|
Korisnik s preko 1000 postova |
|
Pridružen: 10 lip 2008 20:55 Postovi: 3438 Lokacija: Santa Fe (New Mexico) Podijelio: 0 zahvala Zahvaljeno je: 72 zahvala
|
Hrvoje Hrki napisao: E, ovo je dosta dobar dio iz Spe salvi...barem po meni Mi se najbolje možemo ispoljiti u našem radu, na poslu, u komunikaciji sa kolegama na poslu, sa strankama, klijentima s kojima smo u odnosu Biti dobar s njima, trpjeti, poniziti se a ne biti ohol i nadmen...tu se najviše može pokazati naša želja, namjera da budemo krotki, u ljubavi sa drugima isl. Tek smo na pola puta, ima toga još. Vratimo se našoj temi. Možemo pokušati umanjiti patnju, boriti se protiv nje, ali je ne možemo otkloniti. Upravo tamo gdje čovjek pokušava otkloniti svako trpljenje, gdje pokušava umaknuti svemu onome što bi mu moglo zadati patnju, gdje se, zbog straha da bi mu to moglo nanijeti bol, ne trudi oko istine, ljubavi i dobra, njegov život tone u prazninu; u njemu možda više gotovo ne postoji boli, ali je zato još snažniji onaj zlokobni osjećaj odsutnosti smisla i samoće. Čovjek ne ozdravlja tako da se kloni i bježi od patnje, već tako da bude sposoban prihvaćati nevolje, po njima sazrijevati i naći smisao po jedinstvu s Kristom, koji je patnje podnosio s beskrajnom ljubavlju. Htio bih u vezi s tim citirati nekoliko rečenica iz pisma vijetnamskog mučenika Pavla Le-Bao-Thina (1857.) iz kojih se jasno vidi ta preobrazba trpljenja snagom nade koja izvire iz vjere: »Ja Pavao, utamničen poradi imena Kristova, želim vas izvijestiti o mukama kojima sam svakodnevno izložen, da u vama plamen Božje ljubavi zaplamti te sa mnom uzdignete svoju hvalu Bogu: vječno je milosrđe njegovo (usp. Ps 136[135]). Ovaj zatvor ovdje doista je prava slika vječnog pakla: mučenjima svake vrste, kao što su lanci, čelični okovi, užad, pridodaju se mržnja, osveta, klevetanja, prostački govor, lažne optužbe, krivokletstva, proklinjanja i na kraju tjeskoba i žalost. Bog, koji je trojicu mladića izbavio iz užarene peći, uvijek je uz mene i oslobodio me tih muka, pretvorivši ih u slatki jaram: vječno je milosrđe njegovo. Usred tih muka, koje obično druge prestraše i slome, po Božjoj sam milosti sačuvao duh radosti i veselja, jer nisam sam, već je Krist sa mnom. [...] Kako podnijeti taj užasni prizor, dok svakoga dana slušam kako car, mandarini i njihovi dvorani pogrđuju tvoje sveto ime, Gospodine, koji sjediš nad kerubima (Ps 80 [79], 2) i serafima? Tvoj križ gaze bezbožnici! Zašto ne pokažeš svoju slavu? Dok sve to promatram, najradije bih, u ljubavi kojom izgaram prema tebi, da mi udove odsijeku i da umrem kao svjedok tvoje ljubavi. Pokaži mi, Gospodine, svoju moć, priteci mi u pomoć i spasi me, da se u mojoj slabosti očituje i proslavi tvoja snaga pred pucima. [...] Draga braćo, kada ovo budete slušali, kličite i uzdižite vječni himan hvale Bogu, izvoru svakog dobra, i blagoslivljajte ga sa mnom: vječno je milosrđe njegovo. [...] Pišem vam sve ovo da budemo jednodušni u vjeri. Usred ove oluje svoje sidro bacam prema prijestolju Božjem: to je sidro živa nada u mom srcu...« To je pismo iz »podzemlja«. Iz njega zrači užas koncentracijskog logora, u kojem ne samo da tlačitelji svoje žrtve podvrgavaju svakojakim mučenjima već zlo bjesni i među samim žrtvama, koje, na taj način, i same postaju okrutna oruđa mučitelja. To je pismo iz pakla, ali u njemu se obistinjuje ono što piše u Psalmu: »Ako se na nebo popnem, ondje si, ako u Podzemlje legnem, i ondje si. [...] Reknem li: »Nek me barem tmine zakriju« [...] ni tmina tebi neće biti tamna: noć sjaji kao dan i tama kao svjetlost« (Ps 139 [138] 8-12; usp. također Ps 23 [22] ,4). Krist je sašao nad »podzemlje« i tako je blizu onome koji je u njega bačen te pretvara za njega tamu u svjetlost. Trpljenje, mučenja i nadalje su strašna i gotovo nepodnošljiva. Ipak, svanula je zvijezda nade — srce se usidrilo uz samo Božje prijestolje. Namjesto zla u čovjeku pobjeđuje svjetlost: trpljenje, premda ne prestaje nanositi bol, pretvara se, usprkos svemu, u zahvalni hvalospjev. Mjera čovječnosti određuje se na osnovi odnosa prema trpljenju i onima koji trpe. To vrijedi kako za pojedinca tako i za društvo. Društvo koje ne uspijeva prihvatiti one koji trpe i ne pridonosi stvaranju ozračja u kojem će njegovi članovi dijeliti tuđu bol i duboko suosjećati s onima koji trpe, okrutno je i neljudsko društvo. Društvo, međutim, ne može prihvatiti one koji trpe i pomoći im u njihovu trpljenju ako sami pojedinci nisu za to sposobni a, s druge strane, pojedinac ne može prihvatiti trpljenje drugoga ako on osobno nije sposoban u trpljenju vidjeti neki smisao, put čišćenja i sazrijevanja, put nade. Prihvatiti drugoga koji trpi, naime, znači preuzeti njegovo trpljenje, tako da ono postane i moje. Ali upravo zato jer je sada to postalo zajedničko trpljenje, u kojem je prisutan netko drugi, to je trpljenje prožeto svjetlom ljubavi. Latinska riječ con-solatio, utjeha, to izražava na vrlo lijep način. Ona znači biti s drugim u njegovoj samoći, tako da on više ne bude sam. Ali i sposobnost prihvaćanja trpljenja iz ljubavi prema dobru, istini i pravednosti bitan je pokazatelj čovječnosti, jer ako su, u konačnici, moje blagostanje i sigurnost važniji od istine i pravednosti, tada je na snazi zakon jačega, tada vladaju nasilje i laž. Istina i pravednost moraju biti iznad moje udobnosti i tjelesne sigurnosti, u suprotnom sam moj život postaje laž. Na kraju, i onaj »da« ljubavi izvor je trpljenja, jer ljubav uvijek zahtijeva odricanja vlastitoga »Ja«, u kojima dopuštam da budem »potkresan« i ranjiv. Ljubav ne može postojati bez toga bolnog odricanja samoga sebe, jer u protivnom postaje čista sebičnost i time prestaje biti ljubav. Benedikt XVI., "Spe salvi"
|
|