DOMINIKACI -red braće propovjednika

sv.Dominik
Dominik Guzman rođen je 1171. u Caleruegi u Španjolskoj. Prilikom putovanja u Dansku, Domink se osobno uvjerio u jadno vjersko stanje u južnoj Francuskoj. Na povratku iz Danske, i na papinu molbu, Dominik odlučuje tamo poći propovijedati. Tada uočava nužnost "svetog propovijedanja", nužnost propovijedanja živeći Evanđelje među ljudima. Malo po malo dolazi na zamisao osnivanja prosjačkog reda braće Propovjednika. Pred Dominikom i njegovom subraćom otvara se široko polje rada. Na Veliku Gospu 1217. Dominik šalje svoju subraću, dvojicu po dvojicu, u velike sveučilišne gradove i u vitalna kršćanska središta da tamo studiraju, propovijedaju i osnivaju samostane. Sv. Dominik umire u Bologni 6. kolovoza 1221.
Kao znak raspoznavanja Reda Braće Propovjednika, Dominik upisuje da je Red "ustanovljen posebno za propovijedanje i spašavanje duša". Njegovoj se majci u viđenju učinilo da nosi u utrobi psića koji u ustima drži zapaljenu zublju, kojom je po izlasku iz utrobe zapalio čitav svijet. Od samog početka Red se vrlo brzo širi po sveučilišnim gradovima, privlači brojne studente. Prilikom krštenja na Dominikovom čelu je zasjala zvijezda, što je predoznačilo da će jednog dana biti svjetlo narodima.
Vjerni Dominikovoj zamisli da je uzoran zajednički život preduvjet uspješnog propovijedanja, dominikanci žive u zajednicama. Svaki brat pripada određenoj samostanskoj zajednici, a samostan jednog područja, države ili više država tvore provinciju. U prioralnom samostanu žive najmanje šestorica braće. Sveti Dominik je zacrtao osnovne sastavnice života svojih sljedbenika: skladan život u zajednici, vjernost evanđeoskim savjetima, gorljivost u zajedničkom slavljenju liturgije, osobito euharistije i časoslova, molitvu, neprestani studij i ustrajno samostansko opsluživanje.
Iako je Red doživio više reformi zahvaljujući svojim demokratskim ustanovama, uvijek je u biti ostao jedinstven. Braća su ponosna na slobodu i stvaralačku vjernost koje krase dominikanski Red.
Dominikanci pripadaju redu na temelju svoje osobne odluke i predanja. Svoju odluku izriču prilikom zavjeta koje polažu, ponajprije privremeno, a zatim doživotno, u ruke svoga poglavara. Svaki kandidat Reda, prije primanja u novicijat, mora proći određeno vrijeme priprave. Oblačenjem redovničkog habita (dominikanski habit je bijele boje, s crnim plaštem i kukuljicom) počinje vrijeme novicijata, koji traje godinu dana, u kojem novaci, pod vodstvom svoga učitelja, temeljitije upoznaju Božji poziv i način života u Redu. Na kraju godine novicijata, nakon glasovanja samostanske skupštine i vijeća te uz provincijalov pristanak, novak polaže jednostavne zavjete na tri godine koje može jednom ili dva puta obnoviti na godinu dana. Slijede svečani, doživotni zavjeti. Svaki redovnik polaže zavjete poslušnosti, siromaštva i čistoće, a sva tri su zavjeta obuhvaćena zavjetom poslušnosti. Riječ je o suradnji s poglavarom u vidu traženja i ostvarenja zajedničkog dobra. Osobna poslušnost pretpostavlja i zajedničku poslušnost: zajednica daje primjer stavljajući se u stav slušanja Riječi Božje i potreba svijeta u koji su braća poslana djelovati.
Cilj je dominikanskog Reda upoznati istinu i proučenu istinu, priopćavati je drugima u vidu propovijedanja i spasenja duša. Povezivanje studija, koji je usmjeren spasenju duša s osnovnim ciljem reda, jedna je od novosti što ih uvodi sv. Dominik. Studij i redovnički život međusobno se prožimaju i potpomažu.
Mnogi su u tome uspjeli. Sv. Albert Veliki (1280.) crkveni je naučitelj i zaštitnik prirodoznanstvenika. Red je dao jednog od najvećih mislilaca, sv. Tomu Akvinskog (1274.), "Zajedničkog" i "Anđeoskog", crkvenog naučitelja, "Naučitelja čovječnosti" te zaštitnika katolički škola. Učitelj Echkart, Ivan Tauler i Henrik Suzo poznati su rajnski mistici 14. i 15. stoljeća; sv. Katarina Sijenska (1380.), naučiteljica Crkve. Sv. Vinko Ferski (1419.), Jeronim Savonarola (1498.), Lacordaire (1862.) veliki su propovjednici, a fra Angelico (1455.) poznati slikar. 15. stoljeće poznato je po širenju marijanske pobožnosti, stvaraju se kruničarske bratovštine, koje su potpuno povjerene Redu tako da su dominikance zvali i Red Krunice. U 19 stoljeću Henri Didon je začetnik obnove Olimpijski igara. Krajem prošlog stoljeća u Jeruzalemu je utemeljena Biblijska škola (Ecole Biblique) koja je odigrala značajnu ulogu u tumačenju Sv. Pisma u našem stoljeću. Jedno od remek-djela škole jest tzv. "Jeruzalemska Biblija". Godine 1958- belgijski dominikanac Henry Pire dobio je Nobelovu nagradu za mir. Kardinal Yves Congar, pionir ekumenizma, poznat je po svojim radovima na jedinstvu Crkava.
Bartolomej de Las Casas (1566.), propovijeda oslobođenje indijski robova u tek otkrivenoj Americi. Iza njegova propovijedanja stala je čitava njegova vojska dominikanskih zajednica, slobodna, ne bojeći se vlasti protiv čijih nepravednih postupaka i odluka je usmjereno njihovo propovijedanje. Istina je geslo dominikanskog Reda.
S 14 godina Dominik odlazi na katedralnu školu u Valenciju, gdje tijekom desetak godina proučava filozofiju i teologiju. Već u to vrijeme pokazuje svoju veliku ljubav prema siromasima. Kad je zavladala strašna glad, Dominik prodaje svoje skupocjene knjige i pomaže ljudima u nevolji, jer, kako sam kaže, nije mogao učiti iz mrtvih koža dok oko njega živi ljudi umiru od gladi. No, Dominik je sve više shvaćao, u svojoj živoj želji za spasenjem duša, da je ljubav prema istini najveći izraz milosrđa. Iz te je spoznaje nastao i dominikanski Red.
U svojoj dugoj povijesti Red je dao Crkvi 4 pape, 76 kardinala, 262 sveca i blaženika. Red danas ima oko 7.000 članova, od čega oko 1.100 braće u formaciji. U dominikanskoj obitelji nalazi se i nekoliko desetaka tisuća laika, koji se pozivaju na dominikansku tradiciju i s Redom su čvrsto povezani. Red je nazočan na svim kontinentima, u 95 zemalja, organiziran u 45 provincija, vice-provincija i vikarijata. Trenutno je u Crkvi 40 biskupa dominikanaca, a služba "teologa papinske kurije" sve do danas povjerava se dominikanci.
--------------------------------------------------------------------------------
Već 1225. dominikanci se nastanjuju u Dubrovniku, zatim u Rabu, Ninu, Splitu i Zadru. U isto doba osnovan je i samostan u Zagrebu, malo kasnije u Čazmi, a ubrzo dominikanci prelaze i na područje Bosne. Budući da je svaki samostan bio ujedno i škola otvorena i za javnost, školstvo se razvijalo skupa s osnivanjem novih samostana. Dominikansko opće učilište u Zadru koje je 14. lipnja 1396. osnovao general reda bl. Rajmund iz Kapue, prvo je hrvatsko sveučilište. Djelovao je sve do 1807.
Fra Pavao Dalmatinac je pisac prvog priručnika moralne teologije namijenjenog ispovjednicima. Martin iz Zadra također se ubraja među najstarije Hrvatske teološke pisce zbog svoga komentara na knjigu Sentencija Petra Lombarđanina s kraja 13 i početka 14. st., kao i blaženi Augustin Kažotić (1321.), biskup Zagreba i Lucere (Italije), kardinal Ivan Stojković (1443.) iz Dubrovnika, vrlo utjecajan teolog na saborima u Paviji, Sijeni, Bazelu, daje prvi sistematski prikaz katoličke ekleziologije. U 16. st. djeluju svestrani i plodni pisci Ivan Polikarp Severitan iz Šibenika, Dubrovčanin Grugur Budislavić, a u 17. st. Juraj Križanić.
Najstariji Hrvatski tekst pisan latinicom predstavlja Red i zakon sestara dominikanki sv. Dimitrije u Zadru iz 1345. Dominikanci su napisali brojna djela na hrvatskom jeziku: fra Luka Bračanin, Arkanđeo Gučetić, Ignacije Aqualini i drugi. Dubrovčanin Rajmund Đamanjić tiskao je 1639. prvi hrvatski pravopis. U 16. i 17. st. hrvatski dominikanci ističu da se u njihovim crkvama propovijeda i slave drugi liturgijski obredi na narodu razumljivom, hrvatskom jeziku. Ivan Dominik Stratiko iz Zadra, novigradski i hvarski biskup svim srcem se u 18. st. posvetio poboljšanju gospodarskih i kulturnih uvjeta, najsiromašnijih slojeva pučanstva, osnovao je škole i sirotišta za siromahe.
Krajem prošloga stoljeća dominikanci obnavljaju pučke misije u hrvatskom narodu. Mnogi su Evanđelje propovijedali pisanom riječju, a o. Vinko Marija Draganja (1926.) i slikarstvom. I dominikanci našega vremena nastavljaju povijesni kontinuitet bogate dominikanske baštine, naročito nakon ponovnog povratka dominikanaca u Zagreb (1927.). U svojoj gotovo osam stoljetnoj povijesti Red je na hrvatskim prostorima imao 81 samostan, od čega na području današnje republike Hrvatske 61; više od stotinu biskupa, dva službeno proglašena blaženika (bl. Augustin Kažotić i bl Ozana Kotorska). Danas Hrvatska dominikanska provincija ima 12 samostana i kuća: u Dubrovniku, Splitu, Trogiru, Gružu, Bolu, Starom Gradu, Korčuli, Zagrebu, Rijeci, Klopću kod Zenice (BiH) te Žalecu i Petrovču (Slovenija). Provincija vodi četiri hrvatske katoličke misije za hrvatske radnike i iseljenike (u Hannoveru, Kemptenu, Hamburgu i Chicagu). Sedam članova Provincije predaje na visokim filozofsko-teološkim učilištima u Domovini i u inozemstvu. Provincija trenutno ima 80 članova.
Riječi đakovačkoga biskupa J. J. Strossmayera o dominikancima s kraja prošlog stoljeća odjekuju još i danas: "Oni su potpuno naši, iz nas su potekli, savršeno poznaju naše nevolje i naše potrebe. Njihov govor je potpuno naš govor; u njihovu glasu prepoznajemo jasno glas naših pastira, rado ih slušamo i lako njihove riječi pohranjujemo u srcu i pamćenju".
--------------------------------------------------------------------------------
Adresa:
DOMINIKANSKI PROVINCIJALAT
Kontaktova 1
10000 Zagreb
tel. (01) 23-92-555
faks (01) 23-36-554
Kontakt osoba:
fr. Slavko Slišković, O. P.
provincijal@dominikanci.hr
www.dominikanci.hr