Istine i pretjerivanja o Prirodnom planiranju obitelji
13.8.2010.
Je li grijeh ako supružnici planiraju obitelj služeći se plodnim i neplodnim danima žene?
Ja mislim da je Bog dao ženi i njenom mužu plodne i neplodne dane da bi se oni njima mogli koristiti kako im odgovara i na taj način isplanirati obitelj a da ne zgriješe. Jesam li u pravu?
Ispravno misliš. I, nužno je primijetiti još nešto. Metoda plodnih i neplodnih dana traži određenu (i obostranu) samodisciplinu supružnika, ali sigurno pomaže i jačanju međusobnog poštovanja i ljubavi među njima. Ovo potvrđuju parovi koji tu metodu koriste već godinama. O tome je, isto tako, već dovoljno i jasno napisano u priručnicima o prirodnoj metodi pa neću duljiti. Metoda poštuje prirodni ritam i kao takva moralno je prihvatljiva.
Problem ne-prirodnih (kemijske ili mehaničke) kontracepcije je u instrumentalizaciji osobe, ponajprije osobe žene. Užitak i zadovoljstvo tu su u prvome planu. Ženu se "koristi" poput predmeta, u prvi plan dolazi ono što njeno tijelo može pružiti. O zajedništvu duša, ili o nekakvoj suradnji roditelja sa Stvoriteljem na davanju novih života tu se i ne pomišlja. Čovjek sve uzima u svoje ruke, prisvajajući si „prava“, ignorirajući bilo kakvu odgovornost, užitak bez odgovornosti i posljedica.
Pozdrav,
Pater Z. Knežević
Poštovani, hvala na odgovoru.
Pojedine osobe mi govore kako je to u redu, ali kako je korištenje prirodnog planiranja obitelji na duži period ipak grijeh, da je tako rekao papa Ivan Pavao II. Govore mi kako je grijeh ako se na takav način odgodi začeće npr. na nekih pet godina ili duže jer se to kosi s naukom Crkve da bračni parovi budu otvoreni životu. Možete li mi nešto o tome reći?
Unaprijed zahvalna
Poštovana,
ljudi nažalost blebeću svašta. Baš poput farizeja "tovare ljudima teška i nesnosna vremena ali sami ni da bi ih prstom makli". Nemaju pojma! Najlakše im je napamet i neprovjereno reći: "Crkva kaže ne smiješ", pa onda olako optužiti Crkvu za "krutost". Proučavajući dolje navedene dokumente, očito je da Crkva itekako ostavlja dovoljno širok prostor a roditeljima prepušta da sami vide i odluče što mogu a što ne mogu u realnoj situaciji postići a da si život ne pretvore u "nemoguću misiju".
Prijeđimo na tvoja pitanja:
„Pojedine osobe mi govore kako je to u redu ali kako je -
PITANJE 1) korištenje prirodnog planiranja obitelji na duži period ipak grijeh, da je tako rekao papa Ivan Pavao II.“
Odgovor: trebalo bi vidjeti u kojem je to kontekstu IP II. govorio. Istina, govorio je, ali u kontekstu je bio govor o sebičnosti: npr., obitelj ima jedno ili dvoje djece, mogla bi imati više ali iz otvoreno sebičnih razloga (hedonizam, ljudski obziri, i sl), ne želi. A budući da su oni "katolici" služe se prirodnom metodom i kažu - sve je ok, služimo se prirodnom metodom. U TOM SLUČAJU to bi bio grijeh.
„Govore mi,
PITANJE 2) kako je grijeh ako se na takav način odgodi začeće npr. na nekih pet godina ili duže jer se to kosi s naukom Crkve da bračni parovi budu otvoreni životu. Možete li mi nešto o tome reći?“
Odgovor: moguće je uzdržavanje na određeno ili čak NA NEODREĐENO VRIJEME - (v. navedeni tekst dolje, podvučen!)
Znači li poštovanje prema utjelovljenoj ljubavi prepustiti broj rađanja djece u potpunosti "zgodi"? Ne, u pozivu parovima na odgovornu ljubav, Crkva ih zove također na odgovorno roditeljstvo.
ODGOVOR NA (OBA) TVOJA PITANJA:
Pavao VI je jasno izrekao da "primjenjuju odgovorno roditeljstvo oni koji razborito i velikodušno odluče imati veliku obitelj, ili oni koji zbog ozbiljnih razloga i s poštivanjem moralnih zakona odluče da nemaju djece kroz određeno vrijeme ili čak na neodređeno vrijeme." (HV) Eventualno velik broj djece u obitelji treba biti plod prethodne razborite odluke a ne "zgode", a potrebni su ozbiljni razlozi i poštivanje moralnog nauka da se trudnoća odgodi ili izbjegne. Crkva uči da je jedini moralno dopušten način planiranja obitelji "samokontrola".
+++
Što Crkva uči o odgovornom roditeljstvu?
(v.:
http://www.google.hr/url?sa=t&source=we ... QwA0BXK4Sg…
Povjerenje u providnost
Koji je, dakle, "ozbiljan" razlog da se izbjegne trudnoća? Ovdje se diskusija obično zagrije. Ako se ispravno mišljenje ne traži pažljivo, dolazi do zabluda na obje krajnosti.
Primjer jedne takve zablude je "hiperpobožna" zamisao da, ako par stvarno vjeruje u providnost, tada nikada neće pomišljati na odgađanje rođenja djeteta. To jednostavno nije učenje Crkve. Kako je primjetio Karol Wojtyla, u nekim slučajevima "povećanje broja djece bilo bi neuskladivo s roditeljskom dužnošću" (Love & Responsibility 243). Stoga, kao što je također potvrdio, planiranje obitelji "u određenim okolnostima može biti dopušteno ili čak obveza" (Person & Community 293).
Nesumnjivo je da trebamo vjerovati u Božju providnost, ali treba izbjeći zabludu "providentalizma" (tj. kakogod se mi ponašali Bog će već sve providjeti). Kada je Sotona napastvovao Isusa da skoči sa hrama, kazao je istinu kada je tvrdio da će Bog providjeti za njega. Čak je i citirao Sveto Pismo! Ali Isus mu je odgovorio drugom istinom iz Pisma: "Ne iskušavaj Gospodina, Boga svojega!" (Lk 4, 9-12).
Par koji se bori priskrbiti ono što je potrebno za dijete koje već imaju, trebao bi isto tako ne stavljati Boga na kušnju. Danas je poznavanje ciklusa plodnih i neplodnih dana dio Božje providnosti. Tako par koji odgovorno upotrebljava te dane pokazuje pouzdaje u Božju providnost.
Sebičnost: neprijatelj odgovornog roditeljstva
Svakako je istina, da se, kao i sve dobre stvari, i prirodno planiranje može zloupotrijebiti. Sebičnost, kao neprijatelj ljubavi, također je neprijatelj i odgovornome roditeljstvu. Jasno je iz Crkvenog učiteljstva da isprazni razlozi za izbjegavanje trudnoće ne prolaze. Ili s druge strane, da bi planirali obitelj od para se ne zahtjeva situacija "na život ili smrt".
U odlučivanju brojnosti obitelji, II Vatikanski uči da roditelji trebaju "sporazumno i zajedničkim nastojanjem stvoriti sebi ispravan sud imajući pred očima svoje osobno dobro i dobro već rođene djece ili djece za koju predviđaju da će se još roditi; prosudit će i materijalne i duhovne prilike svoga stanja;
vodit će, konačno, računa o dobru obiteljske zajednice; o potrebama vremenitog društva i
same Crkve." (Gaudium et Spes 50). U uvjetima ograničavanja brojnosti obitelji dokument Humanae Vitae uči da "prihvatljive osnove za raspoređivanje rađanja" mogu nastati iz "psihičkog ili tjelesnog stanja muža ili žene ili iz vanjskih okolnosti".
Crkveno vodstvo namjerno daje široke mogućnosti. Obaveza je svakog para primijeniti ova osnovna načela na njihovu specifičnu situaciju. Moralne dileme su mnogo lakše kada netko povuče crtu za nas, ali, kako tvrdi II. Vatikanski sabor: "U krajnjoj liniji taj sud moraju donijeti sami bračni drugovi pred Bogom."
Začuđujuće je rasprostranjena ideja da par od svećenika mora dobiti "dopuštenje" da bi odgodio trudnoću i ova tvrdnja nije samo pogrešna, nego i pokazuje ozbiljnu pomutnju o prirodi moralne odgovornosti. Ako je par nesiguran u svoju motivaciju, svakako je preporučljivo da traži razborit savjet. Ali Crkva tu odgovornost za odluku prepušta bračnome paru.
U ovoj točki prisutan je još jedan, suptilniji i premalo rasvijetljen oblik sebičnosti koji se također sukobljava s odgovornim roditeljstvom. Jedan je par imao nekoliko rođenja u vrlo malim razmacima. Roditelji su ispravno prihvatili svako dijete kao Božji blagoslov i poduzeli su sve što su mogli da djecu vole i brinu o njima. Međutim, već emocionalno iscrpljena nakon trećeg djeteta, majka je željela veće dobne razlike između budućih rođenja djece. Izišlo je na vidjelo da je razlog što nisu rasporedili trudnoće bio u tome što se muž sebično nije želio (ili mogao) suzdržati.
U ovom slučaju, ono što je izvana možda izgledalo kao velikodušnost, pokazalo se kao propust da se živi po naučavanju Crkve. Pouka? Da bi se uopće moglo govoriti o odgovornome roditeljstvu, odluka o spolnom sjedinjenju ili njegovu odgađanju tijekom plodnog razdoblja ne smije biti motivirana sebičnošću.
Zaključak
U suprotnosti sa svjetovnom "neutjelovljenom" vizijom ljubavi, Crkva uči da i materija ima svoje značenje: u načinu postupaka prema vlastitim tijelima svjedočimo svoje najdublje uvjerenje o nama samima, o Bogu i o značenju ljubavi. Uravnoteženo učenje Crkve o odgovornom roditeljstvu božanski je dar darovan da sačuva najvišu vrijednost toga znaka. Neuravnoteženost u oba smjera treba izbjegavati ako želimo osigurati vjernost znaku bračne ljubavi i objavu božanskog misterija u svijetu.
Prema članku Christophera Westa: "What the Church Really Teaches about Responsible Parenthood" (2003)