www.tebe-trazim.com

Pusti samosažaljenje kameno, Duh Sveti će nastanit...srce tvoje ranjeno
Sada je 19 tra 2024 07:21

Vrijeme na UTC [LJV]




Započni novu temu Odgovori  [ 79 post(ov)a ]  Idi na stranu Prethodni  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Sljedeće
Autor Poruka
 Naslov:
PostPostano: 29 srp 2008 20:02 
Odsutan
Korisnik s više od 100 postova
Korisnik s više od 100 postova

Pridružen: 12 kol 2007 22:51
Postovi: 338
Podijelio: 35 zahvala
Zahvaljeno je: 24 zahvala
evo nam i objašnjenja teme iz ruke svećenika koji danas progovara na portalu HKR-a:

Kršćanski osmijeh
Autor: vlč. Zoran Grgić

Evanđelist Luka ima četiri blaženstva i četiri 'jao'! Treće blaženstvo glasi: 'Blago vama koji sada plačete, vi ćete se smijati! U trećem 'jao' stoji: 'Jao vama koji se sada smijete, jadikovat ćete i plakati.' (Lk 6,25). Poznata je i izreka sv. Augustina: 'U evanđeljima za Isusa čitam da je plakao, nikad da se smijao'.

Znakovito je da grčki glagol 'gelao – smijati se' dolazi samo na ova dva navedena mjesta. Još ga s predznakom nalazimo kod Mateja: kata-gelao – podsmjehivati se (Mt 9,25), te kod Jakova imenicu smijeh – gelos (Jak 4,9). Mnogi se tome čude. Zar se Isus nikad nije smijao? Zar se nije smijao na svadbi u Kani? Zar se nije smiješio dok je primao djecu u svoje naručje?

Nije li 'smijeh' nešto bitno za čovjeka koji se definira kao homo ludens? Životinje se ne smiju. Zašto novozavjetni pisci izbjegavaju ovu riječ, iako je cijela Biblija, posebno Novi zavjet, ispunjena radošću, kliktanjem i veseljem? 'Vi ćete se smijati!' (Lk 6,22)

U grčkom svijetu 'smijeh' Boga se smatra bogojavljenjem. Plinije kaže da je jedini čovjek koji je na svijet došao sa smijehom bio Zoroastra, što znači da je bio pun božanskog duha. Dakle, smijeh je kao objava božanstva, pripada božanskom svijetu, pa smijati se zvuči kao idolopoklonstvo. Uz to, uvijek dobiva prizvuk hihotanja, podrugivanja, raskalašenosti, pakosti, cerenja, kao u klasičnim komedijama.

U SZ imamo četiri mjesta u kojima se Bog smije. 'Smije se onaj što na nebu stanuje, Gospod im se podruguje'. (Ps 2,4). Smijeh je ovdje prikladna opomena grešniku da se obrati. Jednako je i na slijedećim mjestima. 'Jahve se njemu (bezbožniku koji smišlja zlo pravedniku) smije, jer vidi da dan njegov dolazi.' (Ps 27,13). No ti im se smiješ, o Jahve, i rugaš se poganima (ili oholima) svima. To jest onima koji 'bljuju ustima, klevete su im na ustima i govore: 'Tko nas čuje!' (Ps 59,9). Onima koji su odbacili mudrost, Jahve poručuje: 'Zato ću se i ja smijati vašoj propasti, rugat ću se kad vas obuzme tjeskoba.' (Izr 8, 26).

Na svim ovim mjestima 'smijeh' se ne pojavljuje kao svojstvo Boga, nego kao nadmoć nad zlima koji ga ne žele priznati Bogom, iako su ništa prema njemu. Kao što je Božjom stvaralačkom riječju bila prekinuta šutnja postojanja, tako i Božji smijeh razbija šutnju zla koje izgleda kao da je vječno.

Stvaralački Božji smijeh imamo i u knjizi Mudrih izreka. Mudrost je bila kod Boga dok je polagao temelje zemlji 'kao graditeljica', kao 'savjetnik', kao dražesni dječak, prevodi Akvila (Izr 8, 30). Michelangelo prikazuje Mudrost na znamenitoj freski u Sikstinskoj kapeli kao ljepuškastog dječaka koji se radosno igra u radionici Oca Stvoritelja.

Židovski učitelji, rabini, smatraju da smijeh ne dolikuje Bogu. Zato ova mjesta u kojima dolazi glagol 'smijati se' tumače drugačije. Redovito ih ili nastoje drugačije pročitati, ili uzimaju to u eshatološkom značenju, ili ih prevode riječju 'radost'. Kad žele opisati buduću radost blaženih, nikada je ne opisuju smijehom, nego kao radost, istinsku i duboku. Nema 'smijeha u budućem svijetu'. Smijeh je nedostojan Boga. Židovski učitelji smatraju da je smijeh nedostojan i čovjeka. To je držanje neposlušna čovjeka, koji Bogu nije mio. U popisu grijeha stoji i smijeh. Rabi Hanina bar Papa (oko 100. god. poslije Krista) potiče učenike da riječima Zakona otjeraju napast smijeha.

Shvatljivo je zašto se riječ 'smijeh', 'smijati se' ne nalazi u spisima NZ. Podsjeća na idolopoklonstvo, na razuzdanost, raskalašenost, razvrat. Grohotni smijeh često je i pakosni smijeh, hihotanje i cerenje, što ne dolikuje vjerniku. Time smijanje nije zabranjeno, nego je naglašeno da vjernik mora biti radostan, veseo, ispunjen vedrinom, humorom – što se smatra istinskom kršćanskom značajkom, kao i sve ono što prati tu radost: smije, ples, kolo… Ali smijeh mora izlaziti iz unutarnje radosti i pomirenja s Bogom i s ljudima, iz Božjega sinovstva. Ta je radost uvijek stvaralačka i preobražava svijet, ulijeva sigurnu nadu u pobjedu dobra nad zlom i opačinama.

Isus se nije 'smijao' grohotnim, pakosnim, raskalašenim smijehom, ali se radovao svemu što je lijepo, veliko i plemenito u prirodi i u čovjeku više od ijednog čovjeka na zemlji. Zanosili su ga ljepota dječje duše, obraćenje raskajanog grešnika, proljeće u vlastitoj zemlji, ljiljani i cvijeće na poljima, zvjezdano nebo.

Možemo reći, kao što su već židovski prevoditelji prije Krista izbjegavali riječ eros (koja odviše podsjeća na razvratni erotizam i nedostojna je Boga, koji je sama ljubav) i prevodi je riječju agape (koja je više neutralna), tako su izbjegavali i glagol gelao – smijati se i radije govorili o radosti. Zašto je onda Luka upotrijebio ovu riječ? Teško je reći da nije poznavao ovu židovsku nijansu. Vjerojatno Isusovu riječ tumači kao i židovski učitelji – u eshatološkom značenju.

Smijeh, duhovitost i humor ulaze u kršćanstvo na velika vrata. Crkva ne pozna turobne svece. Poznat nam je humor pustinjaka. Sv. Terezija od Djeteta Isusa veli: 'Osmijeh je cvijet Božji i odjek neba. Treba se uvijek smijati da bismo utješili Isusa'. Sv. Ivan Berhmans kaže: 'Od Isusa sam naučio radovati se!' Prvi franjevci u Engleskoj od smijeha nisu mogli nastaviti molitvu. Apostol potiče Filipljane: 'Radujte se u Gospodinu uvijek! Ponavljam: Radujte se!' (Fil 4,4). Samo neka naš smijeh izvire iz unutarnje radosti, zato što smo u Isusu postali djeca Božja. ('Veritas' br. 7-8/2004. god.)

...


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 30 srp 2008 00:00 
Odsutan
Korisnik s više od 100 postova
Korisnik s više od 100 postova

Pridružen: 02 vel 2008 21:16
Postovi: 154
Lokacija: Beograd, Srbija
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 0 zahvala
Kleofa, preporučujem ti da pročitaš ,,Ime Ruže'' Umberta Eka, savršena knjiga za tebe. :wink:


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 31 srp 2008 06:58 
Odsutan
Korisnik s više od 100 postova
Korisnik s više od 100 postova

Pridružen: 02 lip 2008 11:33
Postovi: 971
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 0 zahvala
Citat:
Kleofa, preporučujem ti da pročitaš ,,Ime Ruže'' Umberta Eka, savršena knjiga za tebe.

E, brajo moj pravoslavni, zar mi stvarno preporučuješ bezbožnu knjigu toga bezbožnika?!
:u215:


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 31 srp 2008 10:03 
Odsutan
Korisnik s više od 100 postova
Korisnik s više od 100 postova

Pridružen: 02 vel 2008 21:16
Postovi: 154
Lokacija: Beograd, Srbija
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 0 zahvala
Iskreno, ne znam ništa o životu Umberta Eka, ali moram da priznam da je mene knjiga oduševila. Posebno pošto je pitanje Isusovog smeha centralna za celu priču.


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 31 srp 2008 10:15 
Odsutan
Korisnik s više od 100 postova
Korisnik s više od 100 postova

Pridružen: 02 lip 2008 11:33
Postovi: 971
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 0 zahvala
Gledao sam film koji mi se nije svidio. Tu knjigu moji roditelji imaju na polici. ...hm...uskoro ću na godišnji...Može. Javit ću dojmove.
Negdje sam čitao o Ecovu antikršćanstvu ali ne sjećam se više gdje.


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 31 srp 2008 17:30 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 01 tra 2006 21:22
Postovi: 1095
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 3 zahvala
Slika Gledala sam davno taj film ali nisam čitala knjigu po kojoj se proslavio u svijetu , semijolog, kritičar pisac i novinar Umberto Eco . Takvi romani odvlaće od vjere. Koliko samo ubojstava u samostanu gdje se odigrava radnja. Ima i laganijih stvari za čitanje na plaži pod suncobranom.


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 01 kol 2008 07:26 
Odsutan
Korisnik s više od 100 postova
Korisnik s više od 100 postova

Pridružen: 02 lip 2008 11:33
Postovi: 971
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 0 zahvala
Film sam doživio slično kao i Speranza. Sama ta priča o izgubljenom Aristotelovom djelu (ako se dobro sjećam) koje govori o smijehu upravo je na tragu podvala dostojnih Dan Browna u današnje vrijeme.
Tihokapelniče, brate pravoslavni, nemoj se ti na mene ljutit, ali dobro Speranza reče da to nije roman za plažu. Nemoj sad reć da brat katolik Hrvat ne drži riječ. Imao sam dobru volju poslušati tvoju preporuku, ali bolje je pametnije iskupiti vrijeme.
Pripremam se čitati "Satanu" Mira Glavurtića. Možda si čuo za Glavurtića. Katolik koji je veći dio života proživio u Beogradu.


Vrh
 Profil  
Citiraj  
PostPostano: 01 kol 2008 08:29 
Odsutan
Korisnik s više od 100 postova
Korisnik s više od 100 postova

Pridružen: 25 vel 2008 10:04
Postovi: 505
Lokacija: Zagreb
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 0 zahvala
Kleofa napisao:
Gospodin Isus se ponizio postavši čovjekom, u svemu jednak čovjeku osim u grijehu. U evanđeljima nigdje nije zabilježeno da se Isus smijao.
Zašto se Isus nije smijao?
Je li smijeh grijeh?
Tumači će rado tumačiti da se Isus zasigurno veselio na svadbi u Kani Galilejskoj, ali ni tamo niti riječi o tome. Zašto?



Da je ovo pitalo malo dijete...shvatio bi...ovako ovo tumacim kao provokaciju.
Nebi bilo prvi puta da se ovako lagano sve svodi na sprdnju...
Jednostavno je maloumno pitati takva pitanja na koje je odgovor vrlo jasan.

Citanjem tvoje biografije ja nikako ne mogu skuziti da li ti u zivotu uopce jedes, prdis, kopas nos, peres zube...


Vrh
 Profil  
Citiraj  
PostPostano: 01 kol 2008 08:43 
Odsutan
Korisnik s preko 1000 postova
Korisnik s preko 1000 postova

Pridružen: 01 tra 2006 21:22
Postovi: 1095
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 3 zahvala
Kleofa napisao:
Gospodin Isus se ponizio postavši čovjekom, u svemu jednak čovjeku osim u grijehu. U evanđeljima nigdje nije zabilježeno da se Isus smijao.
Zašto se Isus nije smijao?
Je li smijeh grijeh?
Tumači će rado tumačiti da se Isus zasigurno veselio na svadbi u Kani Galilejskoj, ali ni tamo niti riječi o tome. Zašto?


Pošto je Isus bio jednak čovjeku, u svemu osim u grijehu znaći sa je bio radostan ,veseo, tužan , plakao je, rasrdio se u hramu , smijao se , gladan, žedan , umoran itd Pošto smijeh nije grijeh normalno da se je Isus i smijao. Isus se sigurno nije rugao i smijao na tuđi račun jer to bi bio grijeh a Isus nije imao grijeha.


Vrh
 Profil  
Citiraj  
 Naslov:
PostPostano: 01 kol 2008 12:17 
Odsutan
Korisnik s više od 100 postova
Korisnik s više od 100 postova

Pridružen: 14 vel 2007 09:31
Postovi: 310
Lokacija: Mostar
Podijelio: 0 zahvala
Zahvaljeno je: 0 zahvala
E ljudi moji šta bi onda rekli za one koje zahvati "radost" (Duha) :D :D :D :D


Vrh
 Profil  
Citiraj  
Prikaz prethodnih postova:  Sortiraj po  
Započni novu temu Odgovori  [ 79 post(ov)a ]  Idi na stranu Prethodni  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Sljedeće

Vrijeme na UTC [LJV]


Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 3 gostiju


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.

Traži prema:
Idi na:  
Pokreće phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpbb.com.hr