Ispunjenjenje zakona i nerazrješivost kršćanskog braka: Kristov logion o rastavi
Ucjepljivanje braka i obitelji u Kraljevstvo Božje znači isotodobno povratak onom izvornom Božjem planu «teologiji izvora» SZ i NZ i što ga je čovjek konačno upoznao objavom «uzvišenog otajstva» Kristove zaručničke ljubavi prema Crkvi . Prema Kristovu nauku jedinstvo i nerazrješivost brak jesu dio toga plana. Taj je nauk prikazan, s malim razlikama, koje ne diraju njegovu bit, u četiri novozavjetna teksta:
( usp. Mt 5,31; Rečeno je također: Tko otpusti svoju ženu, neka joj dade otpusnicu. Mt 19,3-9; 3 Pristupe mu tada farizeji pa, da ga iskušaju, kažu: "Je li dopušteno otpustiti ženu s kojega god razloga?" 4 On odgovori: "Zar niste čitali: Stvoritelj od početka muško i žensko stvori ih 5 i reče: Stoga će čovjek ostaviti oca i majku da prione uza svoju ženu; i dvoje njih bit će jedno tijelo? 6 Tako više nisu dvoje, nego jedno tijelo. Što, dakle, Bog združi, čovjek neka ne rastavlja." 7 Kažu mu: "Zašto onda Mojsije zapovjedi dati otpusno pismo i - otpustiti?" 8 Odgovori im: "Zbog tvrdoće srca vašega dopusti vam Mojsije otpustiti žene, ali od početka ne bijaše tako. 9 A ja vam kažem: Tko otpusti svoju ženu - osim zbog bludništva - pa se oženi drugom, čini preljub." Dragovoljna uzdržljivost Mk 10,2-12; 2 A pristupe farizeji pa, da ga iskušaju, upitaše: "Je li mužu dopušteno otpustiti ženu?" 3 On im odgovori: "Što vam zapovjedi Mojsije?" 4 Oni rekoše: "Mojsije je dopustio napisati otpusno pismo i - otpustiti." 5 A Isus će im: "Zbog okorjelosti srca vašega napisa vam on tu zapovijed. 6 Od početka stvorenja muško i žensko stvori ih. 7 će čovjek ostaviti oca i majku da prione uza svoju ženu; 8 dvoje njih bit će jedno tijelo. Tako više nisu dvoje, nego jedno tijelo. 9 Što dakle Bog združi, čovjek neka ne rastavlja!" 10 U kući su ga učenici ponovno o tome ispitivali. 11 I reče im: "Tko otpusti svoju ženu pa se oženi drugom, čini prema prvoj preljub. 12 I ako žena napusti svoga muža pa se uda za drugoga, čini preljub." Isus i djeca 0 19,13-15; Lk 18,15-17) Lk 16,18), 18 "Tko god otpusti svoju ženu pa se oženi drugom, čini preljub. I tko se god oženi otpuštenom, čini preljub."
te 1Kor7,10-11. 10 A oženjenima zapovijedam, ne ja, nego Gospodin: žena neka se od muža ne rastavlja - 11 ako se ipak rastavi, neka ostane neudana ili neka se s mužem pomiri - i muž neka ne otpušta žene. )
Prema jednoj od dviju Matejevih verzija ( vjerojatno je to izvornji oblik), Kristov logion o nerazrješivosti braka nastaje u povodu nesuglasica, što je bilo. Čini se, vrlo aktualno u to vrijeme, između rabinskih škola Hilela i Šamaja, oko zakonitih razloga otpuštanja žene od strene muža : prva je škola , blaža , smatra da je za to dovoljan bilo kakv razlog; druga je škola , stroža , smatrala je preljub žene jedinim opravdanjem za otpuštanjem žene.
Ne ulazeći u spor, Isus jasno uči da ikakv razlog ne može moralno opravdati otpust. Kad su se slušatelji pozvali na Mojsijev zakon, Isus uzvraća da su norme toga zakona za otpust bile povlastica dana zbog «tvrdoće njihova srca». One su bile samo jedan od načina za uređivanje prema kriterijima manjega zla jednog običaja koji se nije mofao neposredno ukloniti zbog nesposobnosti naroda, još nedozrela u vjeri, da shvati pravu narav braka. Ali izvorni plan Božji ne bijaše to. Jedinstvo je , što ga stvara bračni savez, tako duboko i tako ukorijenjeno u volji Božjoj da ga čovjek ne može uništiti.
No dalo bi se o ovome još i tako uključivati Crkveni zakon sudove i slično.. no sigurno je da je Crkva po tom pitanju jako stroga.
|