvim drugih razloga. Tako je neosporno da joga jest nastala u okvirima duhovnih praksi te i dalje tamo egzistira, no isto je tako cinjenica da je uvijek imala zdrasvtvenih konotacija kada se radi o hatha jogi (mnoge prakse su u startu ooduvijek prezentirane kao pitanje ocuvanja tjela, eventualno time kao pomoc u duhovnim praksama jer nas ne muce bolesti, a ne kao duhovne po sebi), a da je u zdanjem stoljecu razvijana i kao terapijska praksa.
Dakle da je joga "okultna" uopce nije sporno, nisam nigdje niti osporavao. Sporno je da je uvijek nuzno okultna, da ne postoji terapijska joga tradicija u indiji (ovo pak je pogresno cinjenicno, a ne stvar misljenja), da je joga hinduizam i da nema hinduizma bez joge (opet cinjenicna greska) i slicne stvari.
Pitanje je li joga okultna ili ne, dobra ili ne, zla ili ne nisu nesto o cemu opce raspravljam, to je opet stvar u domeni osobnih ovjerenja koja me se ne ticu.
Citat:
Naravno od 100 ljudi vjerovatno ce 1 uci dublje, a ostali ce ostat na povrsini. U tom smislu je Josip Blazevic u pravu, bez obzira sto i ja smatram da je ponegdje pretjerao. Krscanin se ne bi trebao klanjat i meditirat ispred kipa Shive. Joga nije krscanska praksa. Tocka.
ormalno da nije krscanska praksa. Doduse, krscanska praksa nije niti bozicno drvce i gomila druge paganstine koja je kada je prakticno bez problema usvojena tako da je i taj kriterij malo nategnut, odnosno prigodno i sofisticki primjenjivan. Osim mozda kod sola scriptura ekipe iako ona pak zanemaruje da se iste stvari mogu primjeniti i na samo Bibliju, osobito sarolikost izvora i nastanka starog zavjeta, ali i moguce utjecaje dosta toga na novi.
No da ne skrecemo sa teme, opet se ovdje bavimo necime sto meni uopce nije sporno. Nema nikakvih problema ako se jogu smatra okultnim i zlim, te necime cime se krscanin ne treba baviti. Komentiram samo konkretne fakticke dezinformacije koje se u to ime sire, a koje uopce nisu pitanje navedenog. To koristi li se joga u indiji terapijski ili ne te je li ona neophodna za hinduizam i obratno ili ne su dezinformacije, ali niti dokazuju niti opovrhavaju stavove poput citiranog. Ako i nije definirana hinduizmom i dalje ju se moze smatrati okultnom, ako se u indiji koristi kao terapija opet se moze smatrati necim negativnim ako se zeli.
To su dvije razlicite stvari i mene se ove oko okultnog ili ne, zlog ili ne ne ticu, odnosno, ne govorim o njima i ne mislim ulaziti u vjerske rasprave.
Ako Crkva ili neki njen predstavnik kojemu se vjeruje tako smatra to je u potppunosti njihovo vjersko pravo i kao takvog ga prihvacam.
Medjutim ako se u to ima plasiraju odredjene neistine (ako one sustinski vjerski stav ne mjenjaju i nisu im uopce potrebne) to je nesto na sto mislim da je potrebno reagirati i ispraviti ih. Dalje od toga mozete slobodno sotonizirat, nema problema
Citat:
Nemam nista protiv ako netko pronadje na netu neke joga vjezbe i sam ih doma radi
U stvari bi bas proti toga trebao najvise imati. Ako nista drugo covjek bi trebao barem koji sat privatno uzet sa dobrim instruktorom. Uostalom, ako je vjerski problem moze se posavjetovati sa fiziotereaputom, fiziatrom, mozda kineziologom isl. Nije da od jge nema povreda i zdravstvenih problema, a ne samo koristi, a pocetnik koji nema pojma sto, zasto i kako u stvari radi je tu najrizicnija skupina pa nisam siguran koliko mu je pameto na slijepo ponavljati sto je negdje vidio.
Citat:
ali sam zestoko protiv grupnog vjezbanja ispred Shivinog kipa, a to je cesta scena na tim skupovima.
Vjeruj mi, vecina onih koja je te kipove postavila nema pojma sto su uopce. Eno ja imam prikaze iz sasvim razlicitih (i cesto suprotstavljenih) indijskih tradicija, kako hinduskih tako i (opet razlicitih) budustickih. To je danas postala nekakva opca newage ikonografija i uglavnom se koristi vise iz estetskih razloga.
Mi smo si raspravljali kako urediti stvari cisto iz pragmaticne perspektive toga kako se zeli pozicionirat, predstavit na trzistu i selektirat trzisnu nisu. Pri tome smo dva-tri puta i mjenjali. Nikad ne mozes svima ugodit. Nekome smeta previse indije, nekome premalo indije, netko bi vjezao u tisini, netko uz glazbu, nekome je sve u redu, a netko uvijek nadje nesto oko cega ce se zalit, stas. A i mi osobno nemamo iste ukuse. Meni ne smeta indijski kic, no nekima se to uopce ne svidja ali prihvacaju ako je nesto sto je za sada dojam da klijenti preferiraju i ugodnije se osjecaju. Za razliku od osobnog programa vjezbanja stvari poput fizickog prostora, stranice, programa i statuta udruge i slicno nije moguce individualno prolagodjavat pa je onome kome smeta najbolje jednostavno zaobic.
Mislim da ti nisu najsigurniji kriteriji takvi izvanjski pokazatelji vec se treba malo bolje informirati i ispitati teren. Naravno kod osoba koje su uopce zainteresirane za jogu. U vasem slucaju (generalno receno) to ionako nije bitno buduci je joga u startu prihvatljiva pa se ne trebate niti zamarati. Ali sa moje tocke gledista je bitna razlila je li netko stavio kip bude kupljen na buvljaku ili sliku zivuceg gurua. Bitna mi je razlika cak i ako se radi o knkretnim vjerskim osjecajima jesu li oni vezani uz neku skupinu koja nema iza sebe kontroverze sketaskog ponasanja ili ima. Razlika je i je li njihov objekt stovanja nesto imaginarno (i ako da kakve poruke salje) ili stvarno. Ako stvarno je li nesto dovoljno drevno da je postalo simbol ili obozavaju neku zivucu osobu koja moze manipulirati. Ako je zivuci guru u šitanju opet kakav je itd.
No naravno ja pristupam sa dosta areligoznog stanovista i vise me zanima socio-psiholosko stanje neke skupine nego pretpostavljene okultne sile. Sasvim mi je razumljivo ako nekome sama prisutnost simbola uz koji je vezao nesto negativno smeta i predstavlja vjerski neprihvatljivu radnju i apsolutno podrzavam ako se zeli istoga kloniti.