Prvi dio
=================
S A V R Š E N S T V O
=================
TEMELJI SAVRŠENSTVA
.
Proučivši pojam savršenstva (A) vidjet ćemo u čemu se sastoji naravno (B) i nadnaravno ili kršćansko savršenstvo (C).
.
----------------------------------------
A) POJAM SAVRŠENSTVA
----------------------------------------
ETIMOLOGIJA
Moguća je trostruka etimologija riječi:
1. od imenice VRH koja sugerira pojmove: s-vrha-biti, na-vrhu-biti, do-vrha-doći, pun-do-vrha i si. (Njemački: Vollendung, Vollkommenheit, VervoUkommnung).
2. od imenice S-VRHA. Odatle: s-vršenost, s-vrhovitost, s-vrsishodnost, usmjerenost, postizanje svrhe, ispunjenje zadaće {latinski finalitas, grčki telos, teleologija).
3. od glagola S-VRŠITI, koji se prelijeva u sa-vršiti, završiti, u-savršiti, do-vršiti i si. Učinak glagola "svršiti" je, dakle, svršenost, dovršenost, dotjeranost, punina, ukratko: savršenost. (Lat. perfectio, grč. teleiotes1, tal. finitezza, franc. achevement, njem. Vollkommenheit).
*
(Latinski "perfectio" dolazi od "peificere" tj. "peractum efficere", dakle: svršiti, završiti. Jednako i grčki "teleiotes", nastalo od telos" - kraj, cilj, svrha, svršenost i "teleios" - potpun, savršen. (Francuzi pored riječi "perfection" i "perfectioner" imaju još izraze: bonifier, rabonnir, ameliorer, ali ove posljednje upotrebljavaju se u agrarnom smislu).
*
---------------------------
TERMINOLOGIJA
Bogatstvo hrvatskog jezika se očituje i dvostrukim izrazom za lat. termin "perfectio":
1) Savršenstvo: kategorija najboljega, logički bitak. Označuje stanje savršenosti in abstracto. Nešto što je nemoguće nadmašiti, kvalitetnu puninu.
2) Savršenost: odlika, kvaliteta in concreto. U užem smislu označuje jednu odliku na nekom biću. U širem smislu: zbroj svih odlika jednog subjekta.
Za pojam kršćanskog savršenstva uzimamo redovito riječ svetost.
.
POJAM
Već smo rekli: sve što živi teži svojoj punini, svome savršenstvu. Tako i čovjek. On pogotovo, jer posjeduje um i svjestan je svoje težnje. Nosi je već u svome naravnom životu i otkriva je ne samo u svojim namjerama nego i u svojim djelima2. Težnja za savršenošću je jaka na osobiti način u njegovom nadnaravnom životu, čiji je izvor Savršeni Bog. Savršenstvo kršćanina, dakle nadnaravno savršenstvo, mora biti daleko veće nego naravno savršenstvo bilo kojega čovjeka, pa i najvećeg filozofa. To je naime savršenstvo djeteta Božjega. Askeza je upravo škola i put k tom savršenstvu.
.
A ŠTO JE TO UOPĆE SAVRŠENSTVO?
Filozofi daju razne definicije. Uglavnom se slažu u ovome: Savršenstvo je punina svih odlika koje pripadaju nekom biću. Svako stvoreno biće - jer ovdje ne mislimo na božansku savršenost - sačinjavaju njegovi konstitutivni elementi. Ako mu manjka samo jedan sastojni dio, nema svoje punine, nema svih potrebitih odlika i vlastitosti. A kako znamo daje neka odlika upravo njegova "vlastitost", dakle da mu pripada? Po tome da li je odnosna odlika nužna za postizavanje svrhe toga bića. - Bitak naime u sebi sadržava svršnost . Ako dakle neko biće posjeduje sve odlike potrebite njegovoj objektivnoj svrsi, ono je ne samo s-vršeno (ontološki, perfectio in esse),nego i sa-vršeno (teleološki, perfectio in operari).
*
(Neki doduše sumnjaju u čovjekovu mogućnost savršenstva (tako npr. A. Maslow: Motivacija i ličnost. Nolit, Beograd 1982, str. 289). Ipak je čovjek za nju otvoren. Filozof L. Wittgenstein je izjavio: "Jedno sam siguran: vjera budućnosti mora biti asketska". A na pitanje "Zar vi hoćete biti savršen? odgovorio je odlučno: "Naravno, ja hoću da budem savršen" (Stimmen der Zeit, br. 12, g. 1983, str. 840, 843)).
*
Biće koje posjeduje svrhu svoje existencije u samom sebi mora biti apsolutno savršeno. Esse subsistens (Bog)ne može imati ni najmanju nesavršenost. Bog je stoga samo Savršenstvo. Sva ostala bića mogu biti samo relativno savršena, tj. ukoliko participiraju na savršenstvu Božjemu. Kako ona nemaju razlog svog opstanka u sebi nego u Stvoritelju, nemaju ni svrhu opstanka u sebi nego u Njemu. - Stvorena savršenost je uvijek i relativna savršenost.
.
=============
SVRHA ŽIVOTA
=============
Savršenost i svršnost jesu korelativni pojmovi.
Svako biće - bilo ono živo ili neživo, razumno ili nerazumno - ima dvostruku svrhu svoga opstojanja: jednu bližu, a drugu daljnju, posljednju, konačnu ili glavnu. Bliža svrha mu je ona radi koje je direktno stvoreno i kojoj ga upućuje sama njegova narav. Tako je npr. bliža svrha olovke da piše, sata da pokazuje vrijeme, žarulje da svijetli i si. Međutim svi stvorovi imaju i jednu svima zajedničku svrhu, a to je ona posljednja i glavna - slava Stvoritelja. Ako je stvorenje nerazumno, onda mu njegova konačna svrha leži u samom razlogu opstanka, ako je pak razumno (anđeo, čovjek), onda mu ona mora izvirati još iz svijesti i volje.
.
--------------------------
GLAVNA SVRHA
Posljednja i glavna svrha našega života jest slava Božja. To je i jedini razlog zašto je stvoren čitavi svijet. Svako inteligentno biće u svome radu ima pred očima neki cilj. Bog - kao sama Mudrost - pogotovo. A Stvoritelj svijetu nije mogao dati druge i više svrhe od samoga Sebe (bonitas Dei communicanda). Bogu, doduše, ne treba naše hvale. On je u sebi ima u izobilju (gloria intrinseca). Ali jer stvorovi ne mogu imati drugog cilja osim slave Stvoritelja, dužni su ga slaviti svojim opstankom (gloria Dei extrinseca), a razumna bića i svojim djelima. To je ujedno i njihovo vlastito dobro zato što je njihova svrha također i njihovo dobro i jedina objektivna sreća. Bog se naime dariva ljudima i pridružuje ih svojoj vlastitoj slavi.
"Blaženstvo čovjeka kao razumnog bića stoji u tome da posjeduje Boga, neizmjerno dobro. Čovječja sreća stvarno ne razlikuje se od formalne slave Božje. Isti su naime čini kojima dajemo slavu Bogu i čini kojima stičemo blaženstvo. Spoznaja i ljubav Boga čine i slavu Božju i naše blaženstvo." (Dr. St. Bakšić: "Bog Stvoritelj", sv. I. Zgb. 1946, str. 62).
I sam Bog traži dužnu slavu od svojih stvorova. "Ja sam Gospodin. To je moje ime, i moje slave neću dati drugome." (Iz. 42,

. "Čuj me Jakove, čuj me Izraele! Ja sam prvi i ja sam posljednji." (Iz. 48,12). "Ja sam alfa i omega." (Otkr. 1,

Bog je jedini potrebiti i dovoljni cilj ljudskoga života. "Kao što je u Bogu naše počelo, tako je u njemu i naša svrha. Mi dolazimo od Boga i konačno se njemu vraćamo. Naš život je sličan kružnom gibanju koje ima svoj kraj baš ondje gdje mu je i početak". (Dr. Hijacint Bošković - Sjedinjenje s Bogom, Zgb. 1943, str. 25-26). Zaista: Bog moj i sve moje!
Stoga nam sv. Pavao svjetuje: "Bilo da jedete, bilo da pijete, bilo da što drugo činite, sve činite na slavu B o žj u." (I. Kor. 10,31). Vršenje Pavlova savjeta je dovelo svece do savršenstva. Sv. Ignacije je stavio sebi i svojoj Družbi načelo: Omnia ad majorem Dei gloriam!
.
-----------------------------
SPOREDNA SVRHA
Prema tome, glavna svrha ljudskog života ne može biti spas duše i vlastito dobro, kako misle neupućeni vjernici4. To je tek sporedna svrha, ali stvarno uključena u prvoj, jer svrha stvorova je da budu dionici Božje dobrote i da se Bog proslavi u njima (bonitas Dei participanda). "Ni jedan od nas ne živi samom sebi i nijedan ne umire samom sebi, jer ako živimo Gospodinu živimo, ako umiremo Gospodinu umiremo. Dakle: bilo da živimo, bilo da umiremo, Gospodinu pripadamo." (Rim. 14,7). Slaveći Boga stvorovi ujedno postižu svoje vlastito dobro i spas. Ovdje se objektivna i subjektivna sreća potpuno poklapaju5. Onima koji teže za savršenstvom posvećenje i spasenje duše postaje jedna te ista briga. Ostvarivanjem svoje posljednje svrhe oni slave Boga, postaju mu slični, tj. savršeni, blaženi i "spašeni".
U ovom svjetlu moramo promatrati i svrhu naše askeze. Vrhovni cilj moga života nije moja savršenost, već Božja slava, kojoj ona mora služiti. Značenje moga savršenstva vidim jedino u tome da njime proslavim Najsavršenijega. Jer - s pravom tvrdi Haring - "ovaj apsolutni, iz sebe i za sebe postojeći Bog ne može biti obično sredstvo moga usavršenja. Ja ga ne mogu postići, ne mogu od njega učiniti moj cilj, ako ga ne uzmem onakvim kakav jest: Apsolutni, Subzistentni, Sveti. Bog je za mene više negoli samo moje vrhovno dobro. On je najviša apsolutna vrednota, apsolutni gospodar svega što postoji". (Das Heilige und das Gute, str. 252). Kršć. duhovnost je teocentrična, ne antropocentrična, i u stvari nije ništa drugo nego najsavršeniji način služenja Bogu. "U ovoj službi leži moja sreća, moje savršenstvo i moje plemstvo", zaključuje Haring(ib. 256).
*
(Nevjernici čak drže da je čovjek svrha samome sebi. Čovjek nije najveća vrednota u svemiru niti je on mjerilo svemu. Dobro opaža B. Haring: "Ne stvara savršeni.čoyjek red vrednota, nego radije uključivanje čovjeka u rad vrednota, ispravno vrednovanje, čini ga savršenim." (Das Heilige und das Gute, str. 233). I zaključuje: "Selbstvervollkomnung als Heilssuche ist also durchaus mdglich; aber nicht alsErstes, nicht als der letzte etisch - religiose Bezugspunkt". (ib. str. 247).
"Bog je htio svoju sreću s mojom sjediniti; on me je htio po tom sretnim učiniti da ga slavini; on je moj interes sa svojim sjedinio, moj život sa svojim, moje biće sa svojim." (B. Ivaniš - Gore Srca, I. B. Luka str. 7), ili kako je rekao sv. Irenej: "Gloria hominis Deus, gloria Dei homo.").
*
Kršćansku duhovnost moram dakle prvotno promatrati u funkciji Božje slave, kojoj služi sve pa i moja savršenost.
.
------------------
"DVA REDA"
Pozvan sam na jedinstvo s Bogom i kao čovjek i kao kršćanin. K njemu me vodi i moja naravna i moja nadnaravna svrha. Obe su svrhe integrirane u jedan jedini i cjeloviti poziv na savršenstvo (integra hominis vocatio, Get S, 11), jer je "konačni čovjekov poziv stvarno samo jedan, i to božanski" (G et S, 22). Zapravo je stvarnost samo jedna. U tom smislu postoji samo jedan svijet, koji nije rascijepljen na svijet i nadsvijet. Ipak Bog nije isto što i stvoreni svijet, među svijetom i Bogom postoji razlika. Tu razliku smanjuje sam Stvoritelj tako što se spušta do čovjeka, a čovjeka uzdiže k sebi (milost). Tako se čitava stvarnost, a s njome i naša duhovnost, odvija samo s jednom glavnom svrhom i u jednome pravcu, ali na dvije razine.
Čovjek može postići svoju posljednju svrhu u dvostrukom redu stvarnosti: naravi i nadnaravi. Stvorenje ili red naravi jest sve ono što postoji izvan Boga, dakle čitava priroda. Naravnim redom nazivamo ono područje stvarnosti gdje ne djeluje direktno milost Božja a koje je potpuno prepušteno prirodnim zakonima7. Svi pripadnici toga reda, dakle i čovjek, mogu ispuniti svoju svrhu u uslovima prirodnog stanja stvari. Sreća koju time postižu jest čisto naravna sreća.
No dobri Bog je htio da svom najdražem stvoru na zemlji - čovjeku -pruži daleko veću sreću: sebe sama, svoj božanski život. Htio je da mu bude ne samo Stvoritelj nego i Otac. Stoga je čovjeka uzdignuo u viši red bitka, u svoj božanski, dakle nadnaravni, stupanj opstojanja, učinivši ga svojim djetetom po milosti. Time je čovjek zaronio u novu višu stvarnost, gdje ga čeka zadatak ne običnog naravnog savršenstva, nego vrhunaravnoga.
To je razlog zašto smo pozvani na dvostruko savršenstvo i dvostruki život: naravni i nadnaravni (što se ne smije shvatiti kao da bi to bila dva suprotna i odvojena života. U konkretnom čovjeku oba sačinjavaju jedan jedini život koji se napaja iz dva izvora i pokreće dvostrukom dinamikom, snagama ljudske i božanske energije).
.
-----------------------------
LITERATURA:
A. Zigrossi,L<z perfezione cristiana. Morcelliana, Brescia 1967.
A. Gazzera, A. Leonelli,Z,a vita della perfezione. Ed. V, Fossano 1968.
AA. W, La perfezione oggi. Ed. Iiviana, Padova 1977.
K. Weitzmann (ed), Age of spirituality. Princeton Univ. Press, New York
1980.
Ph. Ferlay, Gloire de Dieu, vie de l'homme. Cerf, Pariš 1981. L. Bouver, Cosmos: le monde et la gloire de Dieu. Cerf, Pariš 1982. J. Mohanz, Pienezza umana. Ed. Queriniana, Brescia 1983. M. Adler, Vom Sinn undZiel unseres Lebens. Miriam, Jestetten 1984. G. Greshake, Gottes Heil - Gliick des Menschen. Herder, Freiburg 1984.
------------
------------
.
======================
NARAVNO SAVRŠENSTVO
======================
Naravni život je preduvjet nadnaravnoga. Milost uvijek zida na naravi, ne na prazno. Svrhunaravno savršenstvo je moguće uz uvjet daje prije ostvareno i naravno. Samo savršen čovjek može biti savršen kršćanin1. "Svetost je - piše o. Hertling - nastavak i kao kruna savršene čovječnosti. Savršeno čovještvo se odnosi prema svetosti kao posredni cilj prema konačnom, kao niži stupanj prema višemu. Prema tome u svetosti je sadržano savršeno čovještvo ali ne obratno. Ipak sve ono što vodi savršenom čovještvu vodi također (barem kao priprava) i svetosti" (L. Hertling - Teologia ascetica, ed. II. Romae 1967, pag. 74). Ovo je potpuno ispravno ukoliko se čovještvo uzme u svojoj moralnoj savršenosti, a ne u fizičkoj. Netko može biti fizički nesavršen, ali zato moralno savršen.
*
(Pio XII - Discorso agli educatori dei Carmelitani, 23. sett. 1951. - AAS. 43, 1951, p. 735)traži:
"Neka se ne zanemari ništa od onoga što može pridonijeti usavršavanju tijela i temperamenta, odgoju svih naravnih kreposti i muževnoj izgradnji čitavog i potpunog čovjeka: tako da se redovnički i svećenički odgoj u nadnaravnim krepostima bazira i počiva na tvrdom naravnom temelju savršena i čestita čovjeka".(Apost. konstitucija "Sedes Sapientiae", n. 22)).
*
Bog nas je posinio kao ljude, dakle i s našom ljudskom naravi. Krist se je "utjelovio" u ovu istu našu čovječju prirodu. Milost ovaj naš naravni red ne ruši, već oplemenjuje i usavršuje. Usavršena narav pomaže i radu milosti. "Čim su bolji uvjeti ljudskih moći, tim je veća mogućnost duhovnog života".
Stoga nam je dužnost naučiti nešto i o naravnom savršenstvu čovjeka. Upoznat ćemo ga kao tjelesno, duhovno i moralno biće. Proučit ćemo i ljudske temperamente zbog njihova upliva na duhovni život askete.
-----------------
NARAVNI ŽIVOT
Naravno ili prirodno je ono što sačinjava bit neke stvari ili bića. Ono je naravi prirođeno3, ne nadodano nego iskonsko, suštinski joj pripada (vel constitutive vel consecutive vel exigitive vel meritorie), tako da bez toga biće ne može niti postojati niti djelovati. Obzirom na čovjeka je naravno ono što pripada svakome čovjeku bilo po naravi, bilo po rođenju, bilo po onome što je sam'stekao svojim radom. Ljudsku narav sačinjava duša i tijelo sa svim njihovim moćima i sposobnostima. Njoj pripada razum, volja, sloboda i sve ono što čovjek svojim ljudskim djelovanjem zasluži4. Naravnim zovemo i sve ono što nije produkt kulture, znanosti i ljudske volje. Prirodno je ono što nam je dano i zadano bez naše volje i stvaralačkog čina. Napokon naravnim smatramo ono što nije uzrokovano izravnim zahvatom Božjim u ljudskom životu.
.
Čovjek sa svim ostalim bićima i stvarima ovoga svijeta sačinjava tzv. naravni red. Ljudi i sve što postoji na svijetu tvore jedan divni i svrhoviti red, koji je djelo Stvoritelja. On - kao Tvorac svega - njihova je konačna svrha, k Njemu ih sve vuče i upravlja po samoj njihovoj naravi. Na raspolaganju im stoje mnogobrojna - ljudskoj naravi odgovarajuća i prikladna - sredstva, a njima treba da se služe u skladu sa prirodnim zakonima. Kad čovjek zaista tako postupa i sve usmjeruje vrhovnome cilju, onda u njemu i oko njega vlada pravi i potpuni red. Taj red je Božji red, no i naravni, jer ga je Višnji upisao u samu ljudsku narav.
Čovjek je samo jedan od članova toga reda, ali živi član. U njemu ključa i buja život, što gaje dobio rođenjem od svojih roditelja. To je tjelesni život, po kojemu čovjek raste, kreće se, množi se, radi, prima osjete i reagira na njih. To je i život duševni, što se očituje u djelima razuma, volje i osjećaja. Materijalno počelo ljudskog naravnog života je tijelo, a formalno duša. Zakon koji stavlja red u ovaj život jest prirodni zakon upoznat našim umom (etika). Cilj mu se sastoji u očuvanju i usrećenju čovječjeg tjelesnog i duševnog života prema svrsi Stvoritelja, a svjetlo u životu mu pružaju ljudska osjetila i razum. Ukratko: život čovjeka kao prirodnog bića zovemo naravnim životom. Ako je taj život, s prirodnog stajališta, u svemu besprijekoran, tada čovjek posjeduje naravno savršenstvo.
*
3) (Narav se još zove i "pri - roda".
4.) Kroz ljudski razum narav dopire do svoga najvećeg vrhunca. "Nature, in the form of man, begins to recognize itself" (V. Weisskopf, Knowledge a""i wonder. Doubleday, Garden City 1963, str. 270).
*
--------------
ČOVJEK
A što je čovjek?
Razumno živo biće, složeno od tijela i duše. Najljepše od svih stvorova. Obdareno naravnim životom poput ostalih živih bića na zemlji. No ipak narav čovjeka je nešto izuzetno u svemiru, misteriozna simbioza duha i materije. Točka u kojoj se dodiruju duhovni i materijalni svijet, nebo i zemlja. Materija koja je postala svijesna sama sebe. "Trstika koja misli", kako zgodno reče Pascal. Produhovljena priroda, nosilac prava i dužnosti, osoba. Svim svojim bićem žudi za istinom, dobrotom i ljepotom, ali često promaši svoj cilj. Grješnik i svetac.
Čovjek je donekle predstavnik čitavog makrokozmosa, njegova slika u malome (mikrokozmos!). Sjajno je to iskazao sv. Grgur: "Omnis creaturae aliquid habet homo: habet namque commune esse cum lapidibus, vivere cum arboribus, sentire cum animalibus, inteligere cum angelis," (Homil. 29 super Evang.) Tako u čovjeku buja mnogostruki život: vegetativni, senzitivni, umni i duhovni. Po svome tijelu je prolazno i vremenito biće, ali po duhu besmrtno i Bogu usmjereno. Toliko povezan s Bogom daje u "punini vremena" i ovaj postao čovjekom. Stvoritelj je već od prvog časa uspostavio kontakt s čovjekom: objavio mu se je, govorio s njime, dao mu svoje zapovijedi, podložio zemlju. Veza Boga i čovjeka nije samo uzročna, kao što je svaka veza uzroka i posljedice, već i osobna. Odnos je između dvaju osoba, dijalog, gdje je čovjek sugovornik Božji. U tom odnosu Božja dobrota, želeći pomoći slabom stvoru, drži inicijativu, a čovječja nesavršenost treba oslonac i pomoć u svome Tvorcu. Ljudska ograničenost vapi za Puninom, a duhovnost za svojim duhovnim Počelom. Stoga je čovjek po svojoj naravi religiozno biće.
Kao individualna osoba čovjek može stupiti u suodnos s drugim osobama (ljudima) i s Bogom. Baš u čovjekovoj osobnosti jest izvor njegove bogolikosti i religioznosti. Ona, je središte i nosilac sveukupnosti ljudskog bića. Iz nje sve ljudsko izvire i u nju sve prirodno i nadprirodno uvire. Osobnost je temelj ljudskog dostojanstva, slobode i odgovornosti.
Svaki čovjek je individuum, ličnost za sebe, osoba sa vlastitom sviješću, slobodom i odgovornošću. No isto tako je i društveno biće, vezano na bližnjega; u biološkom, političkom, ekonomskom, čuvstvenom i duhovnom odnosu s ostalim ljudskim bićima. Rađa se i razvija u krilu jedne obitelji, pripada nekoj rasi, narodu i kulturi, izražava se specifičnim jezikom, podanik je određene države, a po svome zanimanju je vezan na neki stalež.
.
Kao religiozno biće redovito je povezan s ostalim ljudima koji vjeruju (pa i onda kad ne vjeruje traži saveznike) u jednu vjersku zajednicu. Ova činjenica društvenosti odrazuje se i na čovjekovo savršenstvo. Kako se nitko ne može sam samcat spastiti, tako se ne može ni sam posvetiti.
Bog je stvorio čovjeka posljednjega - kao krunu svih stvorenja - i to na svoju "sliku i priliku." U času stvaranja gaje obdario svim potrebitim naravnim darovima, tj. dao mu je sve one moći i sredstva koja pripadaju zdravoj i normalnoj ljudskoj naravi, da bi mogao dolično proživjeti svoju zemaljsku egzistenciju. Čovječja je narav na početku bila netaknuta i bez ikakvih zlih sklonosti. Čovjek je bio savršen u naravnom redu.
.
-----------------------------
TJELESNA DOBRA
----------------------------
.
----------
TIJELO
Bit čovjeka nije u njegovoj duhovnosti niti u njegovoj tjelesnosti, već u spoju obojega. "Čovjek, kao ovozemaljsko biće, jest nerazdvojivo jedinstvo duha i materije u obliku organizirana tijela".
Iako je tjelesnost bitni dio čovjeka, nije glavni ni jedini (materijalizam). Nije ni neka puka emanacija duha (idealizam), a još manje neprijatelj duha, djelo đavla (maniheizam). Zajedno s dušom tvori jedno dinamično jedinstvo - jedinstveno u svemiru - čovjeka. Preko tijela duša spoznaje svijet i djeluje na nj. Po njemu je čovjek vezan na zakone i slabosti materije. Stoga nakon mladenačkog i muževnog uspona degenerira u senilnost. Svojim porivima često puta vuče čovjeka u blato. Fiziološki procesi u tijelu lako prelaze u psihološke. Duševni, a tako isto i duhovni, život u velikoj mjeri zavisi o tjelesnoj kondiciji. Odatle izreka: "mens sana in corpore sano."
Tijelo kao takvo ima golemu vrijednost. Supstrat je duha, gradivo za čovještvo i njegova bitna sastavnica. Kroza nj se izrazuje i očituje ljudska osoba. I katolička se duhovnost odvija i razvija preko tjelesnih i osjetnih stvarnosti (pojam sakramentalnosti!). "Nijedna se duša ne povezuje s Bogom, a da nije prošla određen prijelaz preko Materije"6. No i po svojoj tjelesnoj i po svojoj duhovnoj strukturi čovjek je nedovršen. Ostao je kao jedan plan, nacrt, zadatak. Stvoritelj gaje ostavio nesavršenim da bi i sam čovjek nešto doprinio svom usavršavanju.
Ljudsko tijelo je divni, upravo čarobno čudesni stroj, oživljen duhom. No uza svu svoju snagu veoma je osjetljiv i loman. Može ga poremetiti i najmanja vanjska zapreka (klimatska, geološka, prometna itd.), pa čak i zaustaviti tako sitno biće kao stoje virus ili mikrob. Slične vanjske opasnosti, nutarnji nedostaci, osobito organska degeneracija sile nas da ga brižno čuvamo, vježbamo, jačamo i usavršujemo.
.
---------------
Život i smrt
----------------
Čovječji boravak na zemlji omeđuju dvije krajnje točke: rađanje i umiranje. Među njima teče život. Premda nemamo utjecaja na svoje rođenje, umjetnost življenja i smrti zavisi o nama. Hereditarnost nas donekle veže, ali ne determinira. Baštinjene sklonosti (dispozicije) se mogu prevladati snagom volje i odgoja. Ako nismo gospodari historije stoje nosimo u sebi,jesmo budućnosti što stoji pred nama. Svatko od nas je kovač vlastitog života. Uvjeti rođenja, zdravlja, baštine i okoline ne smiju biti presudni čimbenici u životu savršena čovjeka.
Životni proces ima svoj kraj. To je smrt. Ona je prirodni završetak naravnog života. Za čovjeka je ona trenutačni fenomen dugog procesa koji ga oslobađa zakona materije i otvara vrata vječnosti. U filozofiji života smrt ima svoj duboki i pozitivni smisao. Zbog toga razuman čovjek ne odbija misao na smrt. On je pače realno uklapa u svoj život. Biti svijestan svoje smrti, prihvatiti je kao činjenicu i na toj spoznaji graditi svoj život najbolji je znak životne zrelosti. Konac djelo krasi, pa tako i smrt kruni život čovjekov. Znati umrijeti je znak mudrosti i savršenosti. Život se naime usavršava u smrti. Ne svršava, nego usavršava!
.
-----------------
DOB I ROD
Naše tijelo nas suočava i s faktorom vremena. Čovjek se rađa, razvija i umire u vremenu, koje nije samo izvanjska dimenzija nego i nutarnja. Stoga nitko od nas nije najednom čovjek i gotov čovjek. Faze razvoja nas vode od djetinjstva do starosti. Savršen čovjek je onaj tko je - u svoje vrijeme - savršeno dijete, savršen mladić ili djevojka, savršen muž ili žena, savršen starac ili starica. Svako ljudsko doba ima svoju specifičnu savršenost. I svaka dob nosi sobom svoje probleme. I svaka je prikladna da se usavršavanjem nastavi ili, ako je potreba, da se počne iznova.
Veoma važna činjenica: čovjek nije bespolno biće. On je ili muškarac ili žena. Stoga mora da bude ili savršen muškarac ili savršena žena.
Savršenost ne znači uniformiranost, ona ima svoje muške i ženske oblike. Iako imaju jednaku ljudsku narav, anatomija, psihologija i duhovnost muškarca i žene su različite. Domet i kakvoća njihove savršenosti bit će drugačiji. Ženidba i djevičanstvo, očinstvo i materinstvo, udovištvo i redovništvo još više nijansiraju obrise muške odnosno ženske savršenosti. Asketika vodi računa o svemu tome, ali ovdje, nažalost, o sexualnoj askezi ne možemo potanje govoriti.
.
-----------------
ZDRAVLJE
Pored života zdravlje je najljepši tjelesni dar. Ono je k tome apsolutni u-vjet pravilnog životnog funkcioniranja. 0 njemu ovisi u znatnoj mjeri i duševna aktivnost čovjeka. Tjelesno i duševno zdravlje skupa jest ideal naravnog savršenstva.
No jer nam je zdravlje stalno ugroženo (to najbolje pokazuje naš običaj da, prigodom susreta, redovito pitamo svoje znance "kako si... kako zdravlje"), mnogi ljudi žive u stalnoj tjeskobi i strahu od bolesti. Takav stav je već sam u sebi bolest. Briga za zdravlje ne isključuje vedrinu i optimizam.
.
---------------------------
SJETILA I ŽIVCI
Vanjski podražaji i ljudski osjeti su prve dodirne točke između svijeta i subjekta. Osjetila su most između materijalne i duhovne stvarnosti. Svijet se doduše shvaća duhom, ali se upoznaje tijelom, preko tjelesnih osjeta i dodira.
Čovjek se pokreće iz nutarnjih poriva (potrebe, nagoni) ili iz vanjskih podražaja (reflexi, osjeti). Da bi moglo reagirati na podražaje, ljudsko tijelo je obdareno sjetilima (osjetilima, ćutilima). To su tjelesni organi, ali u službi duha. Neki vanjski nadražaj u njima stvara osjete i predočbe, kojima organizam reagira na svoju okolinu. Pomoću njih opažamo stvari i događaje. O ispravnosti naših sjetila zavisi stoga i ispravnost naše orijentacije prema svijetu oko nas. Bolesni organi mogu biti podložni osjetnim varkama i halucinacijama (ovu činjenicu ne smijemo nikako zaboraviti!).
Kako pak materijalni nadražaji postaju sadržaj duha? Pomoću živaca. Svako osjetilo je proviđeno snopom živčevlja (nervi) koje vodi do mozga, gdje se stvaraju utisci, osjeti i predočbe. Jedan dio živčevlja radi automatski (vegetativni živčani sustav). "Živčani sistem povezuje organe i grupe organa, upravlja tjelesnim funkcijama, usklađuje ih, provodi vanjske nadražaje u svoje centre i saopćava njihove impulze perifernim organima." (Pedagogijski leksikon, Zagreb 1939, str. 496). Živci dakle imaju odlučnu senzornu i motornu ulogu u organizmu. Njihovo zdravlje je neophodni uvjet pravilne tjelesne i duševne djelatnosti.
.
------------
NAGONI
Na razmeđi između čovjekovih tjelesnih i duševnih struktura nalaze se nagoni. To su prirodne, impulsivne i nesvjesne sklonosti živog bića koje imaju određeni objekt i svrhu: dobro cjeline. Svojstvene su svim živim organizmima te su izraz teženja bića za ugodnim osjećanjem ili pak izbjegavanjem neugoda, šteta i opasnosti. Nagoni su urođeni i svrhoviti, ali nesvjesni i izmiču kontroli volje. Ako su puka reakcija organizma na vanjski podražaj, onda su to obični reflexi. Ako su aktivni pokušaj u zadovoljavanju tjelesnih i uopće vitalnih potreba, zovemo ih porivima ili nagonima (instinkt). Glavni nagon u čovjeku jest samoodržanje: bilo pojedinca (glad, žeđ, obrana) bilo čitave vrste (sex).
Nagoni ipak dopiru do praga duševnog života u čovjeku (u životinji nikada). Ako su pretjerani i neumjereni te potpuno isključeni iz moralne kontrole, postaju p o ž u d e. U svom paroxizmu znadu prijeći u strasti. Kao osjet ugode i neugode postaju redovitim afektivnim stanjem čovjeka, prate sve njegove emocije. U tom svojstvu utječu i na moralni, duhovni i vjerski život vjernika. Mogu ga stimulirati na dobro (toplinom, prijatnošću, radošću) ili na zlo (požude i strasti).
Pošto su iracionalni elemenat u čovjeku, nagone valja disciplinirati, tj. staviti pod nadzor razuma, asketski koristiti i po mogućnosti sublimirati.
---------------------
LITERATURA:
R. Zavalloni, Le strutture umane della vita spirituale. Morcelliana, Brescia 1971.
A Chapelle, Sexualite et saintete. Ed. Inst. Etudes theol, Bruxelles 1977.
G Colzani, L 'uomo nuovo. Torino 1977.
A.A. W,//corpo, perche? Morcelliana, Brescia 1979.
A. Rotzetter (Hg), Geist wird Leib. Benziger, Zurich 1979.
C.W. Ellison (ed), Modifying Man. Univ. pf Am, Washington 1979.
H. VVetter, Der Schmerz und die Wurde der Person. Knecht, Frankfurt 1980.
P. Ph. Druet, Pour vivre sa mort. Ars moriendi. Lethielleux, Pariš 1981. J. H. Moore, Sexuality and spirituality. Harper, S. Francisco 1981. G. Blaquiere, La grace d' etre femme. S Paul, Pariš 1981. K. Trinchei, Naturund Geist. Herder, VVien 1981. M. Amigues, Le chretien devant le refus de la mort. Cerf, Pariš 1981. J. T. Chirban, Human growt and faith. Univ. Press of Am. Vvashington 1981.