Razgovor: Dr. Tomislav Ivančić, pročelnik Katedre fundamentalne teologije KBF-a u Zagrebu
Uznesena poziva da se ne prepustimo strahu
O svetkovini Uznesenja Blažene Djevice Marije moguće je promišljati s različitih stajališta. Sa stajališta fundamentalnog teologa progovorio je o njoj poznati hrvatski svećenik, duhovnik i teolog dr. Tomislav Ivančić. Dr. Ivančić pročelnik je Katedre fundamentalne teologije Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, član Društva hrvatskih književnih prevodilaca, Papinske međunarodne teološke komisije. Također je bio među prvim promotorima molitveno-evangelizacijskoga gibanja u Hrvatskoj, a poznat je i po tome što je razvio metodu za iscjeljenje čovjekova duha, kojoj je dao naziv hagioterapija.
I Marijin grob je prazan grob
Na mnogo se načina može govoriti o svetkovini Uznesenja Blažene Djevice Marije i o otajstvu Marije općenito. Na koji se način o njoj može govoriti sa stajališta fundamentalne teologije?
DR. IVANČIĆ: Fundamentalna teologija predstavlja izvjestan most između ljudskog iskustva i ljudskog razuma, a onda i prirodnih i humanističkih znanostis jedne strane, i onoga što nam Bog govori, što nam otkriva objava s druge strane. S tog stajališta ona traži odgovore na pitanja koja se postavljaju pred čovjeka.
Što se tiče fundamentalne teologije i otajstva Marije, naglasio bih tri stvari koje mi se čine bitne. Prvo, fundamentalna teologija bavi se pitanjem povijesnosti evanđelja i objave, prema tome i povijesnošću Marije. Stoga je jedna od njezinih zadaća da se stvarnost Marije u Crkvi što više približi povijesnim činjenicama. Na taj se način čuva određeno ravnovjesje između pobožnosti - koja od Marije često puta napravi božicu - i onoga što Marija uistinu jest: jedna od nas, povijesna osoba, ljudsko biće koje je prvo upoznalo Isusa Krista i koje je prvo u potpunosti doživjelo njegovo spasenje. Marija je bila u braku, bila je istovremeno djevičanska, proživjela je tragično ljudsko iskustvo smrti svojeg sina, isto je tako proživjela krizu odvajanja od djeteta i morala se pokloniti pred otajstvom druge osobe i njezine slobode. Zato nam je na neki način prijateljica, savjetnica, netko komu se možemo povjeriti jer je potpuno čovjek kao svatko od nas.
Drugo što mi se čini važnim jest pitanje uskrsnuća. To je pitanje naime jedno od središnjih pitanja fundamentalne teologije: Je li uskrsnuće povijesno, po čemu se može prepoznati njegova povijesnost? Marijino uznesenje na nebo zapravo je njezino uskrsnuće. Ona je već ušla u onu stvarnost koja će se i nama dogoditi na dan uskrsnuća, na Sudnji dan. Drugim riječima, Marija je već doživjela tu našu konačnu sudbinu. I kao što govorimo o Isusovu praznom grobu i o njegovim ukazanjima kao bitnim povijesnim činjenicama da bismo mogli govoriti o povijesnosti uskrsnuća, tako je gotovo isto i s Marijom: prazan grob u Efezu, a potom ukazanja u cijeloj povijesti Crkve. Sva autentična Marijina ukazanja, počevši još od Ciprijana, koji prvi o tome govori, trebalo bi staviti upravo u kontekst Marijina uskrsnuća. Marija se može ukazivati jer je uskrsnula.
Treće što mi se sa stajališta fundamentalnog teologa čini važnim jest istaknuti da hodočašća vjernika na Veliku Gospu predstavljaju neku vrstu abrahamovske stvarnosti. Abraham je naime bio pozvan da izađe iz svoga doma, iz svojeg roda i zavičaja i da ode u zemlju koju će mu Bog pokazati. Baš za Veliku Gospu ljudi ostavljaju iza sebe ono što imaju i odlaze u Marijinu kuću, u neko od većih ili manjih marijanskih svetišta. Kao da »izlaze« iz onoga što je ljudsko te ulaze u ono što je Božje. Očituje se to osobito u dva najsnažnija trenutka tijekom hodočašća, a to su ispovijed i euharistija. Vjernici se odriču grijeha, a onda sakramentalno ulaze u novu stvarnost Kristova tijela, tj. Crkve. Ne čudi me stoga kad mnogi kažu da im je na hodočašću ojačala vjera. Jer vjera je upravo to: napuštanje svojega i odlazak u Božje.
Hodočašća - »mala obraćenja«
Zanimljivo je da je marijanska pobožnost, nakon razdoblja kad su ju mnogi na neki način dovodili u pitanje, ne samo preživjela, nego gotovo da je našla novo mjesto u životu vjernika. Ne svjedoče li o tome pune crkve na Veliku Gospu?
»Jedna od zadaća fundamentalne teologije jest da se stvarnost Marije u Crkvi što više približi povijesnim činjenicama... Marija je bila u braku, bila je istovremeno djevičanska, proživjela je tragično ljudsko iskustvo smrti svojeg sina, isto je tako proživjela krizu odvajanja od djeteta i morala se pokloniti pred otajstvom druge osobe i njezine slobode. Zato nam je na neki način prijateljica, savjetnica, netko komu se možemo povjeriti jer je potpuno čovjek kao svatko od nas.«
»Svetkovina Uznesenja Blažene Djevice Marije nam pokazuje što ćemo biti. Ako je ona kao čovjek postavljena tako visoko, onda se čitavo ljudsko biće pokreće prema naprijed. Na fizičkoj je razini ono vezano uz prostor i vrijeme, no njegov je duh neprestano naprijed i to je ono što vuče čovjeka pojedinca iz svih njegovih kriza, ali i društvo iz svih devijacija u kojima živimo.«
DR. IVANČIĆ: Mislim da je u štovanju Blažene Djevice Marije došlo do bitnoga kvalitetnog pomaka. Čini mi se da smo prije bili više emotivno usmjereni na Mariju. Puk je na neki način imao svoju »mariologiju« i sve je bilo prepušteno određenomu oduševljenju. Koncil je donio izvjesno otrežnjenje, i to u dobrom smislu. Otajstvu Marije ne prilazi se samo emotivno, samo na razini oduševljenja koje brzo izgori, nego se ide u dubinu. Već smo istaknuli da su pomirenje i euharistija najvažniji momenti takvih hodočašća. Stoga ne čudi da mnogi hodočasnici doživljavaju određena mala obraćenja. Bitno im je smiriti se, pomiriti se s Bogom, tražiti oproštenje i oprostiti. Time nastaje novi svijet i novo društvo.
Još bih na nešto ukazao. Mnogi svećenici ta hodočašća koriste kao neku vrstu reevangelizacije i kao prigodu za izgradnju zajednica. U autobusu se može puno toga navijestiti, ljudi se okupljaju, bolje upoznaju, ruše se izvjesne rezerve i predrasude.
Posebno mjesto krunice u Hrvatskoj
I molitvu krunice neki su smatrali »reliktom prošlosti«. Ne samo da ju pape uvijek iznova preporučuju, nego kao da ju mnogi vjernici ponovo otkrivaju...
DR. IVANČIĆ: Krunica stoji, rekao bih, između dva pola. S jedne ju strane može optužiti Isusova riječ: »Kad molite, ne blebećite kao pogani, jer nećete zbog mnoštva riječi biti uslišani.« Naime često ljudi pod molitvom podrazumijevaju recitiranje molitava. Ako se tako shvati, onda je krunica doista u krizi. Ljudi mole, a ne dobivaju, ne izgrađuju se iznutra.
Zato se danas naglasak stavlja na nešto novo: moli srcem! To znači, shvati da je krunica čitava kateheza o Isusu Kristu, o Mariji i Crkvi. Zapravo je ona prekrasno sastavljena. Najprije Vjerovanje apostolsko - dakle najstarija formulacija vjere Crkve koju prihvaćaju svi kršćani, ne samo katolici. Potom »Slava Ocu« - slavljenje Boga, što na neki način predstavlja središte molitve uopće. Potom »Oče naš«, tipično kršćanska molitva, koju nas je Isus naučio moliti i za koju egzegeti kažu da je sažetak čitavog evanđelja. Slijedi Marijin pozdrav, koji nas stalno podsjeća na početak našeg otkupljenja. Potom nam se kroz četiri otajstva nudi na razmatranje čitav Isusov život. Ako joj se tako pristupi, krunica dobiva na važnosti i doista se čini da ju mnogi vjernici ponovo uzimaju u ruke.
U Hrvatskoj, rekao bih, krunica ima dodatnu težinu. Naime činjenica je da se krunica oko vrata branitelja našla na braniku naše slobode i da je na neki način obranila Hrvatsku. Razgovarao sam o tome s mnogim braniteljima. Premda mnogi možda i nisu bili vjernici, krunica im je, ipak, nešto značila. Podsjećala ih je da njihove mame za njih mole, da moli netko drugi, da ih ta krunica veže s nebom. Mnogi su mi rekli da su upravo doživjeli da ih je ta krunica spasila. Krunica je čuvala branitelje, ni to ne treba prešutjeti, da ne bi činili zločin, nepravdu, bezakonje na koje nas rat lako može zavesti. Posjećivao sam branitelje i za mnoge to mogu i osobno posvjedočiti. Stoga mislim da bismo i danas morali uzeti krunicu u ruke i izmoliti pokoju deseticu baš za domovinu. Bio bi to zacijelo izvor jedne nove kulture i svekolikoga društvenog pomirenja.
Ekumensko marijansko buđenje
Zanimljivo je da se u posljednje vrijeme može čuti da mnogi kršćani iz reformatorske tradicije na neki način »ponovo otkrivaju« Mariju...
DR. IVANČIĆ: Zna se da je Luther štovao Mariju, kao i njegovi nasljednici. Potom se reformacijska baština dijelila na razne skupine, konfesije. Među njima ima velikih razlika. Jedni su rigidno protiv štovanja Marije, drugi nisu. Rekao bih da je za zaziranje reformiranih kršćana od Marije kriva neprimjerena katolička pobožnost prema Blaženoj Djevici Mariji, tj. to što ju se prikazivalo kao neku božicu, kao nekoga tko je čak ispred ili iznad Isusa. Neki su teolozi i na Drugome vatikanskom koncilu željeli Mariji dati veću ulogu, no Koncil je ostao u granicama evanđelja.
Time su, kao i ekumenskim dijalogom, stvorene pretpostavke za određen proces buđenja. Jedan od tih primjera jest i Taizé. Znam također da su, kada je kod nas počela povijest Međugorja, i pentekostalci govorili da se to može razumjeti i u njihovom reformatorskom kontekstu: da je riječ o obraćenju, o evanđeoskim porukama. Smijemo se stoga nadati da će marijanska pobožnost sve više postajati baštinom svih kršćana.
Kad govorimo o ljudskome iskustvu i »marijanskom fenomenu«, često se u pričama o marijanskim svetištima koja se nalaze na područjima gdje ima muslimanskog svijeta čuje kako i muslimani u njih zalaze. Je li riječ o religioznom sinkretizmu, ili stavu: idemo se moliti pa možda pomogne, ili pak nečemu trećem?
DR. IVANČIĆ: Znamo da muslimani u Kuranu govore o Mirjam. Kuran također govori o Isusu. Isa, Isus, za njih je predzadnji veliki prorok i oni ga štuju. U bolesti mu se mole, jer kažu da je on činio čudesa, što Muhamed nije. Stoga je posjećivanje marijanskih svetišta nešto što je u okvirima njihove religiozne baštine. Njihova ih službena zajednica nikada zbog toga nije osuđivala. Stavio bih to u taj kontekst. Mislim dakle da nije riječ o ezoteriji - u stilu: idemo pa ćemo možda ozdraviti, bez obzira hoćemo li time zatrovati dušu - nego je u granicama njihove pravovjernosti.
»Prava nada nikad ne umire«
Zlo je jedno od temeljnih ljudskih iskustava. U čitanju iz Knjige Otkrivenja govori se o Bogu koji ne dopušta da zlo pobijedi Ženu. Ne bi li se svetkovina Uznesenja Blažene Djevice Marije mogla nazvati »blagdanom nade« za čovječanstvo?
DR. IVANČIĆ: Gledano filozofski zlo jest pomanjkanje, razaranje dobra. Često ga objašnjavam usporedbom s rupicama u siru. Rupica po sebi nije ništa, ona je mjesto gdje nedostaje sir, no ona, ipak, ostaje praznim mjestom. Zlo je uvijek pomanjkanje, nešto što u mojoj egzistenciji nedostaje, a svejedno je objektivno. I pogađa sve ljude. Pritom razlikujemo moralno zlo, grijeh, za koje sam osobno odgovoran. Takvo zlo dvostruko je razorno, prema drugome jer u njemu stvara nepovjerenje, mržnju, ali i prema onome tko ga čini. Zlo dakle razara sve ljudske odnose, obitelj, brak, društvo.
S tog stajališta Marija nam je uistinu znak nade po kojoj smo spašeni. Dok lijemo suze u svojoj boli, u njoj vidimo sunce koje mi poručuje: zadnju riječ uvijek ima dobro. Zlu je samo trenutno dana vlast nad nama. Ono nije vječno. Zato se nikad ne isplati činiti zlo. Jer zlo nema budućnosti. Ako želim ozdraviti, moram gledati u svoje zdravlje. Upravo nam na to ukazuje svetkovina Uznesenja Blažene Djevice Marije. Ona nam pokazuje što ćemo biti. Ako je ona kao čovjek postavljena tako visoko, onda se čitavo ljudsko biće pokreće prema naprijed. Na fizičkoj je razini ono vezano uz prostor i vrijeme, no njegov je duh neprestano naprijed i to je ono što vuče čovjeka pojedinca iz svih njegovih kriza, ali i društvo iz svih devijacija u kojima živimo. Pogled na Mariju daje nadu da će nam biti oprošteno, da će nas ona zagovarati, da smo u istoj onoj Crkvi kojoj je ona Majka. Sve to u čovjeku stvara otpor zlu i daje posljednji smisao njegovim naporima. Zato prava nada nikad ne umire. Zašto? Zato što postoji Bog!
Marijanski pristup u hagioterapiji
Poznati ste u vjerničkoj javnosti kao tvorac metode iscjeljenja koju ste nazvali hagioterapija. Biste li nam ukratko pojasnili o čemu je riječ i ima li hagioterapija svojih »marijanskih« momenata?
DR. IVANČIĆ: Meni se nametnulo pitanje iscjeljenja baš kroz katekumenat, njegovo treće razdoblje, za koje se kaže da treba kod katekumena liječiti ono što je u njegovoj duši slabo, a jačati ono što je dobro. Drugo, neki teolozi govore o tome da treba razviti terapijsku teologiju, i to ne kao jednu od teologija kao što je politička teologija ili teologija oslobođenja, nego da bitna komponenta teologije mora biti terapija, jer - Isus je liječio. Treće, vidio sam da karizmatski pokreti i skupine polažu ruke i mole za izlječenje tjelesnih rana, pa i emocionalnih. No pitao sam se što je s duhovnom dušom. Crkva je na neki način spašava u sakramentima. No grijeh ostavlja rane na čovjekovoj duši, na onoj razini i »dijelu« čovjeka koji dolazi izravno od Boga i po kojoj je čovjek jedinstven među svim stvorenjem. Frapirala me rečenica dr. Joresa, medicinskog antropologa, koji kaže da 70 posto čovjekovih bolesti dolazi od duhovne dimenzije, od toga što je čovjek duhovna duša.
Što se pak tiče ove naše teme, veoma mi je važan upravo »marijanski« pristup. Već su proučavanja 60-ih godina prošlog stoljeća, takozvani hospitalizam, otkrila da čovjek, ako u utrobi majke i do treće godine života nije doživio ljubav, toplinu, privrženost oca i majke, vene čak i fizički, postaje neurotičan, čak i agresivan. Riječ je o gubitku bazičnog povjerenja. Da bi se ono vratilo, nije dovoljna samo ljubav nekog čovjeka. Potrebno je nešto više. Meni je tu važna Marija kao Majka. Ako je čovjek vjernik, pokušava se u njemu izgraditi odnos s Marijom, koje je puna nježnosti i topline, koja je majka Isusova i majka svakoga od nas. S druge strane, Otac nebeski ostaje kao nježan topli otac koji se brine za čovjeka. Uspostava tih odnosa liječi čovjeka, obnavlja njegovo temeljno povjerenje. Tu je jako važna krunica. Isto tako slika Marije koja drži dijete. Kažem pacijentu: pokušaj zamisliti i uživjeti se koliko te ona voli i želi te uzeti u naručje. Jer i ti si krštenjem postao njezino dijete, dio tijela njezina Sina...
»U našoj kući, koja se zove Crkva, bit će slobode«
Premda se liturgijski blagdani ciklički ponavljaju, svaki od njih pada u sasvim konkretno vrijeme. U posljednje se vrijeme naša Crkva suočila s donošenjem Zakona o suzbijanju diskriminacije. Rekli ste da Velika Gospa poziva čovjeka na nadu. A kardinal Bozanić je u jednoj od nedavnih propovijedi naglasio da laži i obmane u konačnici vode u beznađe. Nije li onda u našemu društvu mnogo proroka beznađa?
DR. IVANČIĆ: Meni je drago da se naš kardinal, kao treći nasljednik kardinala Stepinca, uključio u jednu stvar koja je aktualna u cijeloj Europi. Mene u čitavoj toj priči zabrinjava sljedeće: Kako je moguće da cijeli Hrvatski sabor glasa za nešto protiv čega je 86 posto našeg naroda? Nadalje protiv su ne samo Katolička Crkva, nego i druge vjerske zajednice. Pitam se onda tko su ti ljudi i kako su mogli glasovati protiv volje čitavog naroda. Drugo, jedna je zastupnica rekla da je savršeno odigrana stranačka disciplina. I to mi je zastrašujuće. Jesmo li to došli u totalitarizam, a da toga nismo ni svjesni? Pitam se ne čeka li nas treći totalitarizam, nakon nacizma i komunizma. Jer meni je nevjerojatno da se protiv zdravog razuma, očiglednosti i svih znanstvenih rezultata može govoriti da su dvojica muškaraca muž i žena. Odjednom zid više nije bijel kada je bijel, nego kad Orwelov Veliki brat kaže da je bijel; kad šef neke stranke kaže da mora biti tako i tako. To znači da polako gubimo tlo demokracije pod nogama i da je naša sloboda već veoma ugrožena, da je kontrola prisutna na sve strane.
Zbog svega toga rađa se u društvu izvjestan strah. Kažu da đavao djeluje na dva načina. Jedan način su prolazne slasti. A drugi način je strah. U tom kontekstu mi Velika Gospa opet predstavlja dragocjen razlog za veliki optimizam. Ona nas poziva da se ne prepustimo strahu. Bog nas oslobađa straha. Isus dolazi dati nam slobodu. Marija nam je pred očima kao ona čije nam određenje jamči da će u našoj kući, koja se zove Crkva, biti slobode. Jer Bog je iznad svake laži. U tom bih kontekstu čestitao svima koji imaju hrabrosti vjerovati u istine i vrijednosti koje propovijeda Crkva, ne radi sebe same, nego radi čovjekova dobra.
Glas Koncila, Broj 33-34 (1782-1783), VELIKA GOSPA, 2008.
Ispišite
|