 |
Moderator |
 |
Pridružen: 09 lis 2013 19:27 Postovi: 828 Lokacija: Požeška biskupija Podijelio: 358 zahvala Zahvaljeno je: 292 zahvala
|
OBRAĆENJE SVETOG PAVLA Sveti Pavao (Tarz, 5. - Rim, 65.) svetac rimokatoličke Crkve, evangelizator i misionar u Maloj Aziji, Grčkoj i Rimu, teolog, napisao je više poslanica Novoga Zavjeta, mučenik. Najviše podataka o njegovu životu daju nam Djela apostolska. Prema njima, Pavao je bio iz Tarza (u današnjoj južnoj Turskoj, tada u Rimskom Carstvu). Zvao se Savao, što odgovara hebrejskom imenu Šaul. Latinsko ime Pavao uzeo je vjerojatno za boravka na Cipru. Bio je židovski student Talmuda, izučio je zanat za izrađivača šatora. Kao vjerni Židov, progonio je kršćane, te je bio prisutan pri ubojstvu sv. Stjepana.
Na putu u Damask, kamo je krenuo uhititi grupu kršćana, doživio je viđenje, oslijepio je od jakog nebeskog svijetla i čuo Isusove riječi : ”Savle, zašto me progoniš? ” To iskustvo je na njega tako utjecalo, da je prihvatio kršćanstvo, dao se krstiti u Damasku i počeo naviještati Evanđelje. U Jeruzalemu su u početku bili sumnjičavi prema njemu, dok se nisu uvjerili da se stvarno obratio. Na prvom misijskom putovanju pratio ga je Barnaba koji ga je i uveo u zajednicu jeruzalemske Crkve. Putovao je po Maloj Aziji, Grčkoj, istočnom Sredozemlju, te je na kraju stigao do Rima. Obično se govori o njegova četiri misijska putovanja. Na njima je najprije ulazio subotom u sinagoge te Židovima naviještao evanđelja, a kad ga oni ne bi prihvatio, onda se obraćao i poganima. U Pavlovim poslanicama, koje su postale sastavni dio Novog zavjeta, a pisao ih je pojedinim mjesnim Crkvama, odgovarajući na njihove konkretne probleme, nailazimo na još nešto biografskih podataka o njemu. Ponajprije, tu i on sam prepričava svoj doživljaj susreta s Kristom (vidi: Poslanica Galaćanima 1,11-24]]), potom pripovijeda o svojim putovanjima i susretima s Petrom i ostalim apostolima u Jeruzalemu. Konačno, govori o nevoljama koje je doživljavao na putovanjima, primjerice, kako je više puta bio je bačen u tamnicu, bio bičevan, kako je doživio nekoliko brodoloma i slično. Jedan od najpoznatijih njegovih tekstova je “Hvalospjev ljubavi” iz Prve poslanice Korinćanima, a teološki je osobito pogata Poslanica Rimljanima.Podaci iz kasnije predajePavao i sam u Poslanici Rimljanima spominje svoju nakanu da nastavi putovanje do Španjolske. Premda iz njegovih spisa nemamo potvrde da se to putovanje doista i dogodilo, tradicija govori da je on i ondje navijestio evanđelje. U Rimu je bio u zatočeništvu, a predaja govori i o mučeničkoj smrti. U Rimu mu je 65. godine mačem odrubljena glava. To je vjerojatan podatak budući da je Pavao za sebe izjavljivao da je rimski građanin, pa je tako bio i pogubljen na način kako su se pogubljivali punopravni građani Rima (a ne razapinjanjem).ŠtovanjeU Rimokatoličkoj Crkvi blagdan mu se slavi 29. lipnja, zajedno sa sv. Petrom, te blagdan njegovog obraćenja 25. siječnja. 29. lipnja, blagdan sv. Petra i Pavla slavi i Pravoslavna Crkva (ako se koristi julijanski kalendar, onda je to 12. srpnja prema gregorijanskom kalendaru). Među protestantima Pavao je osobito na cijeni, osobito zbog svoje Poslanice Rimljanima koja je Martina Luthera potakla na djelovanje. Sveti Pavao štuje se kao zaštitnik pisaca, novinara, glasnogovornika, biskupa, misionara, izrađivača šatora, protiv zmijskog otrova, članova pokreta Cursillo, grada Rima, Malte i mnogih drugih mjesta širom svijeta. "Savao pak, sveudilj zadahnut prijetnjom i pokoljem prema učenicima Gospodnjim, pođe k velikomu svećeniku, zaiska od njega pisma za sinagoge u Damasku, da sve koje nađe od ovoga Puta, muževe i žene, okovane dovede u Jeruzalem. Kad se putujući približi Damasku, iznenada ga obasja svjetlost s neba. Sruši se na zemlju i začu glas što mu govoraše: "Savle, Savle, zašto me progoniš?" On upita: "Tko si, Gospodine?" A on će: "Ja sam Isus kojega ti progoniš! Nego ustani, uđi u grad i reći će ti se što ti je činiti." Njegovi suputnici ostadoše bez riječi: čuli su doduše glas, ali ne vidješe nikoga. Savao usta sa zemlje. Otvorenih očiju nije ništa vidio pa ga povedu za ruku i uvedu u Damask. Tri dana nije vidio, nije jeo ni pio. U Damasku bijaše neki učenik imenom Ananija. Njemu u viđenju reče Gospodin: "Ananija!" On se odazva: "Evo me, Gospodine!" A Gospodin će mu: "Ustani, pođi u ulicu zvanu Ravna i u kući Judinoj potraži Taržanina imenom Savla. Eno, moli se; i u viđenju vidje čovjeka imenom Ananiju gdje ulazi i polaže na nj ruke da bi progledao." Ananija odgovori: "Gospodine, od mnogih sam čuo o tom čovjeku kolika je zla tvojim svetima učinio u Jeruzalemu. On ima od velikih svećenika i punomoć okovati sve koji prizivlju ime tvoje." Gospodin mu odvrati: "Pođi jer on mi je oruđe izabrano da ponese ime moje pred narode i kraljeve i sinove Izraelove. Ja ću mu uistinu pokazati koliko mu je za ime moje trpjeti." Ananija ode, uđe u kuću, položi na nj ruke i reče: "Savle, brate! Gospodin, Isus koji ti se ukaza na putu kojim si išao, posla me da progledaš i napuniš se Duha Svetoga." I odmah mu s očiju spade nešto kao ljuske te on progleda pa usta, krsti se i uzevši hrane, okrijepi se." (Dj 9,1-19)
Izvor; http://www.zupa-cernik.hrBL.HENRIK SUZORodio se 21.ožujka 1295. u Überlingenu blizu Konstanza iz plemićke obitelji Berg. Ali umjesto prezimena svojega gruboga oca koristio je prezime svoje pobožne majke Suzo. Sa 13 godina stupa u dominikanski samostan. Nakon gorljivog novicijata proživo je oko pet godina u mlakosti.
Zatim jeo od svoje dvadesete pa do četrdesete godine proveo u oštroj pokori. Od godine 1324. do 1327. nalazi se u Kölnu na visokoj školi, gdje mu je bio učitelj poznati učitelj Eckhard. Po povratku u Konstanz posvetio se propovjedanju pa nastupa od Švicarske do Nizozemske. Jednom zgodom je Blaženi Henrik propovjedao o Svetoj Misi te je govorio o vladanju i proživljavanju pobožnosti zavrijeme Pretvorbe.
Kao najljepši primjer govorio je uspomenu na svoju dobru majku i njezinoj pobožnosti kod Pretvorbe. Evo tog primjera: Henrikov otac vio je grub, slab kršćanin. Ali majka je bila duboko pobožna kršćanka. Svaki dan je dolazila na Svetu Misu, i vrlo često na Svetu Pričest. Mali Henrik je često puta pratio majku na Misu. I često puta bi se dogodilo da majka za vrijeme Pretvorbe zaplače. Djetetu je to bilo čudno. Jednog dana zapita majku: “Mama, mora li se plakati za vrijeme Pretvorbe?” – “Ti ne moraš, sine!”- rekla je majka.
“A moraš li ti, mama?” – nastavi mališan s pitanjem. Sveta majka dala je ovaj odgovor: “Sine, svaka Pretvorba je Veliki Petak. Moja duša tada vidi Spasitelja kako biva položen na Križ, kako Mu probijaju ruke i noge, kako umire. Ja u duhu gledam svoga Boga, kako svaki put u svetoj Pretvorbi obnavlja svoju smrt. Zato, eto, prolijevam suze.” Godine su prolazile. Mali Henrik postao je učeni dominikanac koji je na vrhuncu svoje slave i učenosti 1350. napisao “Knjigu vječne mudrosti.”
I u toj knjizi je napisao ovo o svojoj majci: “Taj odgovor, da je svaka Pretvorba – Veliki Petak – odgovor je jedne priproste žene. Pa ipak nešto toliko duboko i toliko lijepo krije se u njemu, da to nijedan učenjak ne bi mogao dublje i lijepše izreći.” Blaženi Henrik je bio velik štovatelj Blažene Djevice Marije. Pred smrt je bio prior dominikanaca u Ulmu. Tamo je umro 25. siječnja 1366. U popis Blaženika upisao ga je Papa Grgur XVI. godine 1831.
Izvor; www.sveci.net
|
|