joakim napisao:
inspiriran dobrom analizom autora ove teme po pitanju psalma 22,osjetih potrebu da i ja malo pridodam toj analizi,kako kaže naš kolega "proročkog"psalma
dragi moji prijatelji,što mislite,da li je Isus,izgovarajući,moleći, početne riječi tog psalma,doisto izmolio cijeli psalam u svoj svojoj boli i tjeskobi ili jue samo izmolio izrečenu i napisanu rečenicu?naravno,osobne refleksije po tom pitanju,prepuštam svakome od vas osobno,amožete to i prenijeti na ekran...
moje osobno uvjerenje je da je Isus doista izmolio cijeli psalam,i to na svom materinjem jeziku,aramejskom,koji je u to vrijeme bio narodni židovski jezik,jer u protivnom nekako bi mi se stvorila velika rupa,ponor,jaz između tog retka i ostalih u psalmu...
pa eto pokušat ću malo analizirati taj psalam,koji je očito u trenutcima velike i neizrecive boli i trpljenju,Isusu na neki način bio odušak i vjerojatno velika utjeha,jer se psalam kao što ćemo vidjeti sastoji od dva dijela,dijela koji nas upućuje na odbačenost ,napuštenost i djela konačnog izbavljenja..pa da vidimo...

znači u Ps 22 moguće je razlikovati dva glavna dijela ... u prvom dijelu Ps (22,2-26) psalmista u singularu opisuje svoju trenutnu situaciju on najprije opširno govori o svojoj trenutnoj tjeskobi, a potom u 23-26 opisuje što će učiniti u budućnosti, nakon što Bog usliša njegov vapaj i nakon što bude izbavljen...
stoga, završetak individualnog i kolektivnog dijela Ps, prožet je isključivo pouzdanjem u Božju pomoć ,kao i u znaku Božjeg izbavljenja .... kao što sam u prvom postu napisao priej nekoliko dana, molitelj(Isus) na početku Ps izriče molitveni vapaj koji pak završava u izbavljenju i klicanju molitelja , ali nikako ne u očaju kako bi to neki htjeli prikazati, odnosno prikazuju, jer ovakva promijena duševne tjeskobe s početka Ps do klicanja zbog izbavljenja, moguća je isključivo zahvaljujući konstantom pouzdanju u Boga.
dobro je primjetiti ako pažljivo čitamo Ps 22 od početka do kraja da je to pouzdanje u Boga od početka do kraja u tjeskobi i u radosti vazda prisutno, u biti mogu kazati da je pouzdanje glavna nit koja se proteže kroz cijeli Ps i daje, ajmo reć pečat moliteljevu stavu dok moli Psalam...
ajmo pokušati secirati dijelove ovoga velebnog Ps kao što kaže naš kolega cooperator_veritatis ... proročkog Ps...
ponajprije,psalmista/molitelj/Isus/mi, se obraća Bogu koji boravi u svetištu ..4A ipak, ti u Svetištu prebivaš,
Nado Izraelova!
To je Bog koji je spasio moliteljeve očeve...5U tebe se očevi naši uzdaše,
uzdaše se, i ti ih izbavi;
6k tebi su vikali i spasavali se,
u tebe se uzdali, i postidjeli se nisu.
zatim, molitelj je svijestan da cijeli svoj život, od najranijeg trenutka postojanja duguje Bogu jer od Boga proizlazi svaki pa i njegov život.. .10Iz krila majčina ti si me izveo,
mir mi dao na grudima majke.
11Tebi sam predan iz materine utrobe,
od krila majčina ti si Bog moj.
moliteljeva/Isusova tjeskoba, proizlazi iz činjenice da upravo taj Bog, koji je nekoć u prošlosti bio tako blizu i koji je bio zaštita njegovvih predaka, sad kao da nije više nazočan, nego je negdje daleko...2Bože moj, Bože moj, zašto si me ostavio?
Daleko si od ridanja moga.
12Ne udaljuj se od mene, blizu je nevolja,
a nikog nema da mi pomogne.
20Ali ti, o Jahve, daleko mi ne budi;
snago moja, pohiti mi u pomoć!
no,kako se nevolja približava izgleda kao da se Bog udaljava...redak 12..
nekada blizi Bog, sada kao da je toliko daleko da niti čuje niti odgovara na danonoćne vapaje molitelja...3Bože moj, vičem danju, al'ne odvraćaš;
noću vapijem i nema mi počinka.
taj nekada blizi zaštitnik, kao da ne doalzi u pomoć, ne izbavlja iz tjeskobe i molitelj dobiva dojam da ga je Bog ostavio u vlasti smrti... 16u prah smrtni bacio si mene.
zar nije logično kada ovako čitamo psalam,da je Isus zaistau toj samoći osjetio Božju odsutnost,osjećaj da ga je njegov Otac napustio,jer oko sebe vidi svoje progonitelje koji nesmetano ostvaruju svoj naum i cilj,te mu je u tom trenutku doista molitva ovog psalma itekako "popunila prazninu"jer kao što kazah,psalam se trasformira od vidljive tjeskobe i napuštenosti do konačnog izbvljenja...
zar nije i ne bi li svima nama bila u teškim trenutcima ipak utjeha i nada u našoj molitvi krunice,litanija ili koje druge molitve koju upućujemo Bogu da očituje svoju nazočnost i da nas usliša i pohodi,baš kao što je i Isus molio i zazivao Oca svoga za njegovu nazočnost..vidimo to u redku...20Ali ti, o Jahve, daleko mi ne budi;i kako moli da ga oslobodi više od krvoločnih neprijatelja...22Spasi me iz ralja lavljih...
inače,ako želimo još dublej ući u analize ovoga kao i svakog drugog psalma,dobro je znati i vidjeti kako manje više svaki redak psalma ima temelj i potporu/proročku viziju u Bibliji,a svi znademo da je sav SZ,svi događaji koji su se zbili,da je to kao zlatna nit koja se proteže i svima nama najavljuje dolazak Isusa Krista..upravo to i psalam 22 najavljuje,raspeće i "ostavljenost/napuštenost" od Boga...Božji blagoslov i mir bio nad svima nama! 
rado te citam joakime...tvoja razmisljanja mogu pratiti i shvatiti i s mnogim se slazem i razmisljam skoro sinkrono...medjutim na mjestima gdje se misli osamostale i krenu bez podloge biblijskog fundamenta da se "transformiraju" kao sto ti kazes...na tim mjestima kocim samog sebe i postajem skeptican jer sve sto nema uporista u svetom pismu a tice se tumacenja istog postaje skoro pa fantaziranje...oduvijek sam rezervirano prihvacao izjave svecenstva ili bilo kojeg drugog obicnog smrtnika u kojima oni sa sigurnoscu tvrde sto je Isus u datim momentima osjecao ili mislio...pa tako i glede i ovih rijeci iz naslova topica...previse njih je u svojim izlaganjima pokusalo do u detalje docarati te osjecaje muke, sumnje, ocaja i vapaja...predaleko su otisli ako se mene pita...jer su cijelo vrijeme jedan nejasan prazan prostor pokusavali popuniti vlastitim shvacanjem sto je onda prelazilo i u opci nauk crkve a s time su se upravo u ovom primjeru izlagali opasnosti ucenju krivovjerja...mislim da je iznad svega najpotrebnije na nekim nedokucivim mjestima i stati pa reci "ne znam"...i molimo Boga da nam obznani...
a sad tvoje pitanje...
moguce je da je Isus izmolio cijeli psalam nakon sto je izrekao njegove pocetne rijeci...ali isto tako je i moguce da je on te rijeci imao na umu prije no sto je glasno izrekao "eli, eli..." jer ako oko sebe vidis scene koje 1 kroz 1 oslikavaju rijeci iz psalma onda je vjerojatnije da je on taj psalam imao na umu prije nego sto je izrekao "eli, eli..."
ne shvacam zasto mislis da je on taj psalam u sebi izmolio na aramejskom jeziku ako su pocetne rijeci tog psalma bile na hebrejskom izrecene...zasto bi tu bio "ponor i jaz" izmedju redova? molim te da mi to malo bolje pojasnis ako nije tesko.
s druge strane on je i te pocetne rijeci mogao u sebi izmoliti...jer ako mi mozemo skoro necujno ili u sebi moliti i osjecati kako Bog/otac cuje nase molitve koliko bi onda vise cuo unutarnji vapaj i molitvu svog razapetog sina...stoga sam uvjeren kako je Isus s razlogom te rijeci izrekao glasno...za sve one nazocne kako bi culi...a njemu je ocito bilo stalo da cuju...jer nakon sto su Njegove rijeci krivo shvacene...On ih je izgovorio jos jednom...
na jednom mjestu evandjelist ivan jasno kaze:
"Nakon toga, kako je Isus znao da je sve dovršeno, da bi se ispunilo Pismo, reče: "Žedan sam."
...na sto je evandjelist mogao misliti kad je pisao ove rijeci gore ako ne na ovo:
"Grlo je moje kao crijep suho, i moj se jezik uz nepce slijepi..." [Ps 22, 16]
pa cak ako i zanemarimo sve druge jasne indicije psalma 22 koje se apsolutno podudaraju sa Kristovim razapnucem (npr. bacanje kocke za Njegove haljine...probadanje ruku i nogu...itd.)...ostaje jos uvijek ovo gore iz ivanovog evandjelja sto jasno i explicitno ukazuje na prorocanski karakter psalma 22.
jasno je meni da psalmi kralja davida vaze kao njegov poetski ili pak molitveni nacin dijaloga s Bogom i uvijek se polazi od toga kako on u tim psalmima izrazava svoje osjecaje posto se davidu ne pripisuju prorocanske moci...no ako je to uistinu tako pitam se...gdje je to kralj david toliko patio kao sto psalam 22 oslikava?...gdje su mu to ruke i noge probijene? gdje je toliko maltretiran?
ja to ne vidim...ono sto vidim jeste jasna paralela izmedju Kristovih rijeci na krizu i psalma 22...i da...za mene je taj psalam prorocanstvo.
ipak je interesentno i tvoje pitanje...odnosno razmisljanje...o Isusovim osjecajima tad...o mogucnosti da je On taj psalam i molio na krizu...ja to ne znam...ali iskljuciti ne mogu...niti vidim zasto bi moje misljenje iskljucivalo tvoje...za mene je dakle isto tako moguce da je On te rijeci svjesno glasno izrekao s ciljem da okupljeni shvate sto se tu zbiva i kojem povijesnom i sudbonosnom trenutku svjedoce...ali isto tako mogu zamisliti i Njegovu usamljenost...napustenost...
jer i za to postoje naznake kao ova npr. koju si i sam naveo:
"Bože moj, vičem danju, al'ne odvraćaš; noću vapijem i nema mi počinka."
mene ove rijeci asociraju na Isusovu molitvu na maslinskoj gori...u nocne sate gdje krvlju i znojem obliven moli "Oce...sve ti je moguce i molim te da me zaobidje ovaj kalez...ali ne zato sto ja zelim...nego bude ako Ti tako zelis"...
kalez Ga nije zaobisao...
osjecaj ostavljenosti i usamljenosti je uistinu mogao postojati i u Kristovom presvetom bicu...ali kazem mogao...jer sa sigurnoscu mi to ne mozemo tvrditi...ja barem ne mogu razluciti gdje se Sin spaja s Ocem a gdje ne...na koji nacin Su spojeni...postoji li hijerarhija u svetom trojstvu...kako djeluju...za mene to ide previse daleko i ja nemam uvid u to...zato ne zelim niti nesto tvrditi za sto nemam pojma je li uistinu tako...
ono sto imamo jeste sveto pismo...a istina je onakva kakvu nam je Bog sam prezentira i dopusti da ju kao takvu osjetimo...netko vise...a netko manje...ovisno o nasoj vjeri...nasem karakteru...i Bozijoj naklonosti.
hvala joakime i hvala tvoja misao...na usmjerenju teme u pravom pravcu.