Misna čitanja Arhiva članaka Nedjelja, 28. veljače 2010. –2. korizmena nedjelja [ 28.2.2010 ]
Pripremio: don Marinko Duvnjak, župnik župe Turanj
ČITANJA:
Post 15,5-12.17-18 Ps 27 Fil 3,17-4,1 Lk 9,28b-36
''U ono vrijeme: Povede Isus sa sobom Petra, Ivana i Jakova te uziđe na goru da se pomoli. I dok se molio, izgled mu se lica izmijeni, a odjeća sjajem zablista. I gle, dva čovjeka razgovarahu s njime. Bijahu to Mojsije i Ilija. Ukazaše se u slavi i razgovarahu s njime o njegovu Izlasku, što se doskora imao ispuniti u Jeruzalemu. No Petra i njegove drugove bijaše svladao san. Kad se probudiše, ugledaše njegovu slavu i dva čovjeka koji stajahu uza nj. I dok su oni odlazili od njega, reče Petar Isusu: 'Učitelju, dobro nam je ovdje biti. Načinimo tri sjenice: jednu tebi, jednu Mojsiju, jednu Iliji.' Nije znao što govori. Dok je on to govorio, pojavi se oblak i zasjeni ih. Ušavši u oblak, oni se prestrašiše. A glas se začu iz oblaka: 'Ovo je Sin moj, Izabranik! Njega slušajte!' I upravo kad se začu glas, osta Isus sam. Oni su šutjeli i nikomu onih dana nisu kazivali što su vidjeli.''
Postoje dva svijeta. Sadašnji i budući. Oni nisu suprotstavljeni, ali se razlikuju. Budući svijet je dovršeni, savršeni svijet. Sadašnji svijet je nedovršeni, nesavršeni i prolazni svijet. Postoji kontinuitet, slijed. Sadašnji svijet nalazi svoje ispunjenje i dovršenje u budućem svijetu. Zato ovaj sadašnji svijet treba biti preobražen u onaj budući. Kako se prelazi iz sadašnjega u budući svijet? Kroz smrt i preobraženje. „Tu tajanstvenu obnovu, koja će preobraziti čovječanstvo i svijet, Sveto pismo naziva nova nebesa i nova zemlja. To će biti konačno ostvarenje Božjega nauma da se u Kristu uglavi sve – na nebesima i na zemlji (Ef 1,10).
U tom novom svemiru, nebeskom Jeruzalemu, Bog će prebivati među ljudima. 'I otrt će im svaku suzu s očiju te smrti više neće biti, ni tuge, ni jauka, ni boli više neće biti, jer – prijašnje uminu' (Otk 21,4). Nepoznato nam je vrijeme dovršenja zemlje i čovječanstva, a ne znamo i način preobrazbe svemira. Prolazi, dakako, vanjski lik ovoga svijeta, izobličen grijehom. No poučeni smo da Bog sprema novi stan i novu zemlju u kojima će vladati pravednost i gdje će blaženstvo ispuniti i nadvisiti sve želje za mirom što se rađaju u ljudskom srcu. (KKC, 1043-1044.1048).
Isus se sa svojim učenicima nalazi na putu prema Jeruzalemu. Tamo ga čeka poniženje i smrt. Na kratko se je zaustavio i popeo na goru Tabor sa trojicom svojih učenika. Dok je molio preobrazio se pred njima. Ukazali su mu se Mojsije i Ilija. Razgovarali su o Isusovom Izlasku – njegovoj smrti i uskrsnuću. Preobraženje je slika, navještaj uskrsnuća. Isus želi svojim učenicima utisnuti u srce stvarnost preobraženja, da ne utonu u potpuni mrak pred skorim događajem njegove smrti.
Petra i njegove drugove svladao je san. U Isusu je prisutan budući svijet. Dolazi s njim. U učenicima još ne. Oni su odveć zaokupljeni sadašnjim svijetom. Odveć su zemljani. Zato spavaju. Misle da će Isus u Jeruzalemu preuzeti vlast. Zato se svađaju tko je najveći i tko će od njih zauzeti bolji položaj. Isus im govori da on ide u poniženje i smrt. Da pobjedi smrt, da uskrsne. Da u njemu započne preobrazba ovoga svijeta, jer njegovo kraljevstvo nije od ovoga svijeta.
Kršćanin zna da je ovaj svijet prolazan, nedovršen. Ne može se u njemu postići konačna, potpuna pravda i sreća. Zato će ovdje uvijek biti nepravde, slabosti, siromaha, trpljenja, sebičnosti, zla…, dok ne dođe onaj dan. Posljednji dan. Zna da potpunu sreću i potpuno ispunjenje može postići samo u budućem svijetu.
Dominantni mentalitet koji nas okružuje priznaje samo ovaj sadašnji svijet. Nema budućega svijeta, nema neba. Štoviše nebo smatra suvišnim, nemogućim. Stoga se najdublje težnje čovjekova srca za potpunom pravdom i srećom, moraju ostvariti u ovom sadašnjem svijetu, jer budući ne postoji. Treba ostvariti raj ovdje i sada. Imamo malo vremena, ljudski život je kratak. Zbog toga se od politike očekuje nemoguće. Tako politika postaje religija, ideologija, utopija.
Možda ste primijetili da je inauguracijski govor novog predsjednika više nalikovao na propovijed negoli na nekakav politički govor. On obećava novu pravednost, s njim dolazi novo doba. Od njega se očekuje izbavljenje, ispunjenje, sreća. Nezdrava sekularizacija i laicizam od politike i političara prave bogove, idole. Poslije toga slijedi razočarenje. Mi smo ipak samo ljudi. Slabi. Smrtni. Zato tonemo u san. U lažnu mistiku droge, alkohola, igara na sreću, zabava, pornografije… u surogat neba. Ako ne možemo imati raj na zemlji, možemo imati surogat neba.
Kršćanska vjera, naprotiv, oslobađa politiku od religije, ideologije, čuva njenu autonomiju. Potiče zdravu laičnost. Jer postoji budući svijet, postoji nebo. Postoji ljubav koja je jača od smrti, koja nikada ne prestaje. Postoji uskrsnuće tijela i život vječni. U Kristu i njegovoj Crkvi već sada možemo primati ovu snagu preobraženja, snagu njegove ljubavi i oproštenja.
I zato se isplati umirati za druge, žrtvovati se, darivati se bezinteresno, ljubiti, opraštati, kajati se. Do onoga dana. Posljednjeg dana kada će ponovo doći Krist na oblacima nebeskim i s njim konačno preobraženje.
|