Cilj ovih postova je da vas upozna sa zivotima nekih svetaca i svetica
nase svete Katolicke crkve, koji nisu toliko poznati i popularni.. Stoga, tko zna, mozda netko pronadje medju njima svoga mocnog zagovornika kod naseg Gospodina.
Sveta Zita (1218.-1272.)
Rođena u Monte Sagrati, pored Lucca, Toskani, Italija. Umrla je u Luccai 27. travnja 1278. godine. Liturgijsko štovanje na lokalnoj razini dopustio je Leo X. (početkom 16. stoljće). Proglašena je sveticom 1696. godine, a njezino ime Rimskoj Martirologiji dodao je Benedikt XIV. 1748. godine.
Punih dvjesto godina prije i poslije krunjenja Charlemagnea za Svetog Rimskog Cara na Božić 800. godine, vrijeme i okolnosti marginarizirali su svetice. Stoga, u doba misticizma od oko 1000. do 1500. godine, postajemo svjedoci ponovnog pojavljivanja pobožnih žena-mistika kao što su Hildegard i Katarina Sienska.
Kršćanski misticizam je nastojanje da se dosegne spoznaja o Bogu i sjedinjenje s Njim direktno i iskustveno. Mistik se odriče svojih osjetila i slika koje one nude o Bogu tražeći a ne lutajući lošim putem. Često ovakav tip kontemplativne molitve vodi do nenormalnih psihičkih stanja koji kulminiraju ekstazom koja se posvećuje onaj čas kada se savršeno sjedini s Bogom. Pojedinci koji dosegnu ovakvo stanje ispoljavaju osobitu samospoznaju i postaju potpuno slobodna i jednstvena ljudska bića. Naglašeni osjećaj za mistiku također vodi do gorljivije ljubavi prema Bogu.
Sveta Zita rođena je u planinskom selu pored Luccae u veoma pobožnoj obitelji. Njezina starija sestra postala je cistercitska opatica a njezin ujak Graziano bio je pustinjak kojeg su mještani zvali svetac. Od svoje 12. godine Zita je bila sluškinja obitelji Paganoa di Fatinelli, trgovca vunom i svilom. Ova odana žena, duboko religiozna, ostala je kod te obitelji cijeli život. Služila je 48 godina, prvo kao sluškinja, pa domaćica, a zatim kao guvernanta, a svaki član obitelji duboko ju je poštovao i volio.
Postoje brojne priče o njezinom vođenju kućanskih poslova, o njezinoj brizi za prosjake, o njezinoj predanosti vjeri i o njezinoj vjernosti kad je prisustvovala misi svakog dana svog života u crkvi San Frediano. Onu dobru hranu koju bi dobila od svoga gospodora davala bi siromašnima. Često bi je našli kako spava na golom podu ili izgubljenu u molitvi nakon što je svoj krevet dala prosjaku. Njezin posao bio je dio njezine vjere, kao što bi trebao biti i naš način služenja Bogu u našem susjedstvu.
Ispočetka su se njezine kolege-sluge izrugivali njezinoj pobožnosti i dobroti. Zita nije obraćala pozornost, i na kraju oni su joj se počeli diviti. Ali često je njezin gospodar bio iritiran tolikim njezinim poklanjanjima. Tijekom gladi koja je vladala u tom kraju ona je potajno dala veliki dio obiteljske zalihe graha. Kada je njezin gospodar provjerio kuhinjske ormariće, na Zitino olakšanje grah se čudesno umnožio (prisjetimo se slične priče Svetog Franje u Rimu). Druga priča kaže da su anđeli ispekli njezin kruh dok je ona bila u ekstazi.
Jedna karakteristična priča o njezinoj darežljivoj prirodi govori kako je na Badnjak dok se spremala na zornicu bilo toliko hladno da ju je njezin poslodavac, vidjevši je u laganoj haljini, umotao u svoj krzneni ogrtač inzistirajući da ga uzme. "Ali pazi na njega i vrati ga", rekao je.
Međutim, u crkvi, Zita je vidjela siromaška u ritama odrvenjelog od hladnoće kako moli za milostinju. Ona se nije mogla oduprijeti prosjaku i istog trenutka je skinula gospodarev ogrtač i omotala ga. "On će te ugrijati", rekla je, "i možeš mi ga vratiti kada završi misa." Ali kada je izašla iz crkve, čovjek je već otišao a ona se s velikom tjeskobom vratila doma bez ogrtača. Njezin poslodavac je naravno bio ljut, ali ono što je Zitu brinulo je da je ona zbog samilosti prema drugom zlouporabila njegovu dobrotu.
Priča ima sretan nastavak jer je sljedeći dan jedan stranac došao na vrata i vratio ogrtač. Ljudi su kasnije zaključili da je stari siromašak sigurno bio maskirani anđeo, pa vrata Crkve San Frediano gdje se on prvo pojavio zovu Anđelov Portal.
Zitu je uvijek pokretao impuls plemenitosti, često bi je drugi zavoljeli zbog njezine sažaljive prirode, i cijeli njezin život održavala ju je jednostavna i snažna vjera u Boga. Zitu bi zbunjivala počast koju bi prema njoj iskazivali njezini poslodavci i susjedi. Međutim, bila je sretna kada su je oslobodili od nekih kućanskih poslova jer je svoje vrijeme mogla posvetiti skrbi za bolesne, siromašne i utamničene. Iskazivala je posebnu naklonost prema kriminalcima koji su očekivali smaknuće i provodila je sate u molitvi za njih.
Zita je umrla u dobi od 60 godina posvetivši cijeli svoj život skromnim kućanskim poslovima, i tako je ta Mala Kućanica iz Luccae ubrojena među svetice. Ubrzo se razvilo popularno štovanje oko njezinog groba u San Fredianu. Njezino štovanje proširilo se i u druge zemlje u kasnom Srednjem Vijeku kako to svjedoče kapelice podignute u njezinu čast i raspršene u Palermu, Siciliji i Elyiju, Engleska. (Attwater, Benedictines, Bentley, Delaney, Farmer, Gill, Encyclopedia, Martindale, Walsh, White).
U umjetnosti Svetu Zitu crtaju u radnoj odjeći služavke s njezinim simbolom - ključevima. Prikazuju je: 1) s krunicom, torbom i ključevima, 2) s krunicom, 3) s dva ključa i tri kruha, 4) s ključevima i knjigom, 5) s košarom voća, 6) s torbom i knjigom, 7) s knjigom i krunicom ili

moleći se na izvoru (Roeder, White). Pojavljuje se na zidnim slikama (Shorthampton, Oxon), na vitrajima (Mells i Langport, Somerset), i na Kristovim križevima u Norfolku (Barton Turf), Suffolku (Somerleyton) i Devonu (Ashton) (Farmer).
Sveta Zita zaštitnica je domaćica i slugu. U Engleskoj poznata je kao Sitha i zovu je u pomoć domaćice i sluge koji traže izgubljene ključeve ili dok prelaze divlje rijeke (White). Još uvijek je časte u Luccai gdje njezino tijelo pohranjeno je u kapelici Svete Zite u crkvi San Frediano.