Zvjezdan Linić Gospodine, samo reci riječ (evanđeoske meditacije)
Evanđelje po Mateju
Isusovo rodoslovlje Gospodine, nisam dostojan Jesi li ti onaj koji ima doći Dajte im vi jesti Bog je dobar a ne samo pravedan Upravitelji Božjih dobara Deset djevica Došao si i meni Evanđelje po Marku
Takvo što nikad ne vidjesmo Oluja u duhovnom životu Daj da progledam Jerihonski slijepac Jedno ti nedostaje Evanđelje po Luki
Prvo na usnama Marija i Josip Na meni je Duh Gospodnji Idi od mene, Gospodine! Brvno u oku Reci samo riječ Isus - milosrdni Samarijanac Marta i Marija Život plodan za vječnost Ženo, oslobođena si! Pravila kršćanske gozbe Gospodina poslužiti Nepravedni sudac Danas mi je biti u tvojoj kući Evanđelje po Ivanu
Svadba u Kani Galilejskoj - znamen ljubavi Došao je čas Sve mi je rekao što sam učinila Želiš li ozdraviti? Preljubnica Tko je sagriješio Operi me svega Ljubiš li me više?
Isusovo rodoslovlje (Mt 1, 1-17)
Rodoslovlje Isusa Krista, sina Davidova, sina Abrahamova. Abrahamu se rodi Izak. Izaku se rodi Jakov. Jakovu se rodi Juda i njegova braća. Judi Tamara rodi Peresa i Zeraha. Peresu se rodi Hesron. Hesronu se rodi Ram. Ramu se rodi Aminadab. Aminadabu se rodi Nahšon. Nahšonu se rodi Salma. Salmi Rahaba rodi Boaza. Boazu Ruta rodi Obeda. Obedu se rodi Jišaj. Jišaju se rodi David kralj.
Davidu bivša žena Urijina rodi Salomona. Salomonu se rodi Roboam. Roboamu se rodi Abija. Abiji se rodi Asa. Asi se rodi Jozafat. Jozafatu se rodi Joram. Joramu se rodi Ahazja. Ahazji se rodi Jotam. Jotamu se rodi Ahaz. Ahazu se rodi Ezekija. Ezekiji se rodi Manaše. Manašeu se rodi Amon. Amonu se rodi Jošija. Jošiji se rodi Jehonija i njegova braća u vrijeme progonstva u Babilon.
Poslije progonstva u Babilon Jehoniji se rodi Šealtiel. Šealtielu se rodi Zerubabel. Zerubabelu se rodi Abiud. Abiudu se rodi Elijakim. Elijakimu se rodi Azor. Azoru se rodi Sadok. Sadoku se rodi Akim. Akimu se rodi Elijud. Elijudu se rodi Eleazar. Eleazaru se rodi Matan. Matanu se rodi Jakov. Jakovu se rodi Josip, muž Marije, od koje se rodio Isus koji se zove Krist.
U svemu dakle: od Abrahama do Davida četrnaest naraštaja; od Davida do progonstva u Babilon četrnaest naraštaja; poslije progonstva u Babilon do Krista četrnaest naraštaja.
U danima došašća, konkretno 17. prosinca, čitamo u svetoj misi ovo evanđelje o Isusovu rodoslovju. Isto se evanđelje čita i o blagdanu Male Gospe, 8. rujna. U njemu susrećemo veliki niz imena iz Staroga Zavjeta. Sveti Matej pokušava povezati u cjelinu hod ljudi od Abrahama do Isusa.
Imena su svakojaka, nama više - manje nepoznata, osim onih koja se češće čuju (kao Abraham, Izak, Jakov, Juda, David, Salomon, Josip i eventualno ženska imena: Tamara, Rahaba, Ruta i Bat Šeba). I kod Lukinnog evanđelja naići ćemo na sličnu tablicu imena, makar ne potpuno istu. Matej očito ima neke nakane dok piše na taj način o Isusu.
Prvo što je prepoznatljivo u Matejevu nizu jest činjenica da se ne radi samo o nekim odabranim i osobito svetim osobama. Iznimka je svakako Abraham, praotac vjere, ali što idemo dalje, susrećemo ljude koji se trude, ali ni izdaleka se ne bi moglo reći da su u svemu uzorni i sveti. Čak ni poznati David, kojemu povjest potanko opisuje neke grijehe i prijestupe koji nisu mali.
Dakle, Isus ulazi u konkretnu povijest prosječnih ljudi. Ima među njima krivovjeraca, otpadnika, preljubnika, nasilnika, rodoskvrnitelja, karijerista i drugih. Od navedenih žena sve imaju po neku veliku manu: rodoskvrniteljica (Tamara), prostitutka (Rahaba), poganka koja prigljuje židovsku vjeru (Ruta) i konačno preljubnica (Bat Šeba).
Moglo bi se reći da Bog u svom planu spasenja i utjelovljenja svoga Sina nije probrao idealne ljude koji će ući u njegovo rodoslovlje po tijelu. To je i utješno. Bog je došao otkupiti ljudski rod i to takav kakav jest, u svemu što čovjk sa sobom nosi. Isus je htio postati čovjekom u svemu nama jednak osim u grijehu. U tom nizu jedino su idealni na svoj način početnik Abraham u čistoći svoje vjere, a savršeni i pripravljeni Josip i Marija kao zadnji u toj karici pokoljenja.
Nadalje, cilj Matejeva evanđelja je uvjeriti Židove da je Isus doista obećani Mesija. A po uvjerenju Židova i po proročkim navještajima Mesija mora biti iz roda Abrahamova i iz roda Davidova. Mesija, Spasitelj, Pomazanik mora u sebi objediniti sve ono veliko i sveto što je obilježavalo starozavjetne velikane riječi (proroke), velike vođe (Mojsije, David), i pobožne ljude u službi hrama (svećenici). Na osobit su način Židovi očekivali da Mesija bude potomak, tj. u širem smislu sin Davidov.
Otkrijmo u tom pogledu značenje brojnih vapaja kojima su ljudi u svojoj vjeri i ufanju vapili za Isusom: "Isuse, Sine Davidov, smiluj nam se!" Zato će Matej nastojati na različite načine otkrivati Isusa kao sina Davidova. Već u ovom evanđeoskom odlomku možemo to otkriti. Nije to samo u početnoj rečenici da je riječ o Isusu sinu Abrahamovu, sinu Davidovu, nego i u samoj redakciji ovog odlomka.
Matej inzistira na tri dijela po četrnaest imena u toj genealogiji. Židovi su brojeve pisali slovima abecede. Nisu imali znakove za samoglasnike. Oni su se kasnije ispisivali tzv. masoretskim znakovima, a prije u starom pisanju oni su se po sluhu domišljali.
Dakle, broj četrnaest se kod židova pisao sa znakom hebrejskih slova "D (Dalet)" (=4) i slovom "V (Vau)" (=6). Dakle, znakovi D + V + D (4+6+4=14) znače broj četrnaest. A ta ista slova znače i ime "DaViD". U tri navrata se spominje niz od četrnaest imena u Isusovu rodoslovlju. Poznavaocima Biblije Matejeva vremena bilo je odmah jasno da se tri puta ponavlja činjenica da je Isus po krvi iz pokoljenja u kojem se osobito ističe kralj David. Iz rečenoga prepoznajemo biblijsko teološko značenje ovog Matejevog rodoslovlja. Isus je doista obećani Mesija, drugoga ne treba čekati.
U novije vrijeme, osobito na vjerničkim skupovima za duhovnu obnovu, često se spominje i potreba moliti za otkupljenje tereta i baštine obiteljskog stabla. Naše porijeklo nosi sa sobom darove i terete, izvore milosti i grijeha. Kao što u tjelesnom smislu govorimo o genima što smo ih baštinili od predaka, tako se može govoriti i o duhovnim genima. Buduća pokoljenja osjećaju na sebi opterećenje ili sklonosti koje možemo povezati s poznatim ili nepoznatim činjenicama iz života naših predaka. Sklonost alkoholu, razvratu i psovki često je na neki način baština obitelji u širem smislu.
Šira obitelj nosi na sebi pečat nekog davnog zločina, nasilja, silovanja, ubojstva, samoubojstva, abortusa i slično. Krivnja je doduše osobna, ali posljedice mogu snositi i drugi. Nešto je u tome i od onoga što vjerujemo kada govorimo o istočnom grijehu. Taj grijeh povezujemo s praroditeljima ljudskog roda, a kroz generacije se taj grijeh prenosi, potencira, povećava i nameće svim generacijama ljudskog roda.
U ovom evanđelju vidim divno polazište za tzv. molitvu za otkupljenje od svih tereta obiteljskog stabla:
Isuse, ti si htio postati čovjekom. Želio si se roditi u konkretnom narodu, zavčaju, obitelji. Pripadao si drevnom rodu koje svoje korijene vuče još od Abrahama. Nosio si na sebi i terete svoga naroda i svoje obitelji i svoga zavičaja. Razumiješ onda i sve ono što može ugroziti i naš život radi svega svega što su naši preci živjeli, trpjeli griješili.
Ti si, Isuse, imao onu neposrednu sigurnost svetosti i ljubavi u svojim roditeljima, u Mariji i Josipu. Mi nemamo te sigurnosti. Ipak te molim, Gospodine Isuse, očisti nas i otkupi od svih tereta koje baštinimo od obiteljskog stabla. I među tvojim precima bilo je otpadnika, krivovjernika, idolopoklonika. Očisti me od svih tereta zbog nekih predaka koji nisu živjeli po vjeri, koji su otpali od vjere, koji su prešli na drugu vjeru. Očisti nas od svih tereta grijeha što su ga činili preci kad su se prepuštali magiji ili okultizmu.
I među tvojim precima bilo je, Isuse, bludnica, preljubnika i rodoskvrnitelja. Isuse, na razini tijela i seksualnosti osjećamo se ranjeni i nesigurni. Oslobodi nas od svakog tereta grijeha naših predaka koji su možda živjeli u preljubu, koji su se prepuštali bludu, koji su možda počinili grijeh rodoskvrnuća ili su promiskuitetno živjeli. Rastereti našu narav, naše tijelo, naše osjećaje i otkupi nas od svih tereta prošlosti.
I među tvojim precima bilo je, Isuse, nasilnika, ljudi koji su svoje neprijatelje bez suda lišavali života, bilo je terora i ubojstava. Bilo je i onih koji su sebi oduzeli život. Molim te, Isuse, da nas otkupiš i oslobodiš od svih tereta takve vrste koji su prisutni u našem obiteljskom stablu. Možda je i tu bilo nasilja i ubojstava, možda je i u korijenima i povijesti naših obitelji bilo koje samoubojstvo. A svakako nas otkupi od mogućnosti da smo rođeni u obitelji koja ima u svojoj prošlosti teret višestrukih abortusa, čedomorstva. Isuse, zaštiti nas u korijenu naše naravi i od svake depresije, a osobito od napasti za oduzimanjem vlastitog života.
Došao si otkupiti i spasiti. Došao si da imamo život, u izobilju da ga imamo. Osiguraj nam taj potpuni život u radosti. Vjerujemo da si zato došao. Daj da osjetimo već sada radost da smo po tebi ušli u novo, duhovno rodoslovlje u kojem si ti izvorište i vrhunac, korijen i plod. Daj da da osjetimo sreću da pripadamo tvojoj obitelji, da vučemo korijene od tebe i da smo po tebi i u tebi nanovo rođeni.
Evo još jedan divan text od fra.ZVJEZDANA LINIĆA.Kao što se vidi,ovdije je i Ivana bila vrlo blizu,kao i Dalmatinac koji kaže da je tako i mislio.
Ja bih isto volio da se Crkva u potpunosti odlućo što s ovim,jer previše je dobrih svečenika i laika koji vide da se tu nešto događa!!!!
|