Malo se govori o Propovjedniku, a imao je zanimljive misli.
Propovjednik je iznio zanimljivu tezu koja je i danas tako aktualna, ludost u koju čovik može upasti;
Prop 2,4-11 Učinih velika djela: sazidah sebi palače, zasadih vinograde; uredih perivoje i voćnjake, nasadih u njima voćke svakojake. Načinih jezera da plodna sadišta natapam. Nakupovah robova i robinja, imadoh i sluge domaće, a tako i stada krupne i sitne stoke više no itko prije mene u Jeruzalemu. Nagomilah srebro i zlato i blago kraljeva i pokrajina, nabavih pjevače i pjevačice i svakoga raskošja ljudskog, sve škrinju na škrinji. I postadoh tako velik, veći no bilo tko prije mene u Jeruzalemu; a nije me ni mudrost moja ostavila. I što god su mi oči poželjele, nisam im uskratio, niti branih srcu svojemu kakva veselja, već se srce moje veselilo svakom trudu mojem, i takva bi nagrada svakom mojem naporu. A onda razmotrih sva svoja djela, sve napore što uložih da do njih dođem - i gle, sve je to opet ispraznost i pusta tlapnja! I ništa nema valjano pod suncem.
Uglavnom ima korisnih savjeta.
Cilj je mudrosnih knjiga da pouče ljude o ispravnom ponašanju. Te knjige stoga predstavljaju važno očitovanje biblijske etike. Neke je od tih knjiga oblikovalo više ljudsko iskustvo (npr.Mudre izreke) i razmišljanje o ljudskoj situaciji i predstavljaju dragocjenu sponu s mudrošću drugih naroda, dok su druge jače povezane sa Savezom i s Torom. Prvoj skupini pripada Propovjednik, drugoj Knjiga Sirahova. Pozabavit ćemo se tim dvjema knjigama kao primjerom.
Propovjednik pripada mudrosnom pokretu, ali je za njega karakterističan kritički pristup. Otpočinje konstatacijom:"Ispraznost nad ispraznošću, veli Propovjednik, ispraznost nad ispraznošću, sve je ispraznost."(1,2) i ponavlja je u završnom djelu (12,8 ). Termin "ispraznost" (hebel) doslovno označava: dah, paru, puhanje, i odnosi se na sve ono što je prolazno, kratkotrajno, nestalno, nerazumljivo, zagonetno. Tom riječju Propovjednik opisuje sve fenomene ljudskog života. Ljudi žive u svijetu punom nedosljednosti, štoviše proturječja. Ništa što se postigne u ovom svijetu nema trajnu vrijednost: mudrost, bogatstvo, užitak, napor, mladost, sami život. Ljudi mogu i ne moraju dobiti ono što zaslužuju. Sve je podložno sablasti smrti, jedinom čimbeniku u životu koji je neizbježan i kojemu nitko ne izmiče. Usprkos nedosljednostima i nestalnostima života, ljudi trebaju prihvatiti svoje mjesto u odnosu prema Bogu. To je smisao Propovjednikove opomene: "Boj se Boga" (5,6). Protiv raznih pokušaja i ljudskih nastojanja da ovladaju i shvate život, Propovjednik nudi kao jedinu realnu alternativu prihvačanje činjenice da ovladavanje nije moguće i pustiti stvari da idu svojim tijekom. Samo je tako moguće pronaći sreću i zadovoljstov u svemu što se čini. Sedam puta Propovjednik izričito potiče ljude da se raduju uvijek kada im se ukaže prilika (2,24-26; 3,12-13.22; 5,18-20; 8,15; 9,7-10; 11,7-12,1; ), jer je to sudbina koju je Bog dao ljudima kao lijek za nevolje života. No nigdje nije preporučen hedonistički stil života. Iako Propovjednikova etika ne zahtjeva radikalnu promjenu struktura, ona sadrži zanimljive elemente političke i društvene kritike. Mudrac kritizira određene sablazni i zloporabe svojstvene za monarhijski sustav: slučaj vladara koji stari i postaje tvrdoglav i autokrat (4,13), uzurpacije vlasti od strane kriminalaca ili gramzivaca (4,14-16), podmićivanje službenika na račun siromaha i seljaka (3,16; 4,1; 5,7-8 ), beskorisno umnažanje javnih upravitelja, ako im nedostaje mudrost (7,19), davanje promaknuća i odgovornosti nesposobnima (10,5-7), neprestano slavlja na dvoru premladog kralja (10,16). S društvenog gledišta on kritizira sljedeća ponašanja: zavist i rivalstvo (4,4), besposlenost i lijenost (4,5), naporan rad i pretjeranu aktivnost (4,6), individualizam i želju za dobitkom (4,7-12). Ukratko, u ovoj mudrosnoj knjizi, koja je u određenim aspektima gotovo suverena, nalazi se rudnik vrlo korisnih refleksija koje nadahnjuju uravnotežen život, i na osobnoj i na kolektivnoj razini. Papinska biblijska komisija "Biblija i moral" (D-157)
Možemo zaključit kao i Propovjednik;
Prop 8,16-17 Poslije svih napora da dokučim mudrost, pokušah spoznati što se radi na zemlji. Uistinu, čovjek ne nalazi spokojstva ni danju ni noću. Promatram cjelokupno djelo Božje: i odista - nitko ne može dokučiti ono što se zbiva pod suncem. Jer ma koliko se čovjek trudio da otkrije, nikad ne može otkriti. Pa ni mudrac to ne može otkriti, iako misli da zna.
Ipak završava;
Prop 12,13-14 Čujmo svemu završnu riječ: "Boj se Boga, izvršuj njegove zapovijedi, jer - to je sav čovjek." Jer sva će skrivena djela, bila dobra ili zla, Bog izvesti na sud.
|